Ak budeme ako ľavičiari predstierať, že “woke” prístup nie je problém, budeme naďalej strácať silu a autenticitu. Nejde tu o úprimné obhajovanie univerzálnych ľudských práv, ale o excesy LGBTI, feminizmu, sexizmu, rasizmu atď. Sú to práve ľavičiari, ktorí musia poukázať na výstrelky “woke” ideológie, pretože ak nie, staneme sa politickými bezdomovcami. Naše ticho od nás odvráti tých, ktorí sú ľahko ovplyvniteľní a ich morálny kompas nie vždy vie kde je Sever, do rúk pravice. Iba jasným manifestovaním našej oddanosti skutočným socialistickým hodnotám môžeme tomuto predísť, napísala na sociálnej sieti Lucia Hubinská.
Status vyvolal rôznorodé reakcie aj liberálnych kvír ľavičiarov, ktorí v komentároch písali rôznorodý nezmysly. Redakcia DAV DVA tieto komentáre nebude komentovať a rovnako odsudzuje rôznorodé prejavy, ktoré ľavicu diskreditujú a v podstate odpútavajú od podstatných sociálnych tém. Prečítajte si sami.
Dominik Děvečka: Rozumiem obavám týkajúcich sa “woke” prístupu, no dovoľ mi sa vyjadriť aj z mojej perspektívy, ktorá sa odráža od queer anarchizmu. Určite som toho názoru, že liberálna politika identity môže byť často performatívna a nedosahuje skutočné oslobodenie. Zameriava sa viac na povrchové zmeny a menej na systémové problémy, ktoré sú zdrojom nespravodlivosti a diskriminácie. To môže viesť k frustrácii, pretože problémy jednak zostávajú nevyriešené, identita sa používa ako nástroj nestratenie politickej relevantnosti pre centristické a stredopravé/stredoľavé prokapitalistické strany polarizovaním spoločnosti a koniec koncov teda inštrumentalizuje menšiny (nie len tie sexuálne) na dosahovanie politického úspechu jednotlivcov.Napriek tomu si myslím, že je dôležité pochopiť, že snahy o inklúziu a rovnosť, ktoré prichádzajú z kvír/feministických/antirasistických hnutí ako aj z hnutí za zvieracie oslobodenie a mnoho ďalších, sú viac než opodstatnené. Tieto hnutia sa snažia rozšíriť práva a uznanie pre všetkých ľudí, čo je základným kameňom ľavicových hodnôt. Z môjho pohľadu je to práve sociálny libertarianizmus (ľavicový anarchizmus), ktorý zdôrazňuje potrebu oslobodenia všetkých marginalizovaných skupín od útlaku a nespravodlivosti a tento boj vnímaju cez intersekcionalitu ako boj prepojený a spoločný. Preto je pre mňa dôležité aby utláčané osoby spolupracovali a zdieľali medzi sebou revolučné stratégie ako aj zdroje, či už ide o kvír ľudí alebo pracujúcich atď. Skutočné oslobodenie si vyžaduje hlbšie zmeny v spoločnosti. To znamená zmenu štruktúr moci a ekonomických systémov, ktoré podporujú nerovnosť a diskrimináciu. Toto sa viaže nie len na zmenu ekonomických podmienok ale aj kultúrnych rámcov, nakoľko ako vieme kapitalizmus nemá len ekonomickú domimanciu ale aj kultúrnu. Ja preto volám po radikálnejšom prístupe, ktorý zahŕňa nielen inklúziu, ale aj zmenu systému samotného.Týmto spôsobom môžeme znovu získať autenticitu a silu ľavicového hnutia. Namiesto odmietania “woke” ideológie by sme mali skôr tlačiť na jej radikalizáciu a hlbšiu transformáciu, ktorá bude riešiť základné príčiny problémov, nielen ich symptómy.Ak chceme predísť tomu, aby sme sa stali politickými bezdomovcami, musíme sa zamerať na skutočné sociálne zmeny a oslobodenie pre všetkých. To znamená, že musíme podporovať práva a rovnosť pre všetky marginalizované skupiny, ale tiež sa sústrediť na odstránenie systémových nerovností a nespravodlivostí. Takýmto spôsobom môžeme skutočne manifestovať našu oddanosť socialistickým hodnotám a priniesť trvalú zmenu.
:: Daniel Godany: Nehovoris o sucasnom toxickom ‚woke‘ ani o sucasnej ‚cancel‘ culture. Tie su problemom. Uz nejde o senzitivitu, ale precitlivenost a hystericke pozy, ktore su karikaturou a kompenzaciou, pretoze nejdu a odmietaju ist do hlbky, odmietaju fakty, a teda su svojim populizmom nebezpecne. Tie treba zastavit.
:: Misa Ferencova: Presne, tiež to vidím tak, že problémy, ktoré vznikli v dôsledku rôznych procesov klasifikácie a pôsobenia určitých štruktúr sa nedajú vyriešiť identitami. Dôraz na identity, naopak, často esencializuje tie (diskriminujúce) štruktúry, ktoré ich vytvorili. Takže problém nie je v excese, ale od základu v spôsobe takzvaného riešenia, ktoré vlastne len pomáha tie štruktúry relatívne spoľahlivo konzervovať a esencializuje identity, ktoré vznikli často ako negatívne, v dôsledku vylúčenia z priestoru „normálneho“ a následnou diskrimináciou.
:: Múdry-Maťko A Blázni: Súhlasím,no ako sa daria šíriť tieto tvoje pohľady medzi kvír komunitou. Ja ako pozorovateľ zvonka mám pocit že nijako a ty patríš len medzi výnimku potvrdzujucu pravidlo.
:: Hubinská: obidvaja ste sa zhodli, ze treba systemovu zmenu. Treba v prvom rade prekonat kapitalizmus a odstranit existencne problemy ludi, treba zastavit lyncovanie planety a klimaticku krizu. Na ostatne pride cas. Aj ked si to napisal skvele Dominik, je nepravdepodobne ze utlacani ludia vsetkych minorit budu bojovat za rovnake ekonomicke ciele, kedze zakladna premisa je tribalizmus, nie univerzalizmus.
::: Ferencová: Obávam sa, že na to nepríde čas, ak sa to nebude riešiť paralelne. Myslím spolu s tou sytémovou zmenou prekonávajúcou kapitalizmus a klimatickú zmenu. Alebo existenčné problémy ľudí, lebo to sú aj problémy ľudí utláčaných rigidnými rodovými štruktúrami a ich existenčné problémy zrejme nezmiznú, pokiaľ sa kapitalizmus bude porážať z maskulinistických pozícií alebo z „white supremacist“ pozície tak, že sa pri tom budú konzervovať rigidné diskriminačné štruktúry. Za mňa toľko, že mňa osobne patriarchálny a maskulinistický či rasistický socializmus nezaujíma. Rovnako, ako ma nezaujíma liberálna politika identít.
::: Devečka: existuje aj kvír radikálne ľavičiarstvo. Nie je nás veľa, ale existuje. Takéto postoje nás od straníckej politiky bohužiaľ odpudzujú a necítime z nich podporu a záujem o spoluprácu… práve naopak.
:: Kristián Haulík: 1) jednoznačne nechcem a dúfam ze tu nikto aby si sa necítil bezpečne a nechceme nejako orientovaných ľudí odpudit a odohnať, v princípe sú to naši bratia a súdruhovia. 2) kubansky zákon je pokiaľ viem dobrý, súhlasim s tým aby sa aj dve ženy alebo muži mohli sobášit však prečo nie. Veci co veľa ľuďom vadia sú skôr inej sorty typu ako už bolo spomínané keď za historické postavy nasilu dajú cernochov aj ked nimi neboli a tak. Samozrejme reálna homofobia existuje a je problémom, ale problem je aj obviniť z nej kazdeho kto je k niečomu kriticky (ako napr mňa : ). Samozrejme nájdeš naozaj nenávistneho človeka co vás bude chcieť vyhadzovať a tam neni o com.Ale nájdeš aj veľa ľudí ktorí sú v princípe tolerantní, vadí im pretláčanie a excesy (v každom seriály polovica černochov a polovica trans osôb, výmysly typu,, identifikujem sa ako pes „a podobne).
