Ľuboš Blaha: Narodil som sa v Československej socialistickej republike

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Som hrdý Slovák a keď vznikla Slovenská republika, bol som síce mladý chalan, ale úprimne som to prežíval a celá rodina sme sa tešili. Ale to nič nemení na tom, ako veľmi si vážim Česko-Slovensko a ako veľmi si vážim bratský český národ.

Samo to slovo – Česko-Slovensko – je pre mňa magické. Narodil som sa v Československej socialistickej republike. V ČSSR. A Československo je pre mňa nerozlučne späté so socializmom. S érou, kedy sme neboli americkým satelitom, nebola sprivatizované národné bohatstvo, ľudia mali prácu, sociálne istoty a bol tu poriadok. To bolo ČSSR.

Dnes mnohí spomínajú na rok 1918, pretože presne pred 100 rokmi vznikla naša spoločná vlasť Slovákov a Čechov.

Áno, aj ja spomínam na osobnosti tejto éry – na zakladateľa sociálnodemokratickej strany Emanuela Lehockého, vlastenca, robotníka a socialistu, ktorému dnes žiaľ chradne nádherný náhrobok na cintoríne v Bratislave – musíme s tým niečo spraviť.

Spomínam na Mareka Čulena, zakladateľa našej komunistickej strany, ktorému pri Úrade vlády hlupáci pravidelne poškodzujú sochu pubertálnymi nápismi. Aj s tým by sme mali niečo spraviť.

Spomínam na davistov, ktorí dodnes inšpirujú intelektuálnu ľavicu na Slovensku. Spomínam na Clementisa, Novomeského, Husáka. Na toho Husáka, ktorému nevieme postaviť ani jediný pomník v jeho rodnej Dúbravke.

Spomínam na Slovenské národné povstanie, na dubčekovský sen o socializme s ľudskou tvárou, spomínam na to, aký zvuk malo vo svete Československo v športe, v kultúre, vo filozofii.

Na toto všetko ako ľavičiar a Slovák spomínam. Na osobnosti Česko-Slovenska. Na osobnosti slovensko-českej ľavice, na veľké osobnosti našej kultúry a politiky.

Ale v prvom rade sa mi vybavujú moje vlastné spomienky na ČSSR – Československo je pre mňa socializmus. Je to pre mňa krásne detstvo. Je to pre mňa nádherná spomienka na osemdesiate roky.

Dnešný deň pociťujem obrovskú hrdosť na to, že pred 100 rokmi vznikol štát, ktorý dal svetu obrovské osobnosti od Lehockého cez Štefánika až po Dubčeka a Husáka.

Štát, ktorý bol po väčšinu svojej existencie ľavicový a pokrokový.

Štát, ktorý pre mňa veľa znamenal.

Štát, v ktorom som sa narodil.

Ľuboš Blaha

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


16 thoughts on “Ľuboš Blaha: Narodil som sa v Československej socialistickej republike

  • 28. októbra 2018 at 19:13
    Permalink

    Myslím si že Doktorovi Husákovi netreba stavať žiaden pamätník, nakoľko celá Dúbravka je jeho jedným obrovským pamätníkom. Ak sa prejdete starou Dúbravkou, malou dedinkou učupenou pod lesom popri bývalej krčme „U Zajíčka“ ktorej ale každý hovoril „U Prezidenta“ (a visel tam vždy jeho obraz) smerom do doliny, tak miesto lúk kde sa pásli kravy nájdete veľké Bratislavské sídlisko ktoré ako desiatky a stovky iných vyrástli práve za Husáka. Domy služieb ktoré svojmu pôvodnému účelu slúžia podnes deň, zdravotné strediská, priestranný Dom kultúry kam chodia hrávať liberálny herci, školy, škôlky, pekný parčík Andreja Bagara, umelca-komunistu ktorý nevrieskal na námestiach Nestačí ! hneď po tom ako sa vrátil z natáčania nejakého braku, ale umelca ktorý počas povstania hrával partizánom a po vojne sa ako poctivý umelec zaslúžil o kvalitnú, hodnotnú tvorbu dostupnú pre každého. Jeho socha je pekná a čistá, napriek tomu že bol presvedčený a aktívny komunista až do smrti…
    Zato po kapitalistických politikoch ostávajú len tie predražené a nevkusné pamätníky a názvy ulíc a budov, ktoré premenovali, nič iné. Žiadne dielo, žiaden odkaz… len obete. Presne ako po mafiánskych bossoch. Len obrovské sochy na cintoríne a ovdovelé ženy a milenky.

    Reply
    • 29. októbra 2018 at 12:41
      Permalink

      Veľmi dobre, pán Jurný !!! Presne, najkrajší pamätník je taký, ktorý si človek postaví sám počas svojho života z najodolnejšieho materiálu – z činov. Tá narážka na poctivých umelcov je výborná!

      Reply
    • 31. októbra 2018 at 11:48
      Permalink

      Vážený pán Jurný
      Čo tu zostane po smere a blahovi?
      Neuvedomujete si, že autor nie je v ničom ľavicový a pre občanov slovenska neprináša riešenia aby sa im žilo lepšie ?
      V roku 2017 nebol postavený jediný štátny byt ! V čom je teda blaha a smer ľavica ?
      Koľko štátnych a obecných bytov postavili od roku 2006 kedy sa dostali k moci ?

      Reply
  • 28. októbra 2018 at 22:19
    Permalink

    Takže sme našli „spoločné hodnoty“ , teraz už len zúročiť tie spoločné hodnoty pre tvorbu budúcnosti…

    Reply
  • 29. októbra 2018 at 6:53
    Permalink

    Ako pekne píše pán BLAHA ! A ako nepekne robí spoločne so smerom všetko NAOPAK ako píše !

    Reply
    • 29. októbra 2018 at 17:33
      Permalink

      Veru tak, pán Zvolen.
      Ale nemá to ľahké. Žiť s takou schizofréniou, denno denne si to ospravedlňovať, hľadať dôvoddy, sem tam, keď sa niekto opýta, vysvetľovať … Alebo, žeby to zvládal ľavou zadnou?

      Reply
    • 31. októbra 2018 at 9:38
      Permalink

      Demagóg Blaha opäť klame, keď o sebe tvrdí, že je ľavičiar. Spomína na to čo sám pošľapáva, ako sociálny demokrat a pravičiar.

      Reply
  • 13. januára 2019 at 12:29
    Permalink

    Pán Blaha, nestačí len kritizovať, treba činy. Tu nestačí meniť značky v parlamente a ďalej „budovať“ tento zvrhlý, zvierací systém. Treba ho zmeniť. Ale to Vy, ako inteligentný človek predsa viete. Len som od Vás nepočul to aj povedať, alebo napísať. Ak sa mýlim, opravte ma, prosím. S pozdravom Jojo.

    Reply
  • 13. januára 2019 at 15:10
    Permalink

    Jojo Veselý, máte pravdu, treba činy. Treba to zmeniť! Ale najprv musia ľudia pochopiť, že tento systém je, ako správne píšete „zvrhlý, zvierací“, lebo mnohí ho ako taký nevnímajú. A kým to ľudia nepochopia, dôležité sú slová, kritika. Balvan z cesty neodvalí jeden človek, musí presvedčiť ostatných, aby mu pomohli. Čo môže urobiť sám poslanec Blaha? Hornej, strednej i hornej dolnej triede sa tento systém páči, hoci je hodnotovo prázdny, ľudí naučil vnímať svet po vlastné vchodové dvere. Tí, ktorí sú finančne zabezpečení, sú spokojní, ale poznám i ľudí, ktorí sa potácajú nad priepasťou chudoby a volia pravicu. Takže činy pre koho? Najprv ich musia ľudia chcieť. Čiže najprv slová, potom činy.

    Reply
  • 14. januára 2019 at 15:42
    Permalink

    V podstate s Vami súhlasím až na jednu a to najdôležitejšiu vec. A na tú ste zabudli. Kritikov sú státisíce, ale treba im aj ukázať cestu, spôsob, ako z tohto bahna von. Trvám na tom, že nestačí len ktitizovať, tým státisícom treba ukázať cestu. A to by mali inteligentní, naozaj ľavicovo orientovaní ľudia.

    Reply
  • 14. januára 2019 at 16:46
    Permalink

    Súhlasím s Vami, treba ukázať cestu, len je tu jeden problém, a to ten, že mnohí sa cítia v tom bahne dobre a ani náhodou sa im nechce z neho von. Podľa môjho názoru je tou cestou zjednocovanie ľavicovo zmýšľajúcich ľudí, nevravím, že je to cieľ, ale cesta to určite je. Koniec koncov napísali ste svoj názor, aj to je cesta.

    Reply
  • 15. januára 2019 at 12:17
    Permalink

    A Smer nie je v žiadnom prípade ľavica. Sociálna demokracia je len rečami akože ľavica, pretože nechce meniť podstatu spoločnosti – systém.
    A teraz pozor. Soc. demokracia je pre skutočnú ľavicu oveľa nebezpečnejšia ako pravica, pretože klame ľudí, že obhajuje záujmy pracujúcich. Menej vzdelaní ľudia resp. tí, ktorí sa tým nezaoberajú, si myslia, že soc. demokrati obhajujú ich záujmy. Ale to je len dobre kamuflovaná lož, pretože podobne ako pravica sa podieľajú na „budovaní“ zverského systému. Ale u pravici aspoň vieme, kto sú.

    Reply
    • 15. januára 2019 at 12:36
      Permalink

      Jojo!
      Áno, máte pravdu, Smer nie je ľavica, ja som to nikdy netvrdila. S Vaším komentárom súhlasím do posledného písmena. A preto je potrebné vybudovať silnú ľavicu. Ešte raz zopakujem svoju poslednú vetu z predchádzajúceho komentára „…napísali ste svoj názor, aj to je cesta.“ Krásne sa po Vašom komentári rozjasnilo…

      Reply
  • 20. januára 2019 at 12:02
    Permalink

    Dobrý deň. Pán Blaha, zaujíma ma Váš názor na vznik ozajstnej ľavicovej – nie soc- demokratickej strany. Myslím si, že po prezidentských voľbách bude najvyšší čas vytvoriť spolu s ostatnými ľavicovými subjektmi (Ľavicový front mládeže, Vzdor, Úsvit, KSS a ďalšími), ktorých cieľom je zmena systému, nie značiek politických strán. Spoločenská klíma je tomu oveľa viac naklonená, ako kedykoľvek predtým od roku 1989. Ďakujem pekne za Vašu odpoveď.

    Reply
  • 8. februára 2019 at 4:20
    Permalink

    Dobry den,rad by som reagoval na par diskutujucich.niekto tu polozil otazku co tu ostane po panovi Blahovi,ci Smere?alebo kolko bytov postavili od roku 2006?skuste si polozit otazku co tu ostane po nas vsetkych?co tu nechame pre nase deti,respektive aku krajinu alebo buducnost im tu dnes budujeme.Toto nie je o Blahovi,Sam zmoze velke hov..,aj keby ako velmi chcel.Sam system nezmeni,moze ist akurat prikladom ale to by sa s najvacsou pravdepodobnostou spolocensky aj profesne odpisal. Polozme si otazku co vo vseobecnosti SME tu za skoro 30 rokov vybudovali,okrem supermarketov ktore nie su nase ale aspon mame to stastie ze tam mozme nakupit vysokokvalitne potraviny:-) samozrejme zo zapadu
    Zmenit tento system je skoro ako mission impossible,nieze sa to neda ale sanca ze to pojde po dobrom sa rovna skoro nule
    Nieze by bol taky dokonaly a poskytoval blahobyt vsetkym,prave naopakje to krajne neferovy system,KDE rovnost prilezitosti je nieze mytus ale demagogia a rozpravky pre deti a naivnych studentov
    Parlamentna demokracia je najhorsi sposob vlady aky kedy clovek vymyslel,ze vraj vlada ludu:-)
    Ale je zaroven ten najdokonalejsi system pre majetnych,ludi ktory maju peniaze a moc,ktorych aj ked je v spolocnosti mensina su to prave oni ktory diktuju smerovanie a vyvoj krajiny.
    Jeden mudri clovek raz povedal dajte ludom chlieb a hry(zabavu) a mozte si robit co chcete.co platilo 2000 rokov dozadu plati dodnes.ludska podstata sa nemeni,zialbohu
    Pridajte k tomu medialnu masaz(brain wash), cielenu degradaciu skolstva, ohybanie historie ako to komu momentalne pasuje a zaklincujme to ekonomickym otroctvom a mame vymalovane. Potom tu mame spolocnost kde casti ludi je uplne jedno co sa deje, lebo maju uplne ine “dolezitejsie veci na praci ako Watching YouTube:-) a superstar
    Dalsi su ti uvedomeli, vychovani a vyskoleni a nakoniec zdegenorovani mediami na maximum.plni sebaistoty ktora paradoxne prameni z nevedomosti
    No a nakoniec tu mame ludi ktori fakt vedia a uvedomuju si suvislosti,ale koli ekonomickym mantinelom(hypoteka a atd.) Su nuteny kracat s prudom, ci uz koli sebe alebo pocitu zodpovednosti voci rodine.tazko sudit
    Pri pohlade NATO vsetko komplexne si clovek musi polozit otazku ci je ten pan Blaha fakt farizej alebo je Len realista?nie je to moj favorit,ale zpomedzi vsetkych lavicovo orientovanych politikov si ako jediny neberie servitku pred USTA a pravdivo pomenuva veci a udalosti.
    Clovek music byt v politike aj troska realista,mozno niekedy aj na svoju skodu,kedze strati priazen radikalne zmyslajucich ludi,ale musi si uvedomit co je mozne momentalne menit a co nie. Specialne v parlamentnej demokracii.
    Preto s tou zmenou systemu to nie je take jednoduche,mozte vytvorit novy krajne lavicovy blok,a mozno bude mat podporu ludi,ale k zmene realne nedojde.v skutocnosti vytvorite len dalsi asi 101 ci 120 politicky subjekt na Slovensku,ktory behom 5 rokov upadne do zabudnutia.za 1 treba si uvedomit ze stojite proti velmi bohatym a mocnym ludom s takmer neobmedzenymi moznostami.ludmi ktori skrz sukromne media vytvaraju verejnu mienku,ktori skor ako vasa strana vobec dostane priestor na prezentaciu vas roznesu v zuboch,zdiskredituju alebo ten priestor vobec nedostanete.alebo ak uz aj Toto vsetko zvladnete vytiahnu na vas niejaku spinu z minulosti,ci osobne zlyhanie alebo vytvoria hoax ktory budu opakovat dookola pokial sa ta loz nestane pravdou
    Treba si uvedomit ze vasi oponenti su castokrat velmi inteligentny ludia pouzivajuci velmi sofistikovane sposoby na dosiahnutie svojich cielov,urcite to nie su naivny blbci ako si castokrat ludia myslia
    K zmene musi prist a urcite k nej aj dojde,skor ci neskor kedze Toto prerozdelenie je nemyslitelne,otazka je Len ako.skor si myslim ze musi prist niejaky reset,bud ekonomicky kolaps ci nedajboze vojna.smutne je ze ci tak ci onak doplatia NATO hlavne obycajny ludia.po kazdej velkej udalosti doslo v soolocnosti o nejakemu uvedomeniu.ak by to malo ist politickym bojom, museli by sa pouzit rovnake prostriedky ktore vyuzivaju ti co su dnes PRI moci.nemyslim tym teda klamstva:-) ale hlavne mienkotvorne media, obrovske mnozstvo penazi na propagaciu ineho alternativneho systemu, obklopit sa velmi inteligentnymi ludmi zdialajuci rovnaky nazor kedze musite priniest alternativu k tomuto systemu a to si vyziada kopu odbornikov. Museli by ste investovat hromadu casu kedze to zo DNA na den nepojde. Je to beh na dlhu trat, znicit sa nieco da behom sekundy ale vybudovat to spat to stoji obrovske usilie a cas.a toboz v tak roztriestenej a rozdelenej spolocnosti ako je ta NASA. Nie je to nemozne ale lahke to ani nahodou nebude.
    Prepacte ze takto obsiahlo ale snazil som sa o iny pohlad na danu problematiku. Takze ak niekto ma pocit ze pan Blaha robi malo,skuste si polozit otazku kolko SME urobili mi?mozno je ten Blaha ovela vacsi laviciar ako mi vsetci dohromady,Len je realista a namiesto cesty sam vojak v poli si vybral cestu,ked neprsi tak nech aspon kvapka.vediet presadit to co clovek naozaj chce je naozaj niekedy fakt drina,ked kolkokrat nevieme presvedcit ani chlapov pri pive o spravnosti svojho nazoru ci zenu doma.:-)
    V politike to je 100 krat tazsie kedze sa tam stretavaju zistne zaujmy kopec ludi.
    Tak ja Len tolko

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *