Idea socializmu spätého so všeslovanstvom bola prítomná v komunitaristickej koncepcii kultúrnej a zahraničnej politiky slovenského politika, spisovateľa a významného kultúrneho dejateľa, DAVistu, Ladislava Novomeského (ale aj ďalších členov pôvodného DAVu). Novomeský sa snažil ideu socializmu chápať prostredníctvom posilnenia komunitárnych princípov a spojiť tak princíp internacionalizmu s ideou všeslovanskej vzájomnosti.
Prečítajte si úryvky z článkov publikovaných vo výbere Zväzky a záväzky, ktoré zostavili dr. Karol Rosenbaum, CsC, Jirka Vašinová a dr. Stanislav Šmatlák, DrSc. v roku 1972. Historické texty uvádzame pre štúdijné materiály.
Slovanské poslanie
– Je slovanská myšlienka vskutku živou a životaschopnou ideou dneška?
– Nie je iba taktickým heslom s platnosťou časove vymedzenou, ktorá v tejto novej politickej situácii bude vystriedaná?
– A nie je myšlienkou popierajúcou socialistickú ideu medzinárodnosti, ktorá predsa nerobí rozdiely medzi rasami, kmeňmi a národmi, ale usiluje sa o vybojovanie spoločných základných životných foriem pre všetky národy bez rozdielu?
To sú otázky, ktoré sa vynárajú dnes napravo i naľavo tak medzi nesocialistami, ako aj stúpencami socialistických ideí. Pokúsime sa niekoľkými črtami čo len dotknúť pochýb, skrytých v týchto otázkach, a vyznačiť miesto slovanskej myšlienky v prudkom vývoji histórie.
NOVÁ SLOVANSKÁ MYŠLIENKA
Myšlienka slovanskej spolupatričnosti, idea bojovej jednoty a mierovej spolupráce slovanských národov, ako ich dnes vyslovuje Moskva i Kyjev, Belehrad, Sofia i Varšava a konečne aj Praha a Bratislava, nemá naozaj nič spoločného s panslavizmom, roznecujúcim Slovanstvo a strašiacim Neslovanov v minulom storočí i na začiatku nášho veku. Dnešní socialistickí vyznávači slovanskej myšlienky nijako nepopierajú socialistických kritikov panslavizmu, ktorí v tejto idei videli ukryté mocenské úsilia imperialistického cárskeho samoderžavia, pretože svojim prihlásením k slovanskej myšlienke neosvojujú si a ani neospravedlňujú ciele alebo charakter starého panslavizmu. Tento panslavizmus prýštil viac-menej z onoho ponímania dejín a miesta národov v nich, ktoré tomuto storočí druhý raz a naposledy dalo nemeckému imperializmu „právo“ domáhať sa vlády na Európu a nad svetom v mene výlučnosti a nadradenosti germánskej rasy nad ostatnými.
Nič nemení na veci, že slovanská myšlienka i takejto povahy bola lákavá pre mnohé slovanské národy mimo hraníc ruského cárstva. Nesmieme zabudnúť, že slovanské národy sa pridržiavali tejto myšlienky ako záchrany pred zánikom. Naš Štúr začal rozjímať o možnostiach prijatia jednotnej a spoločnej slovanskej viery, jedinej reči a zjednotených zvyklostí vtedy, keď sklamaný trápnymi výsledkami slovenskej účasti na potlačení maďarskej revolúcie a na záchrane moci viedenského dvora nevidel iné východiská pre Slovákov a pre slovanské národy.
Málo sa o tom vie v slovanskej verejnosti a mal by o tom vedieť celý svet, ako nazerá na slovanskú myšlienku najslávnejšia postava súčasnej epochy, Stalin, ktorý – ako sám zdôrazňuje – nie je Slovan, no kedže vidí mocnú silu i progresívnu povahu zmýšľania ľudových más Slovanstva, so sympatiami sleduje a podporuje politickú, hospodársku i kultúrnu súčinnosť slovanských národov. Pri večeri v moskovskom Kremli, usporiadanej na počesť prezidenta Dr. Beneša, československej vlády a predsedníctva SNR za účasti sovietskych politických a vojenských prominentov, načrtol Stalin v marci tohto roku svoje ponímanie slovanskej myšlienky niekoľkými slovami, v ktorých zdôraznil najmä toto: Starý panslavizmus sa usiloval o zjednotenie slovanských národov tak, že im nanucoval jedinú politickú vôľu, jedinú reč, jedinú vieru; slovom chcel dosiahnuť zjednotenie Slovanstva odnárodnením národov slovanského kmeňa. Takúto ideu Slovanstva zavrhujeme. My hlásame nové Slovanstvo: združenie národov slovanského kmeňa do spoločného zápasu a do spoločnej práce na spoločných úlohách. Ani jednému nevnucujeme našu reč, naše zvyklosti, náš politický a hospodársky systém. Ale tak, ako znacizovaný pangermanizmus nerobil rozdiely medzi slovanskými národmi v svojich svetovládnych plánoch, nijaké rozdiely nemajú hrať úlohu pri združovaní slovanských národov v spoločnom úsilí o zabezpečenie budúcnosti slovanských národov. To približne vystihuje Stalinove základné myšlienky o novoslovanstve, ktorého prirodzeným jadrom sú mocné slovanské základy víťazného Sovietskeho zväzu: socialistické Rusko, Ukrajina i Bielorusko.
SEN A SKUTOČNOSŤ
Dobre si uvedomujeme, že najmä v slovanskej ideologickej osnove nemožno prestať pri rozprave o slovanskej myšlienke a súčasne sa nevysporiadať s našim slovenským staroslovanstvom na jednej strane a s odporom k nemu na strane druhej. Naznačili sme už, z akých žriedel plynula Štúrova ochota k všeslovanskému splynutiu, ktorá bola u nás v mnohých smeroch východiskom pre slovanské rojčenie. Pre Štúra ako pre všetkých apoštolov slovanskej myšlienky bol nemecký romantizmus, najmä však vyznanie slávneho a sláveného weimarského filozofa Herdera, východiskom zápalu pre Slovanstvo. A nie je bez zaújímavosti pripomenúť si, čo J. G. Herder pred 150 rokmi učil o Slovanstve a jeho vynikajúcej budúcnosti.
Weimarský mysliteľ dospel k úsudku o vedúcej úlohe Slovanstva na základe presvedčenia o nevyhnutnom vývoji dejín k ľudskosti, k bratstvu a slobode a – hoci sám bol oddaný svojmu národu – len v charaktere slovanských národov videl spoľahlivé rezervy pre uskutočnenie týchto ideí vo svete. Slovania – píše – „neuchádzajúc sa o nadvládu nad svetom, nemajúc bojachtivých dedičných kniežat a dávajúc sa radšej v poplatnosť, ak len v pokoji mohli obývať svoju krajinu, umožnili mnohým národom, najmä však národom nemeckého kmeňa, aby sa na nich ťažko prehrešili.“ – „Avšak koleso času, ktorý všetko mení, sa krúti a nemožno ho zastaviť; a pretože tieto národy obývajú väčšinu Európy, ktorá bola najkrásnejšia, keby ju len úplne obrodili a obchodne vyťažili; pretože tiež inakšie nie je možné, než že zákonodarstvo a politika v Európe budú musieť čoraz viacej podporovať tichú usilovnosť a pokojný vzájomný styk národov namiesto bojovnosti a že ich tiež naozaj budú podporovať; budete aj vy, tak hlboko pokleslé, kedysi usilovné a šťastné národy, konečne prebudené zo svojho dlhého a nečinného spánku, konečne oslobodenie od svojich otrockých okov, užívať svojej krásnej krajiny od Adrie až ku Karpatám, od Donu až k Mulde ako svoj majetok a na nich budete môcť sláviť svoje slávnosti pokojného obchodu a usilovnosti.“
