(Úvaha o knihe thomasa Mora Utópia. Z anglického pre-kladu preložila Mária Stanková. Predslov Lenka Bohunická. Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2017)
Slovo „utópia“, ako vieme, v doslovnom preklade z gréčtiny znamená miesto, ktoré nejestvuje (nikde sa nenachádza), pri voľnejšej interpretácii ho chápeme ako produkt ľudskej fantázie snívajúcej o možnom ideálnom, realite vzdialenom stave vecí, javov, udalostí, vzťahov. Vzhľadom na nerealizovateľnosť, resp. len veľmi ťažkú, aj to len čiastočnú realizovateľnosť utopických predstáv sa niekedy na ne nazerá ako na niečo, čo nemá zmysel ani opodstatnenie, ako na neužitočný výmysel, ktorým sa netreba zaoberať… A predsa tento sen sprevádza ľudskú históriu od jej počiatku, sen presiahnuť realitu, zvyčajne bohatú na konflikty, problémy, neprávosti. Sen, ktorý sa rozvíjal vnútri mytologického myslenia, no ktorý našiel svoje miesto aj v postmytolokom filozofickom myslení a nadobúdal v ňom (hovorme o európskom prostredí) rozmanité podoby. Najznámejšie z nich sú sprítomnené v diele Thomasa Mora Utópia (prvý raz vyšlo r. 1516 v Antverpách, toto dielo dalo názov celému žánru „utopickej“ literatúry), o čosi neskôr v diele Tommasa Campanellu Slnečný štát (r. 1623) a v rozsahom neveľkom spise Francisa Bacona Nová Atlantída (r. 1626). Campanella i Bacon viac či menej nadväzujú na Morove myšlienky o ideálnom štáte a u všetkých je citeľný odkaz na Platónove úvahy o zaniknutom legendárnom kontinente Atlantíde, kde sa utvorila ideálna spoločnosť s rozvinutou kultúrou.
Na prelome 18. a 19. storočia, ako aj v 19. storočí, už v úplne iných ekonomicko-politických podmienkach, sen o ideálnom štáte reflektujúci dobovú sociálnu realitu nadobúda iné podoby. Najznámejší predstavitelia vtedajších utopických myšlienok o usporiadaní spoločnosti – Charles Fourier,Robert Owen a Henri de Saint-Simon – v mnohom nadviazali na predtým spomínanú trojicu a spolu s ňou sa stali jedným z inšpiračných zdrojov pre Marxa. Ak odhliadneme