„Už len názov bol protestom. Protestom proti obmedzujúcej povýšenosti inteligencie vôbec a slovenskej osobitne, proti pohŕdavému zaznávaniu, a akým pristupoval povojnový inteligent k davu, zástupu, kolektívu, ľudu; proti postoju, ktorým sa inteligent vyvyšoval nad ľudovú a robotnícku masu. DAV už svojím názvom manifestoval svoju príslušnosť k nej. Všetky ostatné výklady boli len náhodné…“
Laco Novomeský
Sekcia pre archiváciu v o.z. DAV DVA realizovala ešte v roku 2017 proces archivácie pôvodného revue DAV, celý archív nájdete v online knižnici DAV DAV. Pred nedávnom sme vám priniesli obsah druhého čísla, ktoré vyšli presne pred sto rokmi. Prvé číslo revue DAV z roku 1924 vyšlo v Prahe, zostavil ho redaktor Eduard Urx, zodpovedným redaktorom bol v tom čase Ľubo Obtulovič, redaktorom Eduard Urx. Ambíciou kolektívu DAV DVA bude postupne zmapovať v časom v slede celý vývoj tohto časopisu tak, ako sa postupne vyvíjal presne pred sto rokmi, a tak vám postupne budeme odhaľovať príbeh tohto mimoriadne kreatívneho kolektívu.
Tieto článku budú zároveň výzvou a inšpiráciou pre nových autorov DAV DVA: VÝZVA DAV DVA: Články, postrehy, komentáre, kritika.
Vráťme DAVu rovnaký význam a rozsah ako mal v roku 1925.
Je to len na nás. My všetci sme DAV!
Píšte nám svoje texty (eseje, kritiky, recenzie, komentáre, štúdie) na dav2dva@gmail.com
Úvodnú stranu tvorí kultový červený výkričník, ktorý prekrýva nadpis DAV. Práve tento Galandovský dizajn podpísaný ako La Ganda vytvoril takpovediac imidž celej skupine. Prvé číslo s výkričníkom sa vďaka neopakovateľnému radikálnemu, neopakovateľnému a zároveň minimalistickému dizajnu nezmazateľne zapísalo do slovenskej kultúry. Cieľom tohto prvého experimentálneho čísla bola aj provokovať, čím sa autori netaja. Už agresívna Okáliho báseň ŠTVAVÁ REČ je výkrikom revolty, vzdoru a boja za iný svet.
Úvodník skupiny hovorí, že prichádzajú s vedomým, že staršie generácie ustrnuli v zajatí starootcovský tradícií, a že nevykonali takmer nič proti triednemu útlaku a vykorisťovaniu. Autori si kladú za ambíciu poukazovať na nespravodlivosti spoločenského diania, urobiť kritický rozbor javov a dokumentovať tak solidaritu s pracujúcimi. Davisti ukladajú povinnosť inteligencii jednať aj v záujmoch proletariátu, oslobodenia sa od služby kapitálu. Vychádzala z chalúp pracujúcich a za ku žvance zrádzala záujmy vlastných otcov. Od starších davisti neočakávali porozumenia, no veď ani sa ho nedočkali. Ambíciou davistov bolo vydávať štvrťročník, čo sa neskôr pre finančné a iné problémy nerealizovalo.
Po Okáliho Štvavej reči nasleduje Clementisova esej K národnostnej otázke, Elenova Balada každodenná, Križov Boj o slobodu tlače (neskôr bol z DAVu vyhodený), nemecký text F. C. Weiskopfa Die rote Pest, malá ilustrácia modernej českej architektúry od českého Devětsilu, experimentálne poézia Vlajka na Himláji s kresbami Galandu, nasleduje Kojnokov text Pomer práva k spoločenským triedam, Tomášikove Nové básne, Poničanov rozsiahly text Inteligencia a proletariát, Horove Klasy a ryby, Obtulovičov rozbor hospodárskej krízy, Masareeliho obraz vojny, Grozszov citát, poézia Balada o tehotnej s Galandovou Matkou, Pantomíma (m. c. biss/Urx), Novomeského báseň Vo vlaku, Clementisov politologický text AGRARIZM ako nová „ideológia“, Poničanova báseň Kaviarňa Dunaj, PAMLET: Zápas o davy na Slovensku, poézia maďarského básnika Lajosa Kassáka Juliusi foldeken, X10: Demaskovaná tragia, X10: Vysťahovalec a na záver PROVOKÁCIE.
Prvé číslo obsahuje ilustrácie GALANDU (LA GANDA), FULLU, MASAREEL, FEUERSTEIN.
ČÍTAJTE ČÍTAJTE
ROZŠIRUJTE
Pingback: Knižnica DAV DVA ďakuje RSDr. Jánovi Sadloňovi za prvé knihy a prosí o pomoc pri hľadaní priestorov - DAV DVA - kultúrno-politický magazín