Bolo a mohlo byť ruské cárstvo východiskom k týmto cieľom, ktoré Slovanstvo, čo len v záujme Slovanstva mohlo uskutočniť? Slovanská myšlienka starej cárskej proveniencie sa zväčša ani len nepokúšala dotknúť slovanského poslania z tejto stránky. Ciele panslavizmu a slovanského splývania boli úplne iné. Aj ich ideové žriedla boli iné – ako sme už povedali – a nie nepodobné ideám podmaniteľských národov, takže cárstvo okolo ktorého sa malo a vtedy mohlo Slovanstvo združiť, ani v jednej črte sa nepodobalo Herderovmu načrtnutému obrazu Slovanstva a jeho významu pre budúcnosť. Prudké odmietanie slovanskej myšlienky a priam fanatické preklínanie Slovanstva socialistickými revolucionármi (máme tu na mysli najmä výplody mladého Marxa z revolučných rokov meruôsmych) neplatili teda Slovanstvu ako nositeľovi, ale Slovanstvu reprezentovanému ruským cárstvom, ktoré zámerne dusilo všetky výboje k ľudskosti: platilo reakcii v Slovanstve, ktorá bola na život a na smrť nepriateľom každej revolučnej myšlienky medzi neslovanskými národmi.
OBRODENIE
SLOVANSKEJ MYŠLIENKY
Komu v Slovanstve prisúdili teda dejiny úlohu pozdvihnúť zástavy takej slovanskej budúcnosti, akú predvídal weimarský filozof Herder? Komu inému než revolučným pohybom v slovanských národoch samotných; hnutiam odporu proti utláčateľom a v tých časoch aj jediným nositeľom slovanskej myšlienky.
Nezáleží na tom, že tieto pohyby v svojich akčných prejavoch nevyznávali priamo myšlienky všeľudského zbratania sa, ale na tom, že sa borili o systém, ktorý mal túto vznešenú ideu uskutočniť, a na tom, že nikdy neskĺzli k vynášaniu a zbožšteniu jedného národa, jedného kmeňa na úkor druhého. Nezáleží ďalej na tom, že tieto pohyby nemali na svojich bojových zástavách napísané pokojné heslá priamo zodpovedajúce herderovským predstavám o Slovanstve, ale na tom, že konečným cieľom búrlivých revolučných znepokojení bola práve túžba po týchto životných formách, ktoré Herder nazýval starými slávnosťami pokojného obchodu a usilovnosti.
Na týchto perspektívach záleží!
Čo hovorí konečne fakt, že v rokoch 1941 – 1945 sa vyprovokovalo predovšetkým medzi Slovanmi maximum neľútostnej nenávisti proti nacistickej forme germánskeho úsilia o zničenie a podmanenie Slovanstva? Nič, vôbec nič nehovorí o tom, že by Slovanstvo bolo upadlo do opovrhnutiahodných polôh nacionálnej nenávisti; že by slovanské národy, obrodené socialistickými ideálmi veľkej sociálnej revolúcie po minulej vojne, sa boli vzdali čo len litery zo svojich vyznaní o rovnocennosti a rovnoprávnosti všetkých ľudí a národov. Hovorí len o tom, že cieľavedome a náruživo dusia ozbrojené úsilia, ktoré v protiklade s týmito myšlienkami sa usilovali (často s veľkým úspechom) rozdrviť silu a zdecimovať, ba často zlikvidovať faktickú existenciu Slovanstva.
Ako weimarský filozof Herder, tento najlepší hlásateľ slovanskej spolupatričnosti z minulosti, veríme a vyznávame, že vek, ktorý nadchodí po tejto krvavej a surovej vojne, bude slávnym vekom Slovanstva. Nenadišiel by bez obrodného zásahu mohutného revolučného kvasu v slovanských národoch! Lebo ten jediný dal svojou koncepciou, presahujúcou úzke hranice slovanských záujmov, skutočne veľkorysý zmysel poslaniu Slovanstva v dejinách. Ak historickým poslaním národov a kmeňov na výslní dejín bolo doteraz politicky, hospodársky a kultúrne prevýšiť ostatné národy a kmene, po prvý raz sú slovanské národy predurčené, aby svoje vojenské, politické, hospodárske a kultúrne prvenstvo uplatnili v prospech všetkých národov, i neslovanských, v prospech celého ľudstva. A túto veľkolepú povinnosť nezískali slovanské národy tým, že sa uzavreli do svojej kmeňovej výlučnosti, ale tým, že vedúce slovanské národy, i za cenu popretia starých slovanských ideí, vybojovali si vo svojom vnútri jasnosť socialistického nazerania na svet, a tým, že ostatné slovanské národy preberajú od svojich starých bratov tento veľkorysý pohľad! V „tom dielo“!“
Ladislav Novomeský, Slovanské povstanie, 1945
Zväzky a záväzky, Publicistika zväzkov v rokoch 1945-1950: výber zo statí, článkov a prejavov po roku 1945 mapuje Novomeského tvorbu od oslobodenia, kedy sa stal členom Predsedníctvo ÚV KSS, povereníkom školstva a osvety, poslancom Slovenskej národnej rady a Národného zhromaždenia a v týchto funkciách neúnavne pracoval pre rozvoj Slovenska a celej republiky, ktorá sa dala na cestu výstavby ľudovej demokracie. Novomeský svojim perom opäť zasahuje do mnohých problémov života, výzva k činnosti socialistickú inteligenciu, kritizuje omyly starej aj novej reakcie a vyslovuje nekompromisný súd nad fašizmom. Jeho prácu prerušilo nespravodlivé obvinenie z buržoázneho nacionalizmu, väznenie a odsúdenie. Z väzenia sa vracia v roku 1955, no jeho básne sa znovu zjavujú v tlači až koncom roku 1962. Od roku 1963 publikuje i svoje kultúrno-politické a teoretické články. A tu sa začína druhé, veľmi tvorivé obdobie Ladislava Novomeského. (píšu autor v úvode knihy)
V kontexte témy socializmu a Slovanstva je mimoriadne zaujímavá dnes už nezohnateľná kniha Š. Druga: Štúrov program na našich zástavách, ktorá analyzuje postoj predstaviteľov DAVu k národnými dejateľom. Touto témou sa zaoberá aj člen DAV DVA, Lukáš Perný v knihe Kultúrna revolúcia Laca Novomeského, ktorá je k dispozícii online. Novomeského koncept kultúrnej politiky je v súlade s najnovšou knihou Ľuboša Blahu, Antiglobalista, kde autor zdôrazňuje návrat ľavice ku komunitárnym princípom.
Dr. h. c. Ladislav Novomeský
Imrich Juhar, samozrejme, že nie je nič zaregistrované na ľavo od retroboľševickej KSS. Mali by tam byť anarchokomunisti a komunitaristi. Aj keď Milanová Antalová premisa je správna, ale to ako ju rozvinul sú len teoretické blaboly z boľševického nevedeckého materializmu. Pretože M. Antal nemá o tom ani poriadnu šajnu, ako by mala vyzerať autentická komunitárna ľavica. Hoci musím uznať, že v tomto vystihol elementárnu podstatu:
„Koho teda chápem pod autentickou ľavicou?
Chápem pod ňou subjekty naľavo (revolučnejšie) od súčasných komunistických strán, teda nie medzi sociálnou demokraciou a KS, ale subjekty silne vzdialené od SD.“
Pingback: Štúrovci a davisti - DAV DVA - kultúrno-politický magazín