Obedy zadarmo? Dominuje sociálny prvok a určitá selektivita

Obedy zadarmo sa musia posudzovať jednoznačne v širšom kontexte, s prihliadnutím na rôzne opatrenia, ktoré boli počas posledných dvoch volebných období zavedené. Tie, ktoré sa týkajú školstva, sú v skutku výrazné.

Veď povedzme si, že ako to vyzeralo v roku 2012 a porovnajme si to s dnešnou situáciou. Klasické klišé, že sa nič nemení a nikto nič nerobí, je už prakticky pochované. Otázkou v spoločnosti ostáva, že či sú opatrenia vládneho Smeru-SD správne, alebo nie.

Skúsme sa odraziť od faktu, že je súčasná vládna strana sociálno-demokratická a s tým súvisí aj povaha riešení, rozhodnutí a opatrení, ktoré ponúka. Pokiaľ niekto od tejto strany očakáva pravicové kroky a zároveň chce objektívne posudzovať opatrenia tejto vlády, robí chybu už hneď na začiatku a musíme skonštatovať, že sa medzi ekonómami s takýmto prístupom stretávame naozaj často. Posudzovať ľavicové opatrenia cez pravicovú optiku je jednoducho chyba.

V skratke, obedy zadarmo prinášajú príspevok 1,20 eur/školský deň a to pre deti v poslednom ročníku materských škôl a pre žiakov základných škôl. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, opatrenie sa týka celkom veľkého množstva detí a taktiež ich najbližších rodín, ktoré vďaka tomuto opatreniu ušetria.

Na opatrenie sa môžeme pozerať z viacerých uhlov. Pokiaľ naskočíme na klasickú pravicovú, ekonomickú argumentáciu, tak to celé musíme skritizovať tak, ako sa len dá. Doteraz môžeme nájsť štúdie z rôznych ekonomických fakúlt (z ktorých väčšina je pravicovo zameraných), ktoré v období zavádzania a v začiatkoch fungovania „vlakov zadarmo“ do tohto opatrenia kopali naozaj výdatne.

No a pokiaľ si niekto nekopol dostatočne, bolo mu to na ekonomických fakultách väčšinou vytknuté. Pravičiar chce jednoducho počuť, že opatrenie je neefektívne a že ekonomické ukazovatele podobnými opatreniami trpia. A pokiaľ by v tomto kontexte zaujímal niekoho súboj Keynes vs. Friedman, tak Keynes by si takéto opatrenie možno aj pochvaľoval, keďže vo svojej podstate ide o stimuláciu dopytu, zatiaľ čo ekonomická pravica viac preferuje podporu ponuky v ekonomike.

Iný uhol pohľadu, skôr ľavicový. Okrem spomínaného, keynesiánskeho argumentu, môžeme nájsť ešte množstvo ďalších. Nie je predsa tajomstvom, že kto je cieľovou voličskou skupinou ľavicových subjektov vo svete. Nie sú to podnikatelia, ani ľudia stojaci za veľkými korporáciami, ale pracujúci ľud a skupiny ľudí do určitej miery odkázaných na sociálny systém. Niekto pochybuje, že 1,20 eura na obed môže niekomu pomôcť, no keď si to premietneme do mesačných a ročných výdavkov, tak to pre nízkopríjmové rodiny vôbec nie je zanedbateľné.

Smutné je, že dnes už aj ťažko rozoznáte, že kto vlastne rozmýšľa pravicovo a kto ľavicovo. Keď ľuďom položíte otázku, že čo očakávajú od štátu a následne im položíte otázku, že koho by volili, nestačíte sa čudovať. Politológia tu akosi nefunguje. Napríklad sa stretávame s množstvom ľudí, ktorí od štátu očakávajú viac príspevkov, vyššie mzdy, väčšie úľavy, viac dotácii a podobne (jednoducho, ako keby chceli väčšiu aktivitu štátu v ekonomike), no jedným dychom vám oznámia, že idú voliť jednu z pravicových strán. Je však súčasťou ideológie týchto pravicových strán, že úloha štátu v ekonomike by sa mala postupne znižovať, no a v niektorých prípadoch ani nie postupne, ale skôr nárazovo (to je napríklad rétorika SaS).

Podobný prípad sme zažili na začiatku tohto školského roka, kedy niektorí rodičia poskytli médiám vyjadrenia, v ktorých kritizujú školstvo. Nie za to, že žiaci jazdia vlakmi zadarmo, nie za to, že niektorí z nich dostanú obedy zadarmo a nie za to, že dostávajú príspevky 100/150 eur na školu v prírode/lyžiarsky a že je to ekonomicky neefektívne (čo by sme čakali ako argument pravicového voliča). Rodičia kritizovali školstvo pod súčasnou vládou za to, že nie je dostatočne zadarmo, lebo je deťom treba kupovať peračníky, zošity, perá, farbičky, pracovné zošity, školskú tašku, alebo že je treba zaplatiť tzv. ZRPŠ vo výške od 15-35 eur (a to treba dodať, že ZRPŠ nie je žiadne školné, ale poplatok za doplnkové aktivity, olympiády, súťaže atď.). Chce nám ale niekto tvrdiť, že pravicové vlády vo svete platia deťom tieto položky? Príde nám to ako to staré známe, že „niekto ponúkne prst a my chceme celú ruku“. Tí rodičia vlastne kritizujú opatrenia ľavicovej strany za to, že by tých ľavicových opatrení malo byť ešte viac, no neuvedomujú si, že ak to robia cez médiá pripravené hocikedy si kopnúť do vlády, v skutočnosti tým podporujú pravicu, ktorá sa ústami Richarda Sulíka vyjadrila, že aj tie sociálne opatrenia, ktoré už existujú, jednoducho a jasne zruší.

Keby sme to teda mali celé zhrnúť, tak nám vychádzajú nasledujúce závery. Nemáme nič proti súboju ľavého a pravého politického spektra a to aj v súvislosti s touto témou. Avšak aj tento súboj musí mať svoju logiku. Prekážajú nám situácie, kedy sú ľudia presvedčení, že ľavica je menej ľavicová ako pravica a že pravica bude robiť viac sociálnych opatrení – je to veľmi nesprávny a chybný pohľad. Taktiež, ako sme už spomenuli, nemôže nikto očakávať od sociálneho opatrenia sociálno-demokratickej vlády pravicové prvky ako napr. efektivita ako najvyšší cieľ opatrenia, alebo plošný efekt opatrenia (to sú asi najčastejšie argumenty proti obedom zadarmo). Je treba sa zmieriť s faktom, že bol v tomto prípade pred efektivitu a plošnosť postavený sociálny prvok a určitá selektivita, čo ako sociálni demokrati považujeme za správne.


Robert Bestro, nový predseda MSD pre DAV DVA


Názory prispievateľov sa nemusia stotožňovať s názormi redakcie.

23 thoughts on “Obedy zadarmo? Dominuje sociálny prvok a určitá selektivita

  • 10. októbra 2018 at 8:01
    Permalink

    Obedy zadarmo ?
    V našej krajine chýba diskusia. Aj o tom čo je ľavicové. Aj o tom čo je ľavicová vláda. Ale najviac o realite ktorú okolo seba vidíme ! Problémy občanov sa neriešia !
    Nič nie je zadarmo a vždy niečo čo sa zaplatí musí byť niekomu inému zobraté. Peniaze ktoré sa použijú na OBED zadarmo sa mohli použiť na niečo iné. Je tu aj mnoho iných problémov ktoré vzniknú.
    Koľko budú stáť obedy zadarmo?
    Podľa vyjadrenia poslanca fica to bude cca 512 000 za každý vyučovací deň.
    Teda 200 x 512 000 ! Ročne ! sto dvadsať štyri miliónov !

    V čom sú teda obedy zadarmo POPULISTICKÉ a nie ľavicové.
    1. Pretože dávajú zadarmo AJ deťom bohatých rodičov !
    2. Pretože neriešia veľmi malé platy kuchárok a pomocných síl v kuchyni !
    3. Neriešia zlé alebo malé vybavenie školských jedální.
    4. Budú vyháňať učiteľov a zamestancov škôl stravovať sa mimo škôl.
    5. Pripravia o jedlo dôchodcov a ďalších klientov domovov sociálnych služieb pre ktorých školy varia.
    6. Toto všetko bude sprevádzané obrovským plytvaním a nevážením si jedla a práce všetkých čo v školskom stravovaní pracujú a nedostatkom učiteľov na DOZOR pri obedoch !
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Najviac doplatia tí najmenej zarábajúci = na tých ktorých tento populizmus dopadne !
    Príklad z praxe ktorý osobne poznám:
    Škola v malom meste varí v súčasnej dobe 400 obedov.
    Stravuje sa 300 žiakov, 62 učiteľov a pracovníkov školy a 38 klientov domova sociálnych služieb.
    Školská jedáleň má kapacitu 500 obedov. Škola má teraz cca 500 žiakov.
    Čo sa stane ak sa prijme OBED zadarmo?
    Škola bude musieť zabezpečiť všetkým 500 žiakom obed – ako?
    Zamestnanci školy budú musieť dostať stravné lístky a stravovať sa mimo školskej jedálne :
    Jeden stravný lístok stojí cca 4 eurá. Školu obed bude stáť 2 eurá = 0,8 eura viac a zamestnanca školy ďalšie dve eurá KTORÉ si bude musieť doplatiť zo svojho malého platu !
    Teda zamestnanci školy a škola budú musieť dať cca 3 eurá na jeden lístok viac ako dnes !!!
    Často ide o najmenej zarábajúcich!
    Školník, upratovačka, kuchárka, pomocná sila v kuchyni= stačí si zistiť aké malé platy majú po tom čo mnohí v školstve pracujú aj 30 rokov ! Kde zoženú ďalšie kuchárky a pomocné sily do kuchyne ?
    Domov sociálnych služieb opatruje alebo ľudí s nejakou poruchou, alebo dôchodcov.
    Im sa rovnako predraží každý obed o minimálne 3 eurá denne !!

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Aký bude výsledok?
    Cca 100 x 3 = 300 eur viacej dajú na obed denne dôchodcovi, klienti sociálnych služieb a zamestnanci školy !!!
    Žiaci bohatých ale aj iných sa nebudú stravovať. Obedy sa budú vyhadzovať a v školských jedálňach nebude mať KTO robiť dozor lebo učitelia budú mať čo robiť aby stihli naobedovať sa za 30 min. mimo školy !
    Zákonník práce sa bude dodržiavať ešte menej ako teraz. Povinná obedná prestávka sa nedá stihnúť!
    Kam pôjde zamestnanec školy na obed ?
    Školské jedálne a kuchyne sa nebudú vybavovať a meniť k lepšiemu. Budú prežívať ako vedia.
    Kuchárkam a pomocným silám v kuchyni sa nebudú zvyšovať platy.
    Učiteľom a pracovníkom školy sa skomplikuje a zdraží obed !
    Nebude mať KTO a kedy dohliadať na deti pri obedoch!
    Mnohé školy nemajú doteraz žiadne kuchyne a jedálne a neplánujú sa zriaďovať ďalšie !
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Komu má teda obed zadarmo pomôcť?
    Vládnej strane smer aby mala viacej hlasov !
    Kto jej ich dá?
    Všetci ktorí nechcú riešiť problémy v školstve:
    malé platy, nevybavenie škôl, mnoho ďalších problémov s obedmi zamestnancov školy, domovov sociálnych služieb, alebo domovov dôchodcov a ďalších pre ktorých školy varia…

    To najdôležitejšie je že sa BUDE plytvať. Neexistuje spôsob ako zabezpečiť aby obed ZADARMO žiak zjedol a NIE vyhodil bez toho aby sa ho dotkol !

    Stačí komunikovať ! Navštíviť a rozprávať sa s riaditeľmi škôl, učiteľmi, kuchárkami, pomocnými silami v kuchyni, starostami a primátormi, riaditeľmi domovov sociálnych služieb, domovov dôchodcov, rodičmi, ale aj žiakmi… Zistiť si situáciu a REALITU a poznať PROBLEMATIKU !
    Zistiť problémy ľudí a riešiť ich TO je najviac ľavicové !!!

    Reply
    • 11. októbra 2018 at 20:28
      Permalink

      Takže bod po bode: (nebudem opisovať vaše body, iba reakciu)
      1. Deti bohatých proste na obedy nebudú chodiť, či budú, alebo nebudú zadarmo! Očividne niekto nepochopil rozdiel medzi možnosťou a povinnosťou chodiť na obedy. NIK nebude povinne chodiť na obedy, ale možnosť bude mať aj to dieťa, ktoré by inak neprišlo AJ z finančných dôvodov.
      2. AKO by neexistencia „obedov zadarmo“ riešila platy kuchárok a pomocných síl v kuchyni???!??? Ba práve naopak – škola dostane najprv 100% príspevku na všetky deti v škole. Ale obedy si „vyberie“ iba časť z nich — peniaze ktoré zvýšia sa môžu použiť aj na platy kuchárok.
      3. A opäť AKO by neexistencia „obedov zadarmo“ riešila vybavenie kuchýň??!?? to je pre mňa záhadou, pre vás asi nie.
      4. Takže učitelia využívajú lacnú pracovnú silu kuchárok a biedne zariadenie pre SVOJE potreby, ale pre potreby detí už by to bolo príliš?? — Neviem, ako by to, že má kuchyňa vydať o 10, 20, 50 obedov viac donútilo učiteľov ísť sa stravovať inde???
      5. Tak AKO? Buď tie kuchárky nestíhajú a nemajú na čom variť pre deti (ako nás presvedčujete v prvých bodoch) — ALE v pohode stíhajú vyživovať široký okruh dôchodcov, celé domovy soc. služieb – kde je potom problém???! Aby sa popri dôchodcoch a učiteľoch najedlo aj pár detí??
      6. Takže TAK – plytvanie je možné iba pri deťoch, prašivé decká! Pri dôchodcoch, či soc. ústavoch to už žiadne plytvanie nebude, a pri učiteľoch určite tiež nie … — … inak vaša predstava, že keď bude v jedálni o 20 detí viac je potrebných minimálne 20 ďalších učiteľov na „stráženie“ zvierat. — Nuž pre vaše prekvapenie, nie je to potrebné.
      .
      K vášmu príkladu — Školská jedáleň sa volá ŠKOLSKÁ preto, že je určená pre výrobu a podávanie stravy v (ó pre vás prekvapenie!!) škole!
      Všetko ostatné je podružné, vedľajšie a podľa zákona nepodstatné!
      Prečo podľa zákona?
      Nuž preto, že Školská Jedáleň je POVINNÁ MAŤ KAPACITU NA NASÝTENIE 100% žiakov!!! Tak hovorí zákon!

      Takže ak si školské jedálne robia živnosť z varenia obedov kde komu a za ktovie koľko — a napriek tomu nemajú dosť kuchárok a dosť vybavenia — treba zavrieť riaditeľa školy a hlavnú kuchárku.
      Problém vyriešený.
      .
      Inak bolo by fajn, keby ste odpovedali na otázky ktoré vznikli pri vašich tézach a ktoré som tu položil.
      Rád budem reagovať na vašu odpoveď.

      Reply
      • 11. októbra 2018 at 20:46
        Permalink

        pán Gejza Antal
        Na obedy sa neprihalusjú deti ale prihlasujú ich rodičia. Bude sa plytvať o tom som presvedčený.
        Ak budem mať PRAVDU čo sa stane ?
        Priajem Vm aby niekto z vašej rodiny BOL zamstnancom školeskej jedálne a robil o 30 percent viac za ten istý PLAT od 1.1. !
        Táto sociálna strana smer od roku 2006 udržiavala tabuľky odmeňovania kde platy boli nižšie ako minimálna mzda !
        A stále sú ľavicovía sociálni !
        Vážený pane Vy ani netušíte ako to v škole chodí !
        Učitelia = teda nie imperialisti, ani kapistalisti ani vykorisťovatelia. Teda učitelia v čase keď majú mať PRESTÁVKU na obed popri tom ako obedujú zároveň DOBROVOĽNE a zadarmo robia dozor v jedálni ! Ak budú na obede v meste, alebo mimo školy KTO bude robiť dozor ?
        Prihlásite sa a všetci ľavičiari = obdivovatelia fica skúste si robiť dozor v školskej jedálni ???

        Vidím že ste celkom mimo a to ma neteší.
        Školská jedálen má mať kapacitu pre 100 percent žakov?
        Prečo je veľa škôl ktoré nemajú jedálne?
        Prečo mnohé jedálne sú veľmi zle vybavené, alebo len len že prežívajú lebo úrady prižmurujú oči?
        LEBO sa tu roky klame a krade a namiesto robenia poriadku sa tlieska nezmyslom a populizmu.
        Prajem Vám pán Gejza Antal ayb čo najviac Vašich rodinných príslušníkov chodilo an obedy zadarmo, pracovalo v školských jedálňach, učilo na školách a ONI Vám povedia ko to po 1.1. bude !
        Viem ako členovi smeru Vám nič iné neostáva len chváliť a kričať že čierne je biele…
        Ale máte ožnosť zamestnajte sa ako pomocná sila do kuchyne a uvidíte…

        Reply
  • 10. októbra 2018 at 8:20
    Permalink

    Myslím si, že je zločin udržiavať v spoločnosti ľudí závislých na štátnych príspevkoch, a že takéto zmýšľanie nemá s ľavicovými hodnotami nič špoločné. Vládnuci socialni demokrati majú omnoho väčšie možnosti ako pomôcť ľuďom, než príspevkami na obedy. Namiesto toho však pomáhajú zbohatlíkom, zlodejom a zahraničným firmám.

    Tiež je podľa mňa isté, že nebudú tieto obedy platiť zo svojich vrecák, ale že sa všetci na ne poskladáme (vrátane tých, ktorí tieto príspevky dostanú). Okrem toho sa poskladáme aj na ďalšie náklady, ktoré súvisia so všetkými projektami vlády a z toho vyplývajúcej korupcie a priživujúcimi sa subjektami na týchto projektoch.

    Pripomína mi to šrotovné príspevky. Tí čo si nemôhli dovoliť kúpiť nové auto sa poskladali na kúpu nových áut tým, ktorí si ich dovoliť môhli. A peniažky nakoniec aj tak skončili na účtoch dovozcov a zahraničných výrobcov áut.

    Pochybujem o tom, že od sociálno-demokratickej vláda sa nedajú očakávať „pravicové prvky“. Vláda podporuje kapitalizmus a schvaľuje zákony namierené proti pracujúcim. To niesu pravicové prvky?

    Som presvedčený, že sociálnych demokratov treba hodiť do jedného vreca s liberálmi. Ba dokonca, že sú ešte horší.

    Reply
    • 10. októbra 2018 at 11:11
      Permalink

      Pán Čelko, sociálni demokrati sú horší ako liberáli? To snáď nie? Ako hovorí slovenské porekadlo: „Hora proti sebe sekere porisko dáva.“

      Reply
      • 10. októbra 2018 at 15:05
        Permalink

        Pani Kotrádyová, vysvetlím prečo považujem sociálnych demokratov za horších než liberálov.
        Slovenskí liberáli chcú zrušiť sociálne príspevky, spoplatneniť školstvo a celkovo rozdeliť spoločnosť na bohatých a chudobných s čo najväčšími rozdielmi medzi nimi. Tým nevedomky podporujú triedny konflikt a teda aj možnosť zmeny, podobne ako tomu bolo v 40-tych rokoch. Napr. ak by došlo k situácii, že pracujúci ľudia si nebudú môcť dovoliť poslať deti do školy, asi by už neboli takí pasívni ako sú dnes.
        Naproti tomu sociálni demokrati udržujú akýsi chorý systém, ktorí rôznymi dotáciami zakrýva problémy ľudí, štátu a ekonomiky. Pracujúci dostávajú omrvinky a spolu s propagandou vládnuceho režimu majú pocit, že stále existuje nejaká sociálna spravodlivosť a ešte nieje čas na zmenu. Tento systém sociálnych demokratov speje k rovnakému výsledku o aký sa snažia liberáli, ale podstatne pomalšie.

        Reply
    • 10. októbra 2018 at 12:17
      Permalink

      pán Čelko súhlasím s Vami v plnej miere.
      dovolím si doplniť –
      v škole pracuje kuchárka a má dve pomocníčky
      Ich plat je na úrovni 400 eur čistého a varia 400 obedov
      od 1.1.2019 majú variť 500 obedov a ich plat zostane rovnaký !!!
      Nájdeme veľa tzv. ľavičiarov ktorí tomu budú tlieskať.
      Keby to urobil súkromník tak by to bolo zderstvo, príživníctvo a vykorisťovanie !
      Keď to urobí a navrhne fico je to ľavicové a sociálne !
      HOCI IDE o to isté !!!
      Tomu nerozumiem. Alebo podporovatelia fica nevedia čo je ľavicové, alebo ja.

      Reply
      • 11. októbra 2018 at 20:49
        Permalink

        Správna odpoveď na vašu otázku je – že tomu naozaj nerozumiete.
        .
        V škole pracuje jedno koľko ľudí.
        Je jedno aký je ich plat.
        Školská jedáleň je prosto POVINNÁ vydať obedy, ak bude záujem, aj 100% žiakom.
        To je fakt.
        Nie je to ľavičiarsky fakt, nie je to pravičiarsky fakt, je to proste zákon. Bodka.
        Ak tak nedokáže, je potrebné sa pýtať prečo.
        .
        Čo sa týka platu — možno ste si všimli, ale žijeme v kapitalizme, preto malé vysvetlenie, aby ste opäť pochopili — výška platu je dohodou medzi predávajúcim svoju pracovnú silu (v tomto prípade kuchárok) a kupujúcim pracovnú silu (v tomto prípade školy).
        Ak sú všetci spokojní, niet čo meniť, ak je jedna zo strán nespokojná, môže to dať najavo.
        Proste nechodiť do ulíc iba keď Soroš zavelí, že treba urobiť prevrat, ale aj vtedy, keď je dôvod bojovať o svoje práva.
        Ale to nie je pre profesionálnych demonštrantov a mimovládky veľký biznis, lebo za takéto „pochody“ proste nie sú veľké peniaze.

        Reply
    • 11. októbra 2018 at 20:42
      Permalink

      Neviem o jedinom štátnom príspevku — ktorý by bol POVINNÝ a ktorý by sa MUSEL využiť, či už chcem, alebo nie. Preto to či sa rozhodnem „hojdať sa“ v sociálnej sieti je moje rozhodnutie a možnosť využiť ho je rovnaké ako keď sa vy rozhodnete poberať nemocenskú, či nemocničnú starostlivosť, ktorá bude vysoko prevyšovať vaše odvody — v tom prípade budete pre mňa proste prachsrpostý vyžírka, ktorá vyžiera sociálny systém a to veľmi prefíkaným spôsobom. Teda ak automaticky nedoplácate vždy rozdiel medzi svojim odvodmi a liečbou ktorú dostávate.
      .
      Je komické, ale charakteristické práve pre tú skupinu ľudí, ktorým tak vadia „obedy, vlaky, lyžiarske zdarma“ — že jedinou ich argumentáciou je kradnutie, korupcia a priživujúce sa subjekty. Nuž áno, kde nájsť aj nejaké iné, že?
      .
      Šrotovné… nuž tí čo posledné roky nepotrebovali políciu, sa poskladali pre tých čo ju potrebovali, rovnako aj na súdy, alebo školy, či MHD … na všetko čo som za posledné roky nepoužil, ale možno vy áno — tak by ste mi to mali asi refundovať, alebo nie? Veď som sa vám na to poskladal! Tak v čom je problém??!
      .
      A konečne niečo v čom súhlasím! Socdemákov naozaj treba hodiť do jedného vreda s liberálmi, konzervatívcami, ľudovcami, náckami, nacionalistami, pravičiarmi, ľavičiarmi, maoistami ….
      … naozaj niet iného vreca!
      Všetci sú tam, sú to všetko politické smery, kde každý chce vládnuť, každý chce urvať kus žvanca.
      Ale ako klasický proletár, tak nejako viac tiahnem k ľavici (aj keď v mojom presvedčení viac extrémnej), už len preto, že aspoň tieňuje starostlivosť o ľudí, na rozdiel od pravice, ktorá to ani nepredstiera, že exituje iba pre zdravých a bohatých.

      Reply
  • 10. októbra 2018 at 12:18
    Permalink

    pán Čelko súhlasím s Vami v plnej miere.
    dovolím si doplniť –
    v škole pracuje kuchárka a má dve pomocníčky
    Ich plat je na úrovni 400 eur čistého a varia 400 obedov
    od 1.1.2019 majú variť 500 obedov a ich plat zostane rovnaký !!!
    Nájdeme veľa tzv. ľavičiarov ktorí tomu budú tlieskať.
    Keby to urobil súkromník tak by to bolo zderstvo, príživníctvo a vykorisťovanie !
    Keď to urobí a navrhne fico je to ľavicové a sociálne !
    HOCI IDE o to isté !!!
    Tomu nerozumiem. Alebo podporovatelia fica nevedia čo je ľavicové, alebo ja.

    Reply
  • 10. októbra 2018 at 15:27
    Permalink

    Kedy už títo salónni ľavičiari z DavDva pochopia, že ozajstná ľavica je tá, ktorá urobí systémové zmeny a nie tá, ktorá robí kozmetické úpravy zvráteného a neľudského systému. Smerovláda privatizuje alebo udržuje privatizáciu staroby, zdravia a aj vzdelania.
    Ale hlavne že obedy zadarmo. Bomba! Hlavne že „Do Jadra“ (rozumej: ešte väčšia kolónia). Hlavne že naši vojaci na hranice Ruska, brániť „európske hodnoty“ (roumej: účasť na príprave vojny proti Rusku). Hlavne že NAKA bojuje na základe náhubkových zákonov proti „vnútornému nepriateľovi“. A tak môžeme pokračovať v ďalších „razantných ľavicových opatreniach“.
    Prebudenie bude kruté…

    A ešte poprosím o nejakú peknú básničku.

    Reply
    • 10. októbra 2018 at 22:45
      Permalink

      Presne je to tak ako píšete pán Juhár. Mám skôr pocit, že prebudenie bude kruté… alebo žiadne. To Slovensko, ktoré dosiaľ tvrdo spalo sa zrejme z toho nezobudí… Lebo euroboľševik Fico im bude spievať ukolebavku o tom, že si zaslúžia istoty…, ale len jeho najbližší ľudia… Predsa zmyslom vládnucej triedy nikdy nebolo zrovnopravnením nedaj boh rozšíriť na seba chudobu tých úbožiakov z dola, ktorých časť roky odrbáva pseudo istotami, vianočnými príspevkami,vlakmi zadarmo, obedmi zadarmo.Za každoročného nadávania na Cigánov, že sa nesnažia dostatočne drieť na pánskom na eurobarónov zo Smeru…

      Reply
  • 10. októbra 2018 at 22:29
    Permalink

    Asociálna politika euroboľševikov zo Smeru a ich predchodcov z SDĽ je hotová tragédia od roku 1990! Pripomína mi to účelovo prešpekulovanú „starostlivosť“ otca geimebléra a alkoholika, ktorý celé roky na blahobyt rodiny z vysoka kašle! Ožiera sa, prehráva peniaze a pred Vianocami (každými voľbami) sa vykupuje tak, že za napožičané peniaze nakúpi naivným osprosteným deťom darčeky, aby nevyzeral až také obrovské egoistické, lakomé a úplne bezohľadné hovädo a úplne ho nezavrhla celá rodina… Aj keď si ich kupuje za ich peniaze, ktoré budú musieť za neho splatiť…
    Takže kedy to konečne docvakne ultra naivným Slovákom, že egoistický eurohejerský Ficov gang euroboľševikov bezkonkurenčne vyhráva závod ku dnu? 25 rokov ho vedie k úplnému zničeniu už aj tak veľmi zbedačeného národa, ktorý sa postupne stáva cudzincom vo svojej pôvodnej vlasti!

    Reply
    • 11. októbra 2018 at 20:54
      Permalink

      Ach!
      Konečne jeden čo spoznal Pravdu!
      Aká smola, že všetci okolo neho sú ožrani, gembleri, hlupáci, naivní …. a to všetko iba preto, že nespoznali tú Jedinú Nekonečnú Neomylnú Absolútnu PRAVDU … samozrejme tú jeho!
      .
      Naozaj nemá zmysel reagovať na všetky vaše príspevky.
      Hádam iba vtipom.
      .
      Vodič auta na diaľnici zapne rádio a v ňom práve hlásia: „POZOR, POZOR na diaľnici ide jedno auto už niekoľko kilometrov v PROTISMERE!!!!!
      Šofér znechutene vypne rádio a pre seba si zamrmle: Keby jedno, VŠETKY idú v proti smere“……

      Reply
  • 10. októbra 2018 at 23:04
    Permalink

    Zhrnuté a podčiarknuté euroboľševikom zo Smeru to treba zrátať vo voľbách do EP, aby sa tam ďalšie obdobie nedostali parazitické liberálne euroteľce zo Smeru. Tak ako v Čechách, treba socddemákom (Smeru) dať menej hlasov ako komunistom! Pretože čím skôr pôjde do prdele Ficov gang za Mečiarovým gangom, tak tým sa skôr vyhrabeme z tých asociálnych sračiek, ktoré tu od roku 2006 nahromadili do teraz !!!
    Až potom tu bude miesto pre autentickú neboľševickú a antiliberálnu ľavicu!

    Reply
    • 11. októbra 2018 at 12:31
      Permalink

      Áno, ale najprv treba tú konzervatívnu ľavicu s reálnym ľavicovým programom založiť a potom spropagovať. Stačí na to polmilióna eur :-).
      Bohužiaľ, asi niet inej cesty ako oblepiť celé Slovensko bilbordami, dostať sa do médií (teda zaplatiť), pretože totálne oblbnutý občan už na nič iné nereaguje. Ak sa mu pritom podarí vtĺcť do hlavy také niečo ako program, tým lepšie.
      Ale Smer to na ľavej strane dokonale vyzametal, čiže ich slovami „zjednotil ľavicu“. Následky nesieme dodnes.

      Reply
      • 11. októbra 2018 at 13:47
        Permalink

        Pán Juhár v niečom čiastočne máte pravdu, ale kategorický s vami nesuhlasím, že Fico zjednotil ľavicu! Smer zjednotil len oportunistov najskôr zo ZRS, KSS a HZDS potom z SDĽ, SSDS, SDA, HZD a nepalamentnej v tom čase SNS.
        Vy tomuto stredopravo liberálno-nacionalistickému zlepencu, ktorý je nesúrodou zmesou utilitaristických egoistov hovoríte vyzametanie na ľavo? Ja tomu hovorím odchyt oportunistických krys, čiže deratizácia na ľavo!
        2) Taktiež s vami nesuhlasím s oblepením Slovenska bildbordami za pol milióna na odrbanie tupovoličov novou pseudoľavicovou stranou. To zaváňa Flašikovinou, lenže za podstatne viac ako za pol milióna €.

        Riešením by bolo vybudovanie úplne novej antiliberálnej strany, ktorá by bola neboľševickou a nenacionalisticko-rasistickou so štrukturami v každej obci. Lenže vyhnúť sa prebehlíckym liberálnym oportunistom (ako napr. Ľ. Blaha, Zala, Beňová, …) s každodenou agitáciou je veľmi zdlhava a náročná práca. Tak oveľa ľahšie je radšej sa niekomu zaviazať za vratný dar pol milióna € na bilbordy. To je podľa vás to správne riešenie? Lebo pol milióna € (15 miliónov Sk) vám len tak pre modré oči a na propagáciu program proti jeho pleonaxným záujmom nikdy nikto nedá!

        Reply
        • 11. októbra 2018 at 16:23
          Permalink

          To „zjednotil ľavicu“ som dal do úvodzoviek, čiže irónia :-). V skutočnosti išlo o pohltenie malých ľavicových strán alebo prísľub nekonkurovať Smeru …
          Ja som po skoro 30 ročnom vymývaní mozgov občanom skeptik. Ľudia nemajú všeobecný rozhľad, nevedia, čo sa deje u nás alebo vo svete, nevedia, kto je kto. Príklady: stále najväčšia popularita Kisku, stúpajúca účasť mladých v 2. pilieri a nevyužitie možnosti z neho vystúpiť (viackrát), obľúbenosť potratových „kultúrnych“ programov, masová účasť na demonštráciách „za slušnosť“, považovanie Smeru za ľavicu :-), rusofóbia atď, atď. …
          PS
          Ja tu žiadnu boľševickú ani rasistickú stranu nevidím.
          Tých pol milióna som nemyslel len na bibordy. Treba mať štruktúry až po okresy, aspoň minimálny profesionálny (platený) aparát vrátane kancelárií, propagovať sa atď … Nedá sa to robiť amatérsky.

          Reply
  • 11. októbra 2018 at 17:16
    Permalink

    Základný argument článku je teoreticky správny, aj keď podľa mňa značne nedopracovaný. Je pravda že by trebalo voličom lepšie vysvetliť fakt, že aj keď skôr neoliberálne opatrebia Smeru niesu ani zďaleka dostatočne ľavicové, a teda sú hodné veľa kritiky, to hneď zároveň ale neznamená, že opozičná pravica je tou správnou volebnou odpoveďou pre posilnenie sociálnych programov len preto, že namieta na programy Fica, aj keď namietať je potrebné, avšak správne. Je teda dôležité nielen namietanie samotné, ale aj konkrétny obsah toho čo presne sa namieta. Ale voliči musia pochopiť že skutočná ľavica pre posilnenie sociálnych programov a zmysluplné zvyšovanie platov, alebo napr. aj znárodnenie niektorých odvetví a zamestnanie viac ľudí, proste v momentálnej NRSR nieje dosť silná, aby ju tam potom pomocou kanidátov mohli postupne dosadiť.

    Takisto si myslím, že obedy zadarmo sú správnou sociálnou investíciou, aj keď viac obedov by malo znamenať aj zamestnanie pre viac kuchárok, financované napr z prostriedkov teraz nakúpených a zbytočných stíhačiek F-16. No a to že obedy zadarmo budú mať aj niektoré deti zbohatlíkov, by sa dalo dodatočne riešiť viac progresívnym, teda dynamickým a nie percentuálne fixným zdaňovacím systémom, ktorý už Smer samozrejme nepodporuje.

    Reply
  • 12. októbra 2018 at 17:18
    Permalink

    autor článku pán Robert Bestro vyzýva na podporu obedov zadarmo ako ľavicovo sociálneho prvku
    a jeho odôvodnenie je brilantné:
    „Taktiež, ako sme už spomenuli, nemôže nikto očakávať od sociálneho opatrenia sociálno-demokratickej vlády pravicové prvky ako napr. efektivita ako najvyšší cieľ opatrenia, alebo plošný efekt opatrenia (to sú asi najčastejšie argumenty proti obedom zadarmo).“
    ???
    je veľmi potrebné viesť DISKUSIU čo je ľavicové a čo je pravicové ?
    Vláda smeru a bývalého premiéra fica nerobila NIČ ľavicové.
    Robila a robí dodnes iba POPULIZMUS.
    Čo je teda ľavicové a čo TU NIE JE.
    Ľavica je za silný štát, štátne podniky, štátnu reguláciu a pomoc tým ktorí pomoc potrebujú.
    OBED zadarmo zaťaží štátny rozpočet – 512 000 obedov denne je maximálny možný počet.
    Autorovi to nevadí a odôvodňuje to že IBA PRAVICA môže hovoriť o efektivite vydaných peňazí.
    Pripadá mi to rovnako NEZMYSELNÉ ako vlak zadarmo.
    Máme problémy v zdravotníctve a skoro 11 000 ľudí ZOMIERA na tzv. odvrátiteľné choroby. Pre nedostatočné a neskoré vyšetrenie a ošetrenie v zdravotníckych zariadeniach.
    Zbytočne zomrie človek ktorý mohol ešte žiť ! Ale zástancovia smeru sa vytešujú že mu na pohreb môže ísť dôchodca alebo študent VLAKOM zadarmo !!!
    Je to nezmysel a nepochopenie priority ľudí.Jeho najbližší by ho išli radiť pozrieť aj pešo, alebo by si zaplatili vlak KEBY EŠTE žil !

    Kto na obedy doplatí ? My všetci budem platiť zo štátneho rozpočtu!
    Táto vláda neplánuje zvýšiť platy kuchárkam ani pomocníčkam v kuchyni. Ani zamestnať viacej ľudí v školských jedálňach ! Nejde zlepšovať vybavenie školských jedální a zlepšovať stravu v nich.
    Dôkazom je návrh štátneho rozpočtu na rok 2019 !
    Táto vláda nejde robiť nič.
    Zo štátneho rozpočtu dá na obed 1,2 eura a riaditeľ školy, učitelia, kuchárky, pomocné sily PORAĎTE si ako viete !
    V príspevkoch ani slovo o tom čo je na tomto postupe sociálne a ľavicové?
    Smeru nejde o ľudí a nikdy nešlo. Ide o preferencie.

    Ľavicové by bolo keby smer založil štátne podniky na diaľnice, opravy ciest, informatizáciu spoločnosti, na služby vo verejnom záujme. Nič také nerobí. Nestavia štátne byty, nepomáha mladým. Robí len propagandu a populizmus.
    Ľudia sú chudobní a nemajú už ani úspory len pôžičky. To je ten hospodársky zázrak a super ekonomika.
    Štátny dlh stúpol z 26 miliárd na vyše 44 miliárd eur a ???
    Kradne sa, korumpuje a klame !
    Peniaze a stranícka knižka sú nad ústavnými právami a vymožiteľnosťou spravodlivosti.
    300 000 ľudí pracuje v zahraničí.
    Máme 23 000 policajtov a chýba nám skoro 10 000 zdravotných sestier !
    Máme obrovské problémy a chudobu.
    Ceny potravín veľmi rýchlo rastú a teraz sa zvýšia aj ceny energie.
    STAČÍ OBED ZADARMO aby sme sa mali výborne?
    Stačí obed zadarmo a všetky problémy ktoré sú oveľa vážnejšie to zatieni?
    ÁNO stačí to Vám pseudoľavičiarom so sociálnym cítením.
    Lebo o čom inom by ste o svojej idylickej strane smer písali?
    ČO urobila pre ľudí od roku 2006 ???
    Stačí ak sa dobre poobzeráte okolo seba a budete vnímať REALITU svojej rodiny, známych, okolia, dediny, mesta,…
    Tam uvidíte tie ekonomicko ľavicovo sociálne zázraky ktoré pre občanov vytvorila VRAJ ľavica…

    Reply
  • 12. októbra 2018 at 17:22
    Permalink

    autor článku pán Robert Bestro vyzýva na podporu obedov zadarmo ako ľavicovo sociálneho prvku
    a jeho odôvodnenie je brilantné:
    „Taktiež, ako sme už spomenuli, nemôže nikto očakávať od sociálneho opatrenia sociálno-demokratickej vlády pravicové prvky ako napr. efektivita ako najvyšší cieľ opatrenia, alebo plošný efekt opatrenia (to sú asi najčastejšie argumenty proti obedom zadarmo).“
    ???
    je veľmi potrebné viesť DISKUSIU čo je ľavicové a čo je pravicové ?
    Vláda smeru a bývalého premiéra fica nerobila NIČ ľavicové.
    Robila a robí dodnes iba POPULIZMUS.
    Čo je teda ľavicové a čo TU NIE JE.
    Ľavica je za silný štát, štátne podniky, štátnu reguláciu a pomoc tým ktorí pomoc potrebujú.
    OBED zadarmo zaťaží štátny rozpočet – 512 000 obedov denne je maximálny možný počet.
    Autorovi to nevadí a odôvodňuje to že IBA PRAVICA môže hovoriť o efektivite vydaných peňazí.
    Pripadá mi to rovnako NEZMYSELNÉ ako vlak zadarmo.
    Máme problémy v zdravotníctve a skoro 11 000 ľudí ZOMIERA na tzv. odvrátiteľné choroby. Pre nedostatočné a neskoré vyšetrenie a ošetrenie v zdravotníckych zariadeniach.
    Zbytočne zomrie človek ktorý mohol ešte žiť ! Ale zástancovia smeru sa vytešujú že mu na pohreb môže ísť dôchodca alebo študent VLAKOM zadarmo !!!
    Je to nezmysel a nepochopenie priority ľudí.Jeho najbližší by ho išli radiť pozrieť aj pešo, alebo by si zaplatili vlak KEBY EŠTE žil !

    Kto na obedy doplatí ? My všetci budem platiť zo štátneho rozpočtu!
    Táto vláda neplánuje zvýšiť platy kuchárkam ani pomocníčkam v kuchyni. Ani zamestnať viacej ľudí v školských jedálňach ! Nejde zlepšovať vybavenie školských jedální a zlepšovať stravu v nich.
    Dôkazom je návrh štátneho rozpočtu na rok 2019 !
    Táto vláda nejde robiť nič.
    Zo štátneho rozpočtu dá na obed 1,2 eura a riaditeľ školy, učitelia, kuchárky, pomocné sily PORAĎTE si ako viete !
    V príspevkoch ani slovo o tom čo je na tomto postupe sociálne a ľavicové?
    Smeru nejde o ľudí a nikdy nešlo. Ide o preferencie.

    Ľavicové by bolo keby smer založil štátne podniky na diaľnice, opravy ciest, informatizáciu spoločnosti, na služby vo verejnom záujme. Nič také nerobí. Nestavia štátne byty, nepomáha mladým. Robí len propagandu a populizmus.
    Ľudia sú chudobní a nemajú už ani úspory len pôžičky. To je ten hospodársky zázrak a super ekonomika.
    Štátny dlh stúpol z 26 miliárd na vyše 44 miliárd eur a ???
    Kradne sa, korumpuje a klame !
    Peniaze a stranícka knižka sú nad ústavnými právami a vymožiteľnosťou spravodlivosti.
    300 000 ľudí pracuje v zahraničí.
    Máme 23 000 policajtov a chýba nám skoro 10 000 zdravotných sestier !
    Máme obrovské problémy a chudobu.
    Ceny potravín veľmi rýchlo rastú a teraz sa zvýšia aj ceny energie.
    STAČÍ OBED ZADARMO aby sme sa mali výborne?
    Stačí obed zadarmo a všetky problémy ktoré sú oveľa vážnejšie to zatieni?
    ÁNO stačí to Vám pseudoľavičiarom so sociálnym cítením.
    Lebo o čom inom by ste o svojej idylickej strane smer písali?
    ČO urobila pre ľudí od roku 2006 ???
    Stačí ak sa dobre poobzeráte okolo seba a budete vnímať REALITU svojej rodiny, známych, okolia, dediny, mesta,…
    Tam uvidíte tie ekonomicko ľavicovo sociálne zázraky ktoré pre občanov vytvorila VRAJ ľavica…

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *