Košičan Robert Schwartz, poslanec mestského zastupiteľstva, využil svoje právo slobodného prístupu k informáciám a vyžiadal si od Úradu vlády SR zápisnice zo zasadnutí permanentného krízového štábu, ktorý bol hlavným poradným orgánom premiéra Matoviča pri zvládaní koronakrízy. V čase krízy mal tento permanentný krízový štáb vyššiu rozhodovaciu právomoc ako vláda SR, lebo podľa slov premiéra Matoviča mali o prijatých opatreniach rozhodovať odborníci, nie politici.
O to šokujúcejší je výsledok, ku ktorému sa Robert Schwartz dostal. Podľa článku, ktorý vydalo periodikum kosice.dnes24.sk ho Úrad vlády SR informoval, že zápisnice z permanentného krízového štábu neexistujú, lebo z rokovaní štábu nikto zápisy nevyhotovoval.
Rokovania Permanentného krízového štábu prebiehajú ústne a vzhľadom na to, že momentálne permanentný krízový štáb nemá tajomníka, záznamy z rokovania sa nevyhotovujú…
Úrad vlády SR
Premiér Matovič sa v tomto prípade nemôže vyhovoriť na to, že krízový štáb prevzal po Petrovi Pellegrinim, lebo podľa hovorkyne Úradu vlády Patrície Macíkovej sa počas predošlej vlády zápisnice riadne vyhotovovali.
Dôležitosť dokumentácie permanentného krízového štábu podčiarkuje aj skutočnosť, že s podobnou žiadosťou sa Robert Schwartz obrátil aj na Úrad verejného zdravotníctva, od ktorého chcel vidieť relevantné odporúčania WHO a „peer reviewed“ odborné štúdie, o ktoré sa jeho nariadenia a odporúčania opierali. Dostal takúto odpoveď:
Pritom v titulku spomenutá obec Moldava nad Bodvou, verím že rovnako ako všetky obce na Slovensku, viedla riadnu dokumentáciu zasadnutí krízového štábu. Jednu z jej zápisníc si môžete pozrieť tu. Povinnosť viesť dokumentáciu krízového štábu vyplýva každej obci zo zákona 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu a Ministerstvo vnútra SR na svojom webovom portáli vypracovalo vzorovú dokumentáciu, s ktorou obce môžu pracovať.
Spomenutý Zákon 387/2002 Z. z. sa však vzťahuje aj na Vládu SR a v § 4 sa píše doslova:
Vláda
…riadi a kontroluje činnosť orgánov krízového riadenia podľa § 3 písm. b) až g) pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení,
Ak ústredný krízový štáb neviedol dokumentáciu a zápisnice z rokovaní nemá, tak vláda nebude mať čo kontrolovať a na krízovom riadení štátu ani spätne nenájde žiadne nedostatky. Igor Matovič má tento spôsob osvedčený, veď ani daňový úrad nenašiel žiadne nedostatky v jeho účtovníctve, pamätáme si.
Vedenie dokumentácie krízového štábu však nie je na dobrej vôli jeho predsedu, vyplýva priamo zo zákona. V čase, keď Igor Matovič od Petra Pellegriniho prevzal funkciu a tým aj riadenie štátu počas prebiehajúcej krízy, existoval ústredný krízový štáb zriadený štatútom podľa zákona 387/2002 Z. z. Podľa tohto štatútu mal ústredný krízový štáb svoj sekretariát, ktorý bol za vedenie dokumentácie zodpovedný (článok 7) a medzi základné povinnosti (článok 4) predsedu ústredného krízového štábu patrí schvaľovanie dokumentácie.
Nechce sa to veriť, ale je možné, že Matovič z tejto situácie vykľučkuje detinským riešením, že ústredný krízový štáb nezvolával, lebo to bol škaredý ficovský štáb predchádzajúcej vlády a namiesto neho zriadil permanentný krízový štáb, ktorý ešte nemal štatút a teda vlastne nič neporušil?!
Súčasný premiér Igor Matovič od samého začiatku vykonávania svojej funkcie ignoruje platné zákony Slovenskej republiky, čo by za normálnych okolností muselo mať v právnom štáte dôsledky.
nie je to dost na jeho odvolanie? co je este na to potrebne? tie vsetky jeho nepravne kroky na odvolanie este nestacia ?
A preto starostu Moldavy nad Bodvou za premiera!
Asi viem kde ste. Mladé a nové tváre. Ak to robíte pre politiku tak som sklamaný, ale nie prekvapený.