Slavoj Žižek: Som komunista, ale nie socialista

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


15. 5. 2020

Prečo hovorím, že som komunista a nie socialista?

Na jednej strane som stále komunista v tom zmysle, že… no poviem to takto. Viete, kto je dnes najsmutnejší? Budem citovať reakciu Jürgena Habermasa, toho si asi väčšina z vás nepamätá, ste príliš mladí. Jeho reakcia na zjednotenie Nemecka bola taká, že mal akúsi utkvelú predstavu, že západná spoločnosť by sa mohla niečo naučiť od východonemeckých disidentov, preto aj presadzoval termín „Nachholende Revoluzion“. Pre Habermasa to, čo prebiehalo v Poľsku, Českej republike s Havlom, v Rumunsku, bolo niečo ako revolúcia, ktorou tieto krajiny chceli dostihnúť západ. Mali sa jednoducho pridať k Západu. Hovoril, že tí ľudia chcú presne to, čo máme tu.

Nesúhlasím, že by toto bola pravda a naozaj to vtedy ľudia chceli. Myslím, že príčinou všetkých týchto živelných protestov, ktoré okolo seba vidíme, žlté vesty, Čile, USA, čokoľvek chcete, toto všetko je príznakom definitívnej klinickej smrti Fukuyamovej tézy.

Fukuyamova teória je mŕtva

Dnes sa to zdá ľahké, smiať sa na Fukuyamovi, ale som presvedčený, že 99 % ľavičiarov donedávna vlastne verilo Fukuyamovi. Napríklad som hovoril, a viem, že sa vám to nemusí páčiť a ja ho tiež moc nemusím, lebo je teraz dosť strinutý Putinom , poznáte Olivera Stonea. Ten mi povedal: „Počuj, kapitalizmus je jediný systém, čo funguje a musíme ho len trochu vylepšiť.“ Viete čím, práva žien, práva gejov, zdravotníctvo a všetko okolo, ale tento postoj je podľa mňa ľavicový Fukuizmus. Proste akceptujete systém.

Myslím si, že tieto živelné protesty, ktoré všade vo svete prepukajú nám hovoria celkom jasne – NIE, liberálny kapitalizmus nie je konečná spoločenská formácia, nebude to fungovať.

To je presne to, na čo som poukazoval pri všetkých tých problémoch, spomeniem aspoň tri: migranti, ekológia, digitálne sledovanie – nič z toho sa nedá vyriešiť v rámci liberálneho kapitalizmu. Napríklad ekológia. V poriadku, aj ten kapitalistický spôsob je lepší ako nič, to vyššie zdanenie firiem, ktoré spôsobujú znečistenie. Ale nezabráni to katastrofe, ktorá nám už klope na dvere.

Poviem vám jeden svoj obľúbený príbeh o mojom priateľovi Jean-Pierre Dupuy, veľmi rozumný človek, najlepší právny odborník na katastrofy, akého poznám. Povedal mi, že bol ako člen európskej delegácie priamo na mieste hneď dva dni po Fukušime. Povedal, že niekoľko prvých hodín po udalosti bola japonská vláda v totálnej panike a uvažovalo sa o tom, že budú musieť evakuovať celé širšie okolie Tokia – 30 miliónov ľudí. Potom sa to trochu upokojilo, nakoniec nemuseli, nepýtal som sa prečo, ale týmto chcem ukázať, že občas musíme čeliť problémom, ktoré nedokáže vyriešiť ani trh, ani štát v tom stave, aký ho máme dnes.

Devalvácia socializmu

A presne tu sa vytvára priestor na niečo, čomu hovorím komunizmus bez socializmu. Lebo čo to je socializmus? Dnes je socialistom skoro každý. Nedávno som čítal rozhovor s Billom Gatesom, veď aj on je socialista. Čo si dnes predstavujeme pod socializmom? Menej egoizmu, zapojenie, vzájomná starostlivosť atď. Nič proti tomu, ale nesmieme zabúdať, že nám chýba, a tu budem citovať jedného svojho priateľa, marxistu Freda Jamesona, stále nám chýba to, čomu Jameson hovorí kognitívne mapovanie. Chýba nám, v dobrom slova zmysle, chápanie celkového príbehu, čo sa deje so svetom.

Viete, čo je dnes pre mňa skutočnou tragédiou? Čína. Ľudia zvyknú hovoriť, že komunisti vždy zničia ekonomiku. Ja na to hovorím – no, pardon, myslíte to vážne? Povedzte, bol niekedy v ľudskej histórii, trochu preháňam, ale to nie je podstatné,  bol niekedy väčší triumf ekonomického rozvoja ako v Číne za posledných 40 – 50 rokov? Veď stovky miliónov ľudí to pozdvihlo z chudoby na našu úroveň. A pozrite, ako to dosiahli. Európski ľavičiari zásadne neznášajú dve veci: neregulovanú konkurenciu na trhu a silný autoritársky štát. V Číne majú presne kombináciu týchto dvoch vecí.

A toto je budúcnosť. Napríklad India, tam je to ešte drsnejšie ako v Číne, potom Turecko, Putin… autoritársky kapitalizmus získava navrch. Som preto pesimista, keď sa ma pýtate, čo sa stane ďalej. Veľmi ma mrzí, že to musím povedať.

Ľavica nie je vedúcou silou protestu

Pamätáte si na posledné prezidentské voľby v Kolumbii. Podporoval som ľavicového kandidáta, ktorý takmer vyhral, dokonca mi potom poslal ďakovný list. Takže nie som len vonkajší pozorovateľ, viem, ako to chodí. A nesúhlasím s ľavičiarmi, ktorí hovoria, že všetci dobre poznáme celkovú situáciu a musíme len mobilizovať ľudí. Vôbec nie. Ľudí mobilizuje niečo, čo je mimo nášho dosahu.

Pozrite sa napríklad na žlté vesty vo Francúzsku, kde to môj priateľ Alain Badiou glosoval skvelým aforizmom a vo francúzštine sa to aj rýmuje: „Každé masové hnutie nemusí byť červené.“ Chápete, žijeme v časoch plných zmätku. To, čo pred 20 – 30 rokmi charakterizovalo ľavicových aktivistov – sociálne hnutia, protesty, dokonca vulgárna agresia, to všetko si teraz osvojujú pravičiari a veľkým pokušením ľavičiarov je hrať lojálnych zástancov existujúceho poriadku.

Napríklad aj v mojej krajine s tou aférou môjho obľúbeného amerického prezidenta, zvyknem o ňom hovoriť ako SG. Viete čo to ako pseudonym Trumpa znamená? On sám sa tak viackrát nazval – stabilný génius. Nuž, keď teda keď sa na Trumpovi tak ostro vyvŕšili v mojej krajine – Slovinsku…

Súhlasím, že je nutné trestať nenávistné prejavy, hoci to aj u nás v Slovinsku zamestnáva veľa ľavičiarov to sledovanie a prenasledovanie nenávisti, nič proti tomu, nechcem nič hovoriť proti právam nejakej rasy. Keď sa sústredíme na toto, tak uznávam, že ľavičiari stále majú istú pozitívnu víziu sveta. Ale viete, na čo nesmieme zabúdať?

Veľmi ma naštval jeden moment. Keď Trump vyhral prezidentské voľby, prišli za mnou traja vydavatelia a žiadali ma, aby som vypracoval psychoanalýzu Trumpa. Povedal som im – nie. Trump v istom bláznivom zmysle robí niečo, čo je z hľadiska jeho svetonázoru veľmi racionálne. Ak teda potrebujete psychoanalýzu, tak je treba vypracovať analýzu totálnej hlúposti, s akou Demokratická strana reaguje na Trumpa. Tam je treba urobiť psychoanalýzu.

Zázraky sa dejú

Takže nakoniec nie som až taký pesimista. Nie v náboženskom zmysle, ale v politickom zmysle – zázraky sa dejú. Kto by si kedysi bol pomyslel, že je možné niečo ako Syriza. Kto by to čakal?

Prosto, veci sa dejú. Napríklad dvojica MoralesLinera bola zaujímavá. Lebo Morales mal tradičné zázemie, nemyslím rasové, ale bol istým spôsobom konzervatívec, ale Linera je špičkový intelektuál. Viete, vždy sa mi páčilo, keď sa na ľavici dokázali prekonať takéto falošné protiklady.

Alebo napríklad Alexandria Ocasio-Cortez povedala čosi úžasného, keď v kampani podporovala Bernieho Sandersa. Povedala: „Áno, podporujem Bernieho nie napriek tomu, že je starý a je beloch, ale práve preto, že je starý a je beloch.“ Toto je presne ukážka takej falošnej opozície, že musíme proti systému postaviť mladé tváre z marginalizovaných vrstiev. Bernie je presný opak. Viete, kto sú Bernieho voliči napríklad vo Vermonte? Poznám to tam veľmi dobre, lebo tam často chodím. Bernieho voliči sú presne tí, čo by inak volili Trumpa, keby nebol Bernie. Sú to presne tí ľudia z nižšej strednej triedy. Je to nezmysel, ako hovorí tá Clintonovská opozícia, aby sme boli umiernenejší a snažili sa získať viac hlasov zo stredu. Nie! Treba sa snažiť získať zopár Trumpových voličov, ktorí sú nespokojní.

Takže nie som totálny pesimista. Na záver poviem ešte jednu anekdotu o Marxovi, je to moja najobľúbenejšia z jeho života. V roku 1871, počas Parížskej komúny, v istom historickom momente, dnes vieme, že predčasne, ale vypukla prvá európska revolúcia. A Marx napísal v liste Engelsovi v záchvate paniky: „Preboha, oni chcú robiť revolúciu už teraz a ja ešte nemám dokončený Kapitál. Prečo nechceli počkať?“

Toto chcem povedať na záver – nesmieme sa hanbiť za to, že sa venujeme aj teórii. Potrebujeme teóriu a potrebujeme rozumieť tomu, čo sa deje.

(Preložil: Marián Moravčík)

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


4 thoughts on “Slavoj Žižek: Som komunista, ale nie socialista

  • 6. júna 2020 at 9:27
    Permalink

    Ak sa pozrieme na históriu (teda na to, čo sa o nej píše a možno je to pravda alebo nie), tak sa ťažko dopátrame nejakých „prechodných období“ (napr. medzi otrokárstvom a feudalizmom, feudalizmom a kapitalizmom – a ani medzi kapitalizmom a komunizmom takéto obdobie nebude možné objaviť). Pri zmenách možno sledovať skôr historické zlomy. Ale dosť často sa stalo, že hybnou alebo údernou silou boli tí, čo riskovali…. a potom smotanu zlízali tí z pozadia (fr. revolúcia). A dosť je to podobné, keď došlo k odklonu od kapitalizmu (Rusko-1917… alebo vých. a str. Európa-po r. 1945). V ruštine som zachytil kedysi také príslovie, ktoré dosť brzdí „revolučnosť“….. kapitalizmus zahníva….. no pachnet charašo ! Veľa „revolucionárov“ sa necháva kúpiť veľmi lacno. V súčasnosti sa podporuje myšlienka, že v skutočnosti ani neexistuje pravica alebo ľavica ale propaguje sa delenie konzervatívci – liberáli (progresívni?). Keď sa podarilo rozbiť SDĽ…. tak sa chlapci a dievčatá nechali kúpiť trafikami a napriek tomu sa o nich hovorí ako o ľavičiaroch.
    P.S.: pred rokmi som počul výrok našej premierky (pani prof. ktorá nemala na profesúru ani jednu monografiu ale hodnotila tituly a ich legálnosť u ľudí okolo). Blysla sa výrokom: „MORÁLKA je vecou spoločenskej dohody ! Keď som sa na jednej malej konferencii na UK nad týmto výrokom pozastavil – tak som zažil mrazivé ticho a ostré pohľady. Ukážkou „morálky“ bola podpora krachujúcej kliniky syna rechtora jednej slávnej VŠ… za 600 000 euro (písalo sa o tom v novinách akurát jeden deň). Dnes sedí vo funkcii vedľa tohoto prof. Poučenie: akonáhle začne vznikať nejaký myšlienkový spolok ľudí debatujúcich o potrebných zmenách – hneď dôjde k ich monitorovaniu, nasadeniu „krtka“, poskytnutiu zdrojov a ich skorumpovanie…. A naozaj ľavičiar praktik sa kupuje ľahšie ako ľavičiar teoretik….teoretický podkutý. Práve preto lezie na nervy Blaha – lebo sa ukazuje veľmi nebezpečný pre súčasnú politickú scénu.

    Reply
    • 6. júna 2020 at 12:39
      Permalink

      blaha lezie na nervy preto ze kona tak ako aj hovori a to je jedina cesta ktorou sa da nieco dosiahnut, lenze takych ludi ako on je ako safranu , jedine viaceri taki ktori sa spoja maju sancu vybudovat zakladnu ktora moze priniest nejaku stalu zmenu, nikto sice nevie ako sa zachova ak by bol pri moci, ale napriek tomu je to jedina cesta ako sa da nieco dosiahnut, vsetko ostatne tu uz bolo , hodnotenie nejakeho vyvoja ci stavu je urcite na nieco dobre prinajhorsom aspon na uspavajuce citanie, ale to zmenu neprinesie , je sice otazka aku ambiciu ma skumanie a pomenovanie stavu ci ide len o konstatovanie alebo konstatovanie za ucelom pomoci alebo aj o snahu nieco zmenit

      Reply
  • 6. júna 2020 at 18:04
    Permalink

    Miešanie hrušiek s jablkami, nedostatočné chápanie vedy z názvom marxizmus-leninizmus, veda ktorou sa riadia komunisti….

    Reply
    • 7. júna 2020 at 11:47
      Permalink

      Marxizmus považujem za vedu ale vŕta mi neustále hlavou, prečo komunisti vedu neučili a nezdieľajú do dnešných dní. Nikdy sa (na VŠ – vedecký komunizmus a nikdy a nikde inde) nevenovali základom tejto vedy, ktorá stojí na odhalených zákonitostiach.
      Nikdy a nikde nespomínajú a nezdieľajú Marxove spoločenské zákonitosti.
      *
      Chápem, ako sa liberálni ekonómi odvrátili od Marxovej teórie, keď narazil na Zákon rovnej miery zisku. On riešenie nenašiel, ale riešenie nechal budúcim generáciám a dnešné generácie ľavice to akosi ani nechápu ako výzvu, hoci riešenie už klope a dokonca búcha na dvere.
      Riešenie odhalila prebiehajúca pandémia, ktorá má na dopyt a ponuku presne rovnaké účinky ako to spomínané klopkajúce riešenie, ktoré je predpokladané ešte pred koncom prvej polovice 21. storočia – nešťastím je, že prišla predčasne, ale taký je život.

      Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *