Marek Hrubec propaguje v médiách nepodmienený základný príjem

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Nepodmienený základný príjem alebo základný nepodmienený príjem je koncept systému sociálneho zabezpečenia pomocou pravidelnej peňažnej dávky potrebnej na dôstojný život vyplácanej všetkým ľuďom žijúcim na danom území bez akýchkoľvek podmienok, nezávisle od práce, sociálnej situácie a pod. Tejto téme sa v Českej republike aktívne venuje filozof Marek Hrubec. Pozrite si najnovšie videá, kde Hrubec tento koncept približuje.

Realizácia demokracie je závislá na tom, aby všetci ľudia mali základné materiálne podmienky aby mohli participovať na demokratickom živote. Niektorí nemajú čas, lebo sa musia zaoberať živorením, aby vôbec prežili. Nepodmienený príjem umožní realizáciu participatívnych rozpočtov, nakoľko ľudia budú mať dosť času na iniciatívy… napr. ako konštruovať mestské či krajské rozpočty… So základným príjmom existujú skúsenosti zo sveta, z Fínska, Nizozemska, Kolumbie, Latinskej Ameriky, v afrických krajín, Indie či Aljašky…

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne




21 thoughts on “Marek Hrubec propaguje v médiách nepodmienený základný príjem

  • 26. novembra 2020 at 16:33
    Permalink

    Súdruhovia,
    do 25.9.2021 môžete vyjadriť aj Vy svoju podporu na zavedenie Nepodmieneného základného príjmu na celom území Európskeho zväzu.

    Verím, že za SPLNENIA URČITÝCH PODMIENOK , môže NZP skutočne vážne podkopnúť nohy kapitalizmu, teda NZP môže stať skutočne DÁVKA OSLOBODENIA, ktorá môže oslobodiť pracujúcich z veľmi nerovnomerného postavenia voči zamestnávateľom, a umožní im prijímať prácu len za čestných podmienok.

    Prvý krok je Váš podpis za referendum, pričom ak zber podpisov bude úspešný ( vyše 1 milión podpisov ), potom bude nasledovať referendum a v prípade jeho úspechu, bude na európskej politickej ľavici, vybojovať taký ZNP, aby sa skutočne stal DÁVKOU OSLOBODENIA, teda aby PLNE pokrýval základné životné potreby – jedlo+bývanie. Len Vám pripomínam to, že o tom aká tá ľavica bude, a teda aké tie „URČITÉ PODMIENKY“ vybojuje, budete rozhodovať zase len Vy, vo voľbách !!!.

    Prosím Vás o Váš uvedomelý postoj a súdružský podpis pod petíciu –

    https://eci.ec.europa.eu/014/public/#/screen/home

    … a samozrejme, – šýrťe to ďaľej kím ňesmažú …. !!!

    Reply
  • 26. novembra 2020 at 17:09
    Permalink

    To je cesta do pekla, to je cesta k zavedeniu fašizmu. Budeš poslúchať? dostaneš plnú dávku, nebudeš poslúchať (nedáš sa očkovať, prejdeš križovatku na červenú)?, nedostaneš plnú dávku.

    Reply
    • 26. novembra 2020 at 20:29
      Permalink

      A preto musí byť NEPODMIENENÝ, inak to fungovať nebude.

      Reply
    • 29. novembra 2020 at 17:21
      Permalink

      ZNP je nezávislý na akejkoľvek súčasnej vláde a nemôže byť jej výplata byť viazaná akoukoľvek podmienkou.

      Reply
  • 26. novembra 2020 at 17:48
    Permalink

    „….za SPLNENIA URČITÝCH PODMIENOK….“

    Reply
  • 26. novembra 2020 at 18:47
    Permalink

    Filozof má na úvahy o nepodmienenom základnom príjme nárok. Ale človek so zdravým sedliackym rozumom a tobôž už ekonóm – nie.
    To si fakt niekto myslí, že takouto nesystémovou jednotlivosťou sa odstráni kapitalizmus? Ak si chcete urobiť predstavu, ako by vyzeralo zavedenie nepodmieneného príjmu v podmienkach slovenského kapitalizmu, tak nemusíte ísť ďaleko po príklady: 13. dôchodky.
    V podmienkach kapitalizmu by nepodmienený príjem len zhoršil celkovú situáciu pracujúcich.
    Veď keď sa uvažuje o zabezpečení zdrojov, tak najčastejšie sa hovorí o zvýšení daní. A keďže zdrojov bude treba veľa a bohatí tak výrazné progresívne zdanenie svojich príjmov nepripustia, tak pravdepodobne sa to zvezie na DPH, niekde som videl úvahy o zvýšení na 50 %. Takže áno, dostaneme nepodmienený príjem pár stoviek eur, ale všetky ceny sa nám cez dane zvýšia najmenej o štvrtinu.
    Nepodmienený príjem ako občianska dividenda by mal zmysel len vtedy, keby existoval silný a stabilný štátny sektor a štát by získaval zdroje z výkonov svojich podnikov.

    Reply
    • 26. novembra 2020 at 19:48
      Permalink

      Nesúhlasím. Hneď ako štátna moc získa rozhodovanie o prideľovaní príjmu občanom, na ktorý si občania svojou prácou „nenasporili“ a teda nejde o ich „odložené prostriedky (napr. súčasný dôchodok), bude rozhodovať taká vláda, aká bude (napríklad Matovičova), za akých podmienok ho bude a v akej výške poskytovať. A neplatia argumenty o ústavnosti, alebo neústavnosti, prípadného rozhodovania. Taká vláda sa vykašle na ústavnosť (ako to robí napríklad súčasná).

      Reply
      • 26. novembra 2020 at 20:28
        Permalink

        S čím presne nesúhlasíte? Lebo súhlasím s tým, čo ste napísali, takže netuším, kde je spor.

        Reply
        • 27. novembra 2020 at 7:31
          Permalink

          Ospravedlňujem sa. Pomýlil som sa. Patrilo to vyššie Martinovi.

          Reply
  • 26. novembra 2020 at 19:26
    Permalink

    Príjmy štátneho rozpočtu SR : 38,8 mld. €
    Dôchodkové výdavky : 7,4 mld. € ( z toho 5,8 mld. € starobné )

    NZP napr. 400 €/M dospelý,
    200 €/M priemerne dieťa

    dospelých – 3,5 mil. ľudí
    detí – 1,0 mil. ľudí
    starobných dôchodcov – 1,0 mil. ľudí
    vyňatí z ZNP – bohatí 10%, starobní dôchodcovia s dôchodkom nad ZNP, ostatným sa dopláca do ZNP

    Náklady na NZP : 17,3 mld € ročne

    Na NZP sa hľadá 11,5 mld. € ročne

    Reply
    • 26. novembra 2020 at 20:19
      Permalink

      Daňové úniky : 2 mld. € ročne
      Vývoz zisku zo SR : 4 mld. € ročne

      Reply
      • 26. novembra 2020 at 20:27
        Permalink

        Presne tak – je to problém a veľký. Lenže postup je presne opačný. Najskôr treba zastaviť vývoz zisku a daňové úniky a potom tie peniaze rozdeľovať. Naopak to fungovať nebude.

        Reply
    • 26. novembra 2020 at 20:25
      Permalink

      Tak. A na 13. dôchodky bolo treba necelú 0,5 mld. €
      Videli sme, aký s tým bol problém, takže keď na NZP treba 25x toľko, aj problém bude rádovo väčší.
      Hlavne sme videli, že nestačí prijať jeden zákon, keď stačí, aby nová vláda mala na veci iný názor a namiesto 0,5 mld. na dôchodky uprednostní 1,6 mld. na stíhačky.

      Je treba aj zobrať do úvahy, koľko ďalších zákonov by bolo treba zmeniť, aby sa skutočne dosiahol ten účel – materiálna základňa na dôstojný život pre každého. Napríklad aby nemohla časť NZP skončiť u úžerníkov a exekútorov, keby spolu so mzdou prekročili životné minimum.

      Mimochodom, skúste odhadnúť, koľko štátnych bytov (napríklad!) by sa dalo postaviť za 11,5 mld. ročne (>20 000) a aký efekt by to mohlo mať na dôstojný život mladých rodín a aj na tú istotu v zamestnaní.

      Reply
      • 26. novembra 2020 at 20:49
        Permalink

        …istotu v zamestnaní, z ktorého Vás môžu kedykoľvek „len tak“ vyraziť, takže nebudete mať ani na tej nájom v štátnom/obecnom byte…a skončíte na ulici…

        To by sa za socializmu nemohlo stať – nie len že by ste prišli o prácu, ale aj že by Vás vyhodili len tak na ulicu. Preto to zneužívali tzv. „neprispôsobiví“ spoluobčania ( najčastejšie indoeurópskej skupiny ), že aj keď pracovali a mali príjmy, tak nájom neplatili.

        A vo tom to je ….

        Reply
        • 26. novembra 2020 at 20:59
          Permalink

          Súhlasím. Lenže NZP nerieši, aby vás nemohli „len tak“ vyhodiť zo zamestnania a keby ste nemali ďalší príjem, tak po zaplatení hypotéky aj tak veľa z NZP neostane. Hypotéka je práve ten nôž na krku. Štát nemusí byť taký pes, aby nájomcov hneď vysťahoval, keď mesiac meškajú so splátkou, lebo byt vlastní a staval ho s cieľom, aby mali ľudia kde bývať, nie aby na tom bohatol.

          To vyhodenie z práce je problém, poznám z vlastnej skúsenosti a nebagatelizujem. A práve v tom by mohli pomôcť štátne podniky s inou zamestnaneckou kultúrou. A zníženie nezamestnanosti na minimum. Zamestnávateľ by si rozmyslel chovať sa k vám ako k paholkovi, keby vedel, že len tak nezoženie náhradu.

          Reply
          • 27. novembra 2020 at 8:25
            Permalink

            Áno, vo svojich úvahách o výške DO ( 300-400 €/M ) nepočítam so zaťažením občana hypotékou – úžasným to nástrojom pestujúcim seba-poslušnosť dlžníkov.

            Nechcel som tu rozvíjať problematiku bývania, lebo to je samostatná „veľká“ téma. V skratke si to predstavujem tak, že by sa v spoločnosti v prvom rade zmenilo vnímanie bývania ako majetku na to že je to potreba.
            Ďalej je potrebné zriadenie štátnej občianskej ( retailovej ) banky, v ktorej by mal každý občan založený celoživotný účet – či by ho využíval. alebo nie, bolo by na ňom. Táto banka by okrem iného spravovala financovanie bytovej výstavby – štát by chápal bytovú výstavbu ako službu občanom, teda by na bývanie poskytoval „celoživotné“ 30-ročné pôžičky .
            Tu sa otvára otázka, či má štát zabezpečovať aj nepretržitú zamestnanosť občana. Ak áno, potom je na miestye nástroj, „strhávanie z výplaty za pôžičku na bývanie“, ak nie, potom nástroj „odklad splátok“ za bývanie.

            Záverom, nepodporujem výstavbu štátnych a nájomných bytov – čo sa týka bývania, ako kalený komunista mám rád súkromné vlastníctvo…:) Vzťah ľudí k štátnemu ( bývaniu ) nebol za socializmu valný.

            Preto by bolo počas splácania pôžičky na byt štátu vhodné vymyslieť formu premenlivého spoluvlastníctva, kde by sa podiel spoluvlastníctva odvíjal od výšky splatenia pôžičky.
            Vlastníctvo bytov by bolo potrebne zákonne rámcovať tak, aby nevznikol „trh s bytmi“, aby byty neboli prázdne, alebo investičné.

            Bývanie je samostatná zložitá téma.

            Petíciu ste už podpísali ?

          • 27. novembra 2020 at 8:55
            Permalink

            Tieto vaše myšlienky o riešení bývania znejú zaujímavo. Nechceli by ste ich spracovať do uceleného názorového príspevku. Radi by sme na túto tému viedli na našom portáli dlhodobejšiu verejnú diskusiu. Ak sa rozhodnete, môžete mi poslať príspevok na navajamm@gmail.com
            Článok, prosím, podpíšte celým menom. A nesúrim, nehorí. :-)

          • 27. novembra 2020 at 9:53
            Permalink

            Ja viem, že tu môžem zverejniť článok….:)

            Verne však slúžim kapitálu do roztrhania tela, takže na články nie je čas.
            Okrem toho nemám žiadnu odbornosť týkajúcu sa správy štátu, takže príspevky by nemali potrebnú hodnotu a úroveň – neprekročil by som hranicu medzi nápadom a realizáciu ( aspoň na papieri ) – ja sa už poznám…:) .

            Už som to tu niekoľko krát navrhoval, aby sa tu vytvorili „diskusné miestnosti“ ( adresáre ) dôležitých ľavicových tém, do ktorých by sa vkladali články na príslušnú tému a viedla beseda na príslušnú tému . Tými témami by mohli byť napr. bývanie, práca a pracovné vzťahy/právo, finančný systém, dávka oslobodenia alebo (nepodmienený) základný príjem, sociálny štát ( od jaslí po starobince ), ….

            A ešte jedno – príklad žltých viest vo Francúzku ma naučil, že akákoľvek myšlienka či hnutie, musí mať aj nejakú „výkonnú zložku“ – a tou je politická organizácia – strana, ktorá by mohla tieto myšlienky skutočne zhmotniť. ŽV toto nemali, dokonca nemali ani nejakých predstaviteľov – „tváre“ , ktoré by sa posadili zoči voči „nepriateľovi“ a rokovali by.
            Takto to bolo len také anarchistické búrenie, ktoré nemohlo inak skončiť , len v „stratene“.

            To na margo toho, že pokiaľ tu na DAVe alebo v ľavici budeme mať rozpracované nejaké dobré myšlienky, musíme urobiť aj ďalší krok k ich zhmotneniu – „spolitizovať ich“ .

        • 7. decembra 2020 at 12:27
          Permalink

          Vlastnenie bytu (domu), ktorý využívam pre seba a rodinu, nie je súkromné vlastníctvo, ale osobné. (Vlastnou prácou nadobudnuté vlastníctvo. Viď aj Komunistický manifest)

          Reply
  • 26. novembra 2020 at 20:50
    Permalink

    NZP je také typické pravicovo-liberálne riešenie. Rozhodia sa medzi ľudí „peniaze z vrtuľníka“ a ostatné zariadi „neviditeľná ruka“.
    Ale u nás na Liptove žijú stovky dôchodcov v malých obciach, niektoré obce už nemajú ani poštu, lekáreň a dokonca ani malé potraviny. Autobus do takých obcí jazdí maximálne 4 x denne.
    Pridať takýmto ľuďom k dôchodku NZP je určite lepšie ako hrdzavým drôtom do oka, ale skokovo im to určite nezabezpečí dôstojnú a pokojnú starobu.

    Reply
  • 7. decembra 2020 at 12:20
    Permalink

    ZNP nie je agendou ľavice ale agendou pravice. Doteraz vyhlásené referendá a vôbec hlasovania boli vyhlásené pravicovými vládami bez výnimky.
    Prečo pravicovými?
    Preto, že vlády vidia, že postupujúca robotizácia, nielen priemyslu, hrozí stav, že spoločnosť sa rozpadne.
    Veď len pandémia 2020 zreteľne ukázala na akých krehkých nohách kapitalizmus stojí. Zákon ponuky a dopytu sa takmer zrútil.
    Kapitalistický štát tu má naviac problém oligarchie, ktorá už nepotrebuje živiť pracujúcich a dokonca už nepotrebuje ani rozširovať trhy.

    Z čoho financovať ZNP?
    Yanis Varoufakis (bývalý grécky minister financií) predstavil svoje videnie nového nápadu, ktorý obchádza európske krajiny – nepodmienený príjem. Podľa jeho názoru by sa mal tento príjem financovať zo ziskov veľkých korporácií, ktorá zarábajú vďaka činnosti všetkých.
    „Nesúhlasíme s tým, že by to malo byť financované z daní. (…) Skutočným problémom je, že teraz máme konglomeráty, ktorým patrí celý trh. A ich kapitál je produkovaný vami aj mnou, „vyhlásil.

    Ľavica sa musí pripojiť, pretože nenásilný ale tvrdý triedny boj (predpokladal ho i Marx ako jednu z možností) je vo svete atómových zbraní rozumnou možnosťou.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *