Predstavujeme výtvarníkov SNP VI.: Angažovanosť, genialita a prostota – národný umelec, prof., akad. maliar Orest DUBAY

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

V súvislosti s úspešnou výstavou HODNOTY A ODKAZ k 80. výročiu SNP sme pre vás pripravili seriál popredných výtvarníkov odboja a SNP.

   Maliar a grafik Orest Dubay aktívne žije a pôsobí v povedomí výtvarnej obce i nášho národa ako jedna z najznámejších, populárnych výtvarných osobností moderného slovenského výtvarného umenia.  Narodil  sa  15. augusta  1919  vo Veľkej  Poľane, v obci  neďaleko  Dukelského  priesmyku. Do výtvarného života vstupoval v závere štyridsiatych rokov ako absolvent výtvarných vysokoškolských štúdií na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave. Výtvarne dozrieval pod vedením pedagógov prof. J. Mudrocha, M. Benku a M. Schurmanna (1939-43). V prvých rokoch po oslobodení aktívne  pôsobil  vo  výtvarných  spolkoch,  najmä  v Skupine  29.  augusta,  ktorá rozvíjala dobový odkaz a ideály Povstania a v spolku grafikov Hollar. 

   Popredná a pozoruhodná výtvarná osobnosť, aktívny a činorodý, tvorivý predstaviteľ humánnych a pokrokových tradícií v modernom slovenskom výtvarnom umení druhej polovice 20. storočia a súčasného výtvarného umenia. Vynikajúci maliar, svetoznámy grafik a ilustrátor, autor viacerých maliarskych a grafických monumentálno-dekoratívnych realizácií v architektúre. Má významné zásluhy a výrazne sa zaslúžil o rozvoj slovenského výtvarného školstva, o formovanie a charakter výtvarného života na Slovensku a pôsobenie výtvarných inštitúcií (VŠVU, SFVU, výtvarné spolky – Skupina výtvarníkov 29. augusta, Klub grafikov, ZSVU, Klub výtvarných umelcov a teoretikov, atď.) V roku 1989 daroval rozsiahly súbor diel Vlativednému múzeu v Humennom.

Autor viacerých významných grafických cyklov určujúcich vývin modernej slovenskej grafiky – In memoriam Tokajík (linoleorez, 1949), Sputnik (linoleoryt 1957), Pieseň života (linoleoryt 1958), Čierne na bielom (drevorez 1958-59), Ľudia (linoleoryt 1959-60), Žiť (linoleoryt, linoleorez 1960-66), Etudy, Červená zástava, Nie!, Všedný deň, atď. Orest Dubay svoje nesporné svetoznáme umelecké meno získal takmer už svojimi autorskými prvotinami, civilnými motívmi a lyrizmom voľnej grafickej tvorby, avšak aj expresívnym a desivým vyjadrením vojnovej drámy a tokajíckej tragédie.

Na prelome štyridsiatych a päťdesiatych rokov si získal svoje renomé aj ako pedagóg na Katedre výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty UK (1948), a od ustanovenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v roku 1949 na škole, ktorá odchovala viacero pozoruhodných výtvarníkov Európy. Platí to  v značnej miere o grafikoch. V rokoch 1968 – 71, v zložitom období národných dejín, pôsobil vo funkcii rektora Vysokej školy výtvarných umení. Meno a tvorba Oresta Dubaya sa spájajú s iniciatívami a hodnotami tvorby, ktoré sa inšpirovali civilizmom života prostého človeka.

Dielo tohoto umelca vzišlo vo výraznej miere z bratislavských reálií a podnetov, z historizujúcich zdrojov a ideálov odboja, z charakteristickej dubayovskej monumentality kompozícií rúk a symboliky slnka, z komponovanej ľudskej postavy, z nostalgie,  vitality a pocitovosti života ľudského rodu. Vyjadril étos postvojnovej, rodiacej sa demokracie života – spolu s typickými motívmi stromov a atribútmi citovosti, občianskeho civilizmu a moderného veku.

Dubayovo dielo vznikalo na pozadí zložitých konfliktov a politizujúcich sporov niekdajších čias. Posolstvo tvorby O. Dubaya znamenalo kategorickosť humánnych, prostých ľudských hodnôt. Známe sú však aj ďalšie dimenzie dubayovského diela – zakladateľské iniciatívy v ilustrátorskej tvorbe venovanej inšpirácii a témam boja proti fašizmu, ako aj dejové, historizujúce a žánrové grafické cykly. Avšak je to práve ten úchvatný, čierno-biely syntetizujúci, častokrát konštruktivistický grafický
a motivický výraz, ktorý si získal svoj ohlas dokonca v jednej z odnoží pop artu a experimentoch. Pripomeňme tieto vynikajúce a plodné tvorivé kontakty a uznávanú autorskú, a samozrejme aj pokrokovú pozíciu autora, ktorého v pomeroch modernej európskej grafiky rešpektovali hoci ako V. Vasarelyho. Tvorba O. Dubaya znamená tiež netradičný prielom a výtvarné kvality pri uplatňovaní sa výtvarného umenia v architektúre.    

Diela O. Dubaya sú početne zastúpené v zbierkach slovenských a českých galérií a múzeí a v súkromných zbierkach doma a v zahraničí (Francúzsko, Nemecko, Taliansko, USA, Kanada, Rusko, atď.). Diela, ktoré tvoria súčasť architektúry, sú osadené na bratislavskom Hrade, v Spišskej Novej Vsi, v Poprade, Prešove, atď. Dubayova maliarska tvorba spočíva v štylizovanej a snovej, poetizovanej kráse voľnej a komponovanej krajiny, avšak stavia i na kolorizme prírodného zážitku a zaujatia, na inšpirácii prírodného živlu, na jednotlivých obdobiach roka a vegetačnom oblúku premien, na podnetoch flóry, kvitnúcich kvetov, atď. Tvoria iskrivý, svieži a pôsobivý záverečný horizont Dubayovej tvorby v prvých rokoch tretieho tisícročia.          

Z najvýznamnejších okamihov a udalostí životopisu Oresta Dubaya, tejto vynikajúcej výtvarnej osobnosti Slovenska, žiada sa vyzdvihnúť:  stal  sa  víťazom  mnohých  domácich, avšak aj zahraničných výtvarných,  grafických a  maliarskych  súťaží. V roku 1977 mu udelili čestný titul národný umelec. Ide o nesporne platný titul, a samozrejme aj o ocenenie života a diela. V roku 1964 sa stal čestným členom L´Accademie delle arti del disegno vo Florencii a v roku 1972  čestným členom Accademie internazionale Tomasso Campanella v Ríme, kde  za  svoju  tvorbu  získal diplom  so  zlatou  medailou.  

V  roku  1977  mu  udelili  čestné  uznanie  na IBA  v Lipsku. Od vzniku Klubu výtvarných  umelcov  a  teoretikov  v roku  2000  pôsobí  a zostáva  čestným  predsedom  výtvarného spolku  združujúceho renomované, popredné a najvýznamnejšie výtvarné osobnosti Slovenska.

Ladislav Skrak, vyšlo pôvodne v Novom Slove ako nekrológ ZOMREL NÁRODNÝ UMELEC, PROF. OREST DUBAY

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne




Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *