Včera sme uviedli rozsiahlu recenziu na novú knihu Pavla Dinku, Stretnutia s krutým partnerom. Dnes vám prinášame malú ukážku z tejto zaujímavej knihy, ktorá by nemala chýbať vo vašej knižnici.
V našej euroatlantickej civilizácii sa čoraz väčšmi rozosieva, akoby v dobre pohnojenej pôde, nedôvera, nenávisť i závisť, čierno-biele videnie sveta, ostentatívne hľadanie nepriateľa, polarizácia a zámerné vrážanie klinov do spoločenskej súzvučnosti či spolupatričnosti – až to človeka desí, skľučuje a morí. Navracia ma to do akéhosi duchovného prítmia, v ktorom ktosi zamazal všetky svetlé škáročky, a vtedy sa vraciam, ako veľakrát predtým, k svojmu vari najobľúbenejšiemu spisovateľovi, géniovi ruskej klasiky F. M. Dostojevskému (čitateľ mojich esejí to zrejme už sám zistil) – tak to je aj dnes, keď som sa pustil do písania tejto eseje, súc napnutý ako struna, napnutý zo všetkého, čo neviem akosi prežuť a stroviť. Tentoraz sa mi v hlave vynorila pasáž z jeho románu Zločin a trest, konkrétnejšie debata o Raskoľnikovovom (hlavný hrdina) článku v istom Periodiku, no najmä o myšlienke, že ľudstvo sa delí na neobyčajných a obyčajných ľudí. Priateľ Razumichin a vyšetrovateľ Porfirij Petrovič kritizujú 23-ročného Raskoľnikova (nevediac ešte isto, že sekerou zabil starigu-úžerníčku a jej mladšiu sestru – tá sa náhodne zjaví na mieste činu) za názory, za elitárske výstrelky. On sa húževnato bráni: Tí nižší, obyčajní, teda vlastne materiál, slúžia na to, aby plodili sebe podobných, musia žiť v poslušnosti a nesmú porušovať zákon; tí vyšší, neobyčajní, sú boritelia, vyžadujú zbúranie existujúceho v mene lepšieho. Ale ak taký človek potrebuje pre svoju ideu prekročiť trebárs mŕtvolu, môže i vraždiť.
Slovo ako zbraň
Ja dodávam, že zabíjať sa dá aj slovami, vymývaním mozgov, ideologickým masírovaním a najmä polopravdami či klamstvami. Nevdojak mi oná románová pasáž pripomína to našské – slušní verzus neslušní, progresívni verzus neprogresívni. Ozaj, opýtajme sa našich raskoľnikovovcov,kto sú tí slušní a progresívni? Odpoveď majú naporúdzi: No predsa tí, čo chcú zmenu, novú vládu, nový parlament, všetci, čo sa angažujú na námestiach,čo kriticky myslia (lepšie je myslieť racionálne). Argumentujme ďalej: Nič proti ľuďom na námestiach, majú právo vyjadriť svoj názor,no nie všetci sú slušní, mnohí hučia, urážajú, nadávajú – navyše Raskoľnikovovi sa vždy podarilo omotať si ľudí okolo prsta, najmä mladých,neskúsených, balamutil ich ostošesť, zobali mu z ruky, verili. Zdá sa vám fér, keď sa 120-tisíc ľudí na námestiach usiluje vydávať svoje postoje za všeľudovú mienku? A miliónov sa akosi nikto nepýta… Ani nemusia,odvetia, slušní vedia, čo neslušní chcú, po čom túžia.Nebodaj sa zháčite, že raskoľnikovovci – rozkolníci – sú o konskú hlavu vpredu, aj si možno poviete pŕŕŕ či nebodaj sa zľaknete. Ale potom predsa len zabŕdnete: No dobre, ale ako rozlíšime slušných od neslušných?Nie náhodou zaznievala v dialógu s Raskoľnikovom narážka, že neobyčajní by mali mať osobitý odev, nosiť niečo zvláštne… Nedajú vám dopovedať otázku a prerečú Dostojevského slovami:
„Oklameš, k pravde sa dostaneš. Preto sme ľudia, lebo klameme. Ani k jednej pravde sme sa nedopracovali, kým sme predtým aspoň štrnásť ráz nezaklamali“ (Ikar,2014, s. 204).
Vidieť, že klasika čítajú. Čo s tým?Jednoducho sa nedať! A čo ak aj obyčajní, vlastne neslušní začnú priveľmi vyskakovať a budú sa chcieť dostať medzi neobyčajných, čiže„slušných“? I na to vám hodia do pľacu pohotovú raskoľnikovovskú repliku:„Za nadmernú iniciatívu ich treba zavše vyplieskať, aby sa im pripomenulo,kde je ich miesto.“ „A čo na to svedomie?“ zapárate ďalej. „Kto má svedomie, nech trpí,“ dostanete odpoveď.
Slušní a neslušní
A potom sa spýtate, ako to mysleli s tým vyplieskaním. Skúpi veru nie sú, zaraz vám ponúknu hŕbu exkluzívnych prípadov: hodí sa na to využiť alebo skôr zneužiť napríklad taký festival Pohoda 2018 („neslušňáci“o ňom tvrdia, že bol plný propagandy, hanba im!) – masa mladých je tam v tranze, počúvajú podaktorých „slušných“ politických aktérova ešte „slušnejších“ hercov a novinárov, hlcú ich slová, ktorými označujú svojich politických protivníkov za chujov, smradov a hajzľov, dav reaguje na každé neslušné slovo potleskom. A potom vystúpi aj istý raper,vyzve publikum, aby ukázalo prostredník istému ľavicovému poslancovi NR SR, omladina jasá, pri silnom refréne skladby Sviňa sa zjavujú na videoprojekcii fotografie niektorých politikov – prirodzene, koaličných.A ešte k tomu pridajú: Treba za každú cenu prevziať moc (prezident Kiska),presne podľa Raskoľnikovových slov, ktoré vraví nádejnej priateľke Soni: „Kto si trúfa viacej ako ostatní, ten má najväčšie práva. (…) Moc je daná len tomu, kto si trúfa zohnúť sa a vziať si ju“ (s. 424). Lepšie propagandistické divadlo by nevymyslel ani oscarový režisér!Podobne si podali Adelu Vinczeovú, trúfli si na ňu mediálni „slušňáci“za jej názory i za názory jej otca, trúfli si na moderátorku, ktorá svojím talentom a schopnosťami stojí prinajmenej o tri poschodia vyššie ako jej kritici. Na hnonline.sk (17. 8. 2018) napísala:
„Mám tú česť byť kádrovaná za názory rodiča, ako za čias, ktoré vraj nechceme, aby sa opakovali.“ Jej myšlienky „niekoho vydesili minule do takej miery, až v prílohe jedného denníka stopli so mnou už hotový rozhovor. (…) Je to denník, ktorý rád vyzýva k slušnosti, demokracii, a je to ten denník, za ktorého existenciu sa budem hlásiť rovnako ako za existenciu iných slobodných médií.“ Žiaľ,takéto kádrovanie, plné subjektivizmu a nepochopiteľného denuncianstva,sa stalo bežnou a každodennou praxou tzv. médií hlavného prúdus falošným puncom neobyčajnosti. Napokon, prečo nie?! Veď ide iba o obyčajný, o raskoľnikovovsky bezduchý materiál!
A kdeže sú slovenskí slušní, resp. neobyčajní? Kam sa stratili, keď sa už aj vzdelaný teológ žurnalista a spisovateľ uchýli v istých novinách na adresu nositeľov iných názorov k vulgárnostiam? K vulgárnostiam typu „musí vám jbť… tvárite sa, že všetko viete a, kurva, neviete ani slovenskú gramatiku“. Zdá sa, že sme svedkami toho, čoho sa Raskoľnikov najviac bál – neobyčajní sa menia na obyčajných a obyčajní na neobyčajných;jeho predpoveď, že „obyčajní sa sami vyplieskajú, niektorí si poskytnú túto službu navzájom, iní sa aj vlastnoručne“ (s. 265), mu nevyšla– ukazuje sa, že to bude skôr opačne. A to si hlavný hrdina románu neželal – bol presvedčený, že obyčajní zostanú vždy len obyčajnými.Lenže rozpoltený Raskoľnikov sa napokon k svojim činom i omylom priznal a odpykal si trest…A čo naši rozkolníci?
Pavol Dinka, 5. 9. 2018
.. čo naši rozkolníci?
.. je to „ich“ doba, keď už je masa lenivých nevzdelancov, ovládaných cez mediálny kapitalizmus, zmanipulovanými psychopatmi….