:: Kamil Green to Lucia Hubinska „Treba v prvom rade prekonat kapitalizmus…Na ostatne pride cas.“Preco nie naraz? Preco az potom, na svateho Dyndi a ako sa to líši od sllavnych Ficovych 77000 priorít pred riesením kvir diskriminacie? Ved predsa, ako hovori Bernie, „we can walk and chew gum“, preco sa opakovane musime zaoberat touto falosnou dychotomiou.
::: Kristian Haulik to Kamil Green: Fico je trosku daco ine keďže on v praxi ani nezachováva nejakú neutralitu on sa do homosexuálov aj moslimov slovne naváža v jednom kuse a ostentativne odmieta v podstate akékoľvek drobné zmeny. A proti kapitalizmu nakoniec tiež nikdy nebojuje takže..Ta dichotonomia tam ale občas je keď si ľudia ochotní trevars podporiť vojnových zločincov a oligarchov len ta to lebo akoze mávajú dúhový mi vlajkami.
:: Lucia Hubinska to Kamil Green: normálne si riešite a riešte naďalej ako aktivisti svoju agendu. Nevidím dôvod, aby som ako ľavičiarka nepoukázala na extrémy, ak si o tom myslím, že to extrémy sú. Vy nemáte patent na objektivitu, ani ja. Preto sa má vo verejnej sfére viesť deliberácia. Ako socialistka, sú moje priority existenčné problémy a ekonomické témy. Už som to vysvetlila. Chcem sa venovať tej agende. Mrzí ma, že sa tu objavil výraz homofóbia, pretože ja som nikdy vo svojom živote ani raz neprejavila akúkoľvek averziu voči menšinám LGBTI. Pokiaľ by som osobne mala schvalovať niečo ako rodinný zákon na Kube, schválila by som ho.Môj príspevok bol nepochopený, no zároveň ma aj utvrdil v tom, že niektoré identity sú dnes nedotknuteľné, čo vidím ako kontraproduktívne.
:: Devečka: …čo tak tým pádom rovnako pristupovať k prejavom a “excesom” nacionalizmu a vlastenectvu a neobhajovať ich ako integrálnu súčasť regionálnej ľavice, ak sa nájdu nejaké kritické ohlasy.Prečo sa nemôžeme v ľavici rovnako zastávať “excesom” kvírstva a antirasistického hnutia? Nie je to od politikov a političiek potom trochu slabé, keď sme schopnx dávať hoc aj neúmyselne, no pasívne priestor kvirfóbii v našich radoch a zároveň hovoriť o tom, že práve kvóli excesívnym prejavom utekajú ľudia k fašistom? Nie je to potom skôr tak, že je oveľa jednoduchšie utiecť k tým fašistom, keďže sa im velebením národa ako ľavica približujeme namiesto toho, aby sme ľudí vzájomne scitlivovali a tak ich aj vzďaľovali pasci fašizmu?
:: Kristian Haulik to Dominik Devečka: môžem hovoriť iba za seba ale mne mnohé,, excesy nacionalizmu „na Slovensku a vo východnej Európe vadia a niektoré som kritizoval.Urcite mi vadia také veci ako ked Fico vyvreskuje o tom ze ho netrápia,, fyzické potreby homosexuálov“ a ze moslimovia sa vraj v kresťanskej krajine nemaju co vyjadrovať a podobne. Tiež kopec vecí čo zatrepal taky Danko a Blaha a tak.
Emil Grula: Co ma byt konkretne vystrelok „woke“ ideologie ked sa uz obsluhujeme slovnikom oponentov?
:: Lucia Hubinska to Emil Grula: prave myslenie, ze to je vyhradne vyraz oponentov je nepochopenie mojej vyzvy. Nie kazdy, kto podporuje woke kulturu je laviciar, a nie kazdy, kto poukazuje na jej excesy laviciar nie je.
Erik Mikletič: priznám sa zadal som si do googlu čo to vlasne znamená woke a aká je definícia kedže v statuse to nebolo uvedené . Našiel som definíciu podla Cambridge Dictionary„Woke – bdelý,“ prídavné meno: 1. afro-americký slang – vedomý si dôležitých faktov a otázok, najmä rasovej a sociálnej nespravodlivosti a aktívne im venujúci pozornosť, 2. nesúhlasný názor: politicky liberálny (ako vo veciach rasovej a sociálnej spravodlivosti)„wokeness – bdelosť,“ podstatné meno: stav uvedomenia si najmä sociálnych problémov, akými sú rasizmus a nerovnosť.
:: Daniel Godany to Erik Mikletič: To je povodny zmysel. Dnes to znamena nieco ine. Toxické ‚woke‘ a ´cancel‘ culture. Tie su problemom. Uz nejde o senzitivitu, ale precitlivenost a hystericke pozy, ktore su karikaturou a kompenzaciou, pretoze nejdu a odmietaju ist do hlbky, odmietaju fakty, a teda su svojim populizmom nebezpecne. Tie treba zastavit. Rovnako to plati v psychologii jedinca, ci socialnej skupiny/triedy. Ide o neurozy dalo by sa povedat. Potrebuju byt identifikovane ako neurozy, a riesene odborne. Jednym z prvych krokov je sa voci nim vyhranit v zmysle, ze ideologie a myty zvyknu byt silnejsie, nez realita, ale len ako patologicke prejavy. V zdravej spolocnosti su ciste fakty dolezitejsie, bez ohladu na ich vnimanu nespravodlivost. Toto plati aj pre lavicove ideologie btw. A hned vzapati je potom nutne uznat, ze myty a ideologie su pre rozvoj tiez dolezite (nie vsak dolezitejsie).
Vladimír Čičmanec: aké sú konkrétne „excesy LGBTI, feminizmu, sexizmu, rasizmu“?
:: Lucia Hubinska: Napriklad prepisovanie historie na zaklade politickej korektnosti nie na zaklade faktov. Napriklad nasilne a neprirodzene vsadenie ciernych hercov do filmu, kde historicky nemohli byt, to iste plati o zenach, ci homosexualoch. Redukovanie vsetkeho na identity. Ide o hystericke prejavy a pozy, kontrola a vnucovanie rodovo neutralneho jazyka atd.Hlavne sa netreba tvarit ze nikto nevie co konkretne tym myslim. Preco ale tieto veci su pre mna problem je ze som laviciarka a socialistka. Ekonomicke systemove problemy pracujucej triedy su pre mna prvorade, a preto mi wokeizmus prekaza, pretoze je polarizujuci, stiepi medzi sebou lavicu vnutorne a taktiez odvadza volicov pracujucej triedy do ruk krajnej pravice.
Kamil Green: Skoda… Woke pre mnoho ludi znamena velmi rozne veci, a aj jeden a ten isty clovek to moze pouzit v roznych vyznamoch podla kontextu.Jeden vyznam a kontext je ked sa liberalne elity snazia tvarit ze im ide o oslobodenie mensin ale bez zmeny podstaty opresivneho systemu, inymi slovami zneuzivaju mensiny aby nimi natreli kapitalizmus na duhovo/ruzovo/fialovo/zeleno/atd.Nemam pocit ze mate na mysli takuto kritiku.Potom je pozitivny vyznam woke ze ide skutocne o oslobodenie a zrovnopravnenie mensin, teda ze to je sucast hlbsich aj ekonomickych zmien spolocnosti.Ja sam rad pouzivam woke v tomto pozitivnom vyzname (napriklad ked podporujem radikalne-lavicovu cast vasej strany).Ak ste neskor vysvetlili ze tym mate na mysi ‚excesy‘ feminizmu/lgbt/atd., cim ste mysleli obsadzovanie afroamericanov do historickych uloh v kt neboli, rodovo citlivy jazyk, atd, tak to je taka typicka konzervativna kritika, ktora hra do karat prave utlaku mensin. Uprimne, nechapem celkom co vam na tom prekaza, respektive preco prekaza natolko, ze z toho chcete urobit politicky problem proti ktoremu chcete bojovat. Aby ste ucelovo ziskali priazen konzervativnej casti spolocnosti? 1. Jej priazen si uz ziskal smer/hlas a vsetky konzervativne az fasisticke strany. Potrebujeme dalsiu stranu, ktora bude bojovat na tomto preplnenom poli?2. To mame v snahe o popularitu nadbiehat konzervativcom pri kazdej blbosticke ktora im vadi?3. Kto urci co uz je exces ktory treba vylucit a co su este legitimne ludske a mensimove prava a sposoby ich presadzovania? Zase len vkus konzervativcov?Vratim sa k prvemu bodu uplne hore. Liberalne elity zneuzivaju woke na odvratenie pozornosti od hlbokych problemov kapitalistickeho systemu. Konzervativna anti-odozva robi to iste. Socialisti by sa bud do tohto odvracania pozornosti nemali vobec zapajat alebo zapojit tak aby kritizovali tak liberalnu ako aj tu konzervatovnu ako odvadzajuce pozornost od podstaty a spojit woke so zmenou systemu.
:: Kristian Haulik: co je tak utlacajuce na tom ak mandelu hra černoch a hitlera beloch?To mame dat Churchilla zahrať žene aby sme boli imkluzivni? A ak nie tak tým koho ako utlacame?Inak keby bol zas az tak veľký aktuálny útlak cernochov a žien tak by sa takéto veci nediali a nemohli by sa stať témou pre nikoho.V časoch keď v USA naozaj silná segregacia panovala filmy zobrazovali cernochov negatívne alebo usluzne (Birth of a nation, Gone with the wind).To sa ale už dávno pominulo.,, Woke „liberali vnímajú svet akoby mala každá rasa ci pohlavie, orientácia na veky pridelenú určitú rolu ci uz obete alebo zloducha lenže skutočnosť taka nie je, v princípe aj černoch sa môže stať rasistom a utkacatelom voci aj bielym (co ako historicky to nebolo vôbec časté).,, Woke „zmýšľajúci väčšinou takmer bez výnimky nie sú skutočne ubiedeni ľudia na dne ale študenti z bohatých rodín, zabezpečení žurnalisti a podobne, ktorí sa chcú povysovat nad priemerného pracujúceho Slováka. Veľmi často akceptujú peniaze od extremne bohatých kruhov(niežeby to žiadni konzervativci nerobili).Ničím z toho nechvem obhajovat konzervativizmus, ale stále sú to fakty. Spor o to ci byt prehnane konzervatívny alebo prehnane slniečkarsky rozdelil bežnú spoločnosť a v drvivej väčšine prípadov viedol k rozkolom a k ignoracii podstatnejšich a skutočne závažných problémov(vojny, bieda..) v prospech pseudo- problémov typu,, Fero mal sexisticky vtip „.A aby nedošlo k omylu tak ja osobne som uplne plne za práva gejov aj toleranciu k moslimom (to ze uznavam rovnosť žien je snáď dnes samozrejmosť) ale tieto vyššie spomenuté veci mi vadia a vadia drvivej väčšine ľudí čo nevychvaluju uplne každú hlupost co komu napadne len za to ze,, všetko nové je pokrok „.Na jednej strane máme ohromujúci rast nerovnosti, mame vojny ako v Gaze a mame aj skutočnú homofobiu ako v Saudskej Arábii a tak kde jej padajú za obeť naozaj ľudské životy a na druhej strane päť detičiek bohatých rodín z nudy vymýšľa koncepty typu,, nonbinarne osobo“a vykrikuje kto je všetko transfob a sexista. To prirodzene ničomu neprospieva.Faktom je ze na Zapade to veľa pracujúcich odohnalo do šikov pravice.Opačný extrem by samozrejme bola naozaj konzervatívna lavica typu Smer ale to tunak dúfam a myslím nikto nechceme.Treba nájsť tu zdravú mieru.
Martin Jagrik: Meniť ekonomický systém teda hospodársku základňu spoločnosti bez toho aby sme menili aj celú spoločenskú nadstavbu teda od politického systému až po kultúru a spoločenské tradície je, ako už dokázal istý Marx, veľké nedorozumenie/nepochopenie. Nie je to vlastne ani možné, keďže spoločenská nadstavba iba odráža a kopíruje spoločenskú základňu. Vytvára sa na jej obraz ako podpora ekonomickej zakladne. Tak ako nebolo možné zmeniť kapitalistickými reformami feudálny hospodársky systém bez toho aby to malo dopady na politicko, kultúrno,právny, reformu náboženstva nevynímajúc, systém a hodnotovo morálne vnímanie jedincov. Myslenie človeka a celej spoločnosti je určované jeho bytím, nie naopak. Alebo ako my materialisti tvrdíme, hmota je prvotná pred ideou.
Celú diskusiu si môžete pozrieť tu.
zdroj statusu a komentárov fb/Hubinská