Rada prokurátorov: Baránikov návrh o prokuratúre vychádza z neznalosti systémov

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Bratislava 3. decembra (TASR) – Rada prokurátorov odmieta predkladanie zásadných zmien v Ústave SR a prokuratúre bez širšej odbornej debaty. „Je to neakceptovateľné, bezprecedentné a predstavuje to podkopávanie základných princípov fungovania právneho štátu,“ napísala rada prokurátorov vo svojom stanovisku.

Reagovala tak na pozmeňujúci návrh Alojza Baránika (SaS), ktorý chce novú definíciu prokuratúry. Navrhuje, aby verejnú kontrolu nad činnosťou prokuratúry vykonávali parlament a vláda alebo v jej mene člen vlády.

Takýto návrh vychádza podľa rady prokurátorov z absolútnej neznalosti jednotlivých právnych systémov prokuratúr a štátnych zastupiteľstiev v jednotlivých členských štátoch Európskej únie, ako aj postavenia prokuratúry Slovenskej republiky.

Rada prokurátorov zároveň upozorňuje, že takýto postup je mimoriadne nebezpečný aj vzhľadom na navrhovanú zmenu ústavy, „pretože takýto pozmeňujúci návrh by bol vylúčený aj z preskúmavania ústavnosti Ústavným súdom“.

Zmenu Baránik predložil v druhom čítaní k reforme justície, ktorá si vyžaduje aj zmeny v ústave. V druhom čítaní o návrhoch diskutujú poslanci v pléne, môžu prichádzať so zmenami. Tie im pri schvaľovaní zákona môžu aj nemusia prejsť.

Kým sa vládny zákon dostane do druhého čítania, prechádza vládou, v parlamente prvým čítaním. Ak zákon poslanci posunú do druhého čítania, zvyčajne príde na rad na nasledujúcej schôdzi. Dovtedy ho prerokujú parlamentné výbory. Vo výboroch a následne v druhom čítaní môžu poslanci predkladať pozmeňujúce návrhy. Po druhom čítaní nasleduje tretie a schvaľovanie zákona. Potom sa k zákonu vyjadrí prezident SR, buď ho podpíše, alebo vetuje – vráti parlamentu na opätovné prerokovanie.

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *