Vladimír Manda: Nemecký štandard v Mladej Boleslavi

Nemecký kapitalizmus dorazil, aspoň na nejaký čas už aj do Českej republiky, teda zatiaľ aspoň do Mladej Boleslavi a okolia, kde zamestnanci v apríli dostali vo výplate 100 tisíc korún v hrubom a 75 tisíc v čistom, čo je v prepočte 3000 eur. Ak by takéto platy alebo im aspoň veľmi blízke brali všetci zamestnanci na Slovensku a ekonomické podmienky by sa inak nemenili, teda nenaháňala by nás napríklad inflácia, nerástli by ceny všetkého možného vrátane veku odchodu do dôchodku, neobjavovali sa ekonomické krízy a iné neduhy kapitalizmu, tak by pravdepodobne prieskum, ktorý bol nedávno zverejnený nedopadol tak, že viac ako 40% občanov Slovenska je stále presvedčených o tom, že život za socializmu bol lepší a len 32% si myslí, že dnes je život lepší. (pozri bližšie)
Príklad Škodovky ukazuje jednoduchý návod, ako bez ideologického tárania o prednostiach kapitalizmu je možné zvýšiť jeho príťažlivosť, stačilo by podstatne pozdvihnúť životnú úroveň občanov. Pretože pokiaľ sa u nás bude 640 tisíc občanov potácať na hranici biedy, teda hranici sociálneho života a smrti, potiaľ tento systém nemá nádej na to, že si získa aj srdcia väčšiny občanov. (pozri bližšie)
A fakt, že nie len na Slovensku sme sa k nemeckému štandardu príjmov nastolenému v Mladej Boleslavi nijako významne nepriblížili ani po 29 rokoch budovania kapitalizmu, napriek tomu, že pokiaľ ide o ceny tovarov, v nich už dávno v ničom proti Nemecku nezaostávame ukazuje, že daný systém nemá záujem alebo nie je schopný zabezpečiť vysokú životnú úroveň všetkých svojich občanov.


Vladimír Manda

3 thoughts on “Vladimír Manda: Nemecký štandard v Mladej Boleslavi

  • 15. mája 2018 at 20:40
    Permalink

    Platy sú jedna vec a pracovné podmienky druhá.

    Je rozdiel, ak porovnávame zamestnania, kde je mimoriadne náročná práca zo samotnej povahy práce a ktorá ľahšia byť nemôže ( baníci, hutníci, ale aj takí pekári ), so zamestnaniami, kde je pracovné tempo a čas ( denný, týždenný a mesačný ) a smennosť práce určovaná ľubovôľou kapitalistu a benevolenciou štátu.

    Je absolútne neprijateľné, aby v prevádzkach kde to nie je nutné a dané povahou práce, bola životnosť pracovníkov 10 – 15 rokov ako je to v „našich“ robotárňach, montovniach a káblikárňach. Pritom by stačila úprava pracovného tempa na normálnu a znesiteľnú úroveň, odstránenie nadčasovej, nočnej a víkendovej práce ( 3. a 4. smeny ), aby sa z neznesiteľných zamestnaní stali ( potenciálne ) zamestnania na celý život.

    Toto je ďalšie bojisko ľavice, prípadne štátu s kapitalistami, aby ich nútil nahrádzať zrýchľovanie výroby, jej rozširovaním.

    Škodovkárom taký ( žiaľ jednorazový ) plat samozrejme želám, no nezávidím im podmienky, za akých si naň zarobili. Ale aspoň majú na výber peniaze, alebo zdravie. Zato čo má na výber robotník v robotárni na Slovensku – ňi peňáze – ňi zdravja…

    Reply
  • 16. mája 2018 at 8:46
    Permalink

    Citujem z textu: „Príklad Škodovky ukazuje jednoduchý návod, ako bez ideologického tárania o prednostiach kapitalizmu je možné zvýšiť jeho príťažlivosť, stačilo by podstatne pozdvihnúť životnú úroveň občanov. “ Pre mňa nikdy kapitalizmus príťažlivý nebude, peniaze ma o tom nepresvedčia. Je to morálne zvrhlý systém, ktorý vťahuje ľudí do ulít chladného individualizmu, slepého, hluchého, necitlivého egoizmu, primitívneho konzumného života. Jednoduchý človek je v kapitalizme zredukovaný na obyčajný ľudský zdroj, ktorý, keď je dobre zaplatený tak funguje, ale nie ako ľudská bytosť, ale ako bezduchý stroj.

    Reply
  • 16. mája 2018 at 14:18
    Permalink

    SLOVO K AUTOROVI ČLÁNKU

    Pane docente, srdečně Vás zdravím z Valašska.

    Mám k Vám v zásadě tyto tři poznámky.

    1) O německém standartu ve Škodě MB patřící německé mateřské fy Volkswagen, jak jste uvedl, můžeme hovořit jen a pouze ve smyslu samotné práce, co se odměňování týče, zapomeňte. Češi jsou v bývalém čs. státním podniku akorát tak na plnění německých povinností na pracovišti s nezměrně tvrdými normami za 3-4x nižší mzdu, než-li je tomu v německé matce Volkswagen za Krušnými horami.

    2) Pane docente, ve svém článku jste uvedl naprosto mylné informace, čerpané kdoví odkud. Ofic. firemní zdroj vypovídá totiž o něčem zcela jiném, než jste uvedl Vy:

    ZDROJ: https://prace.kurzy.cz/skoda-auto-as-00177041-firma/

    3) Pane docente, popisujete mladoboleslavskou Škodu, jako by se jednalo o jakousi výkladní skříň českého kapitalismu. Měl byste ale vědět, že 2/3 českých zaměstnanců neberou ani 20 tisíc Kč za měsíc. U nás na Valašsku si lidé vydějí nezřídka i méně než 15 tisíc Kč.

    Ing. V. Václavík, Vsetín

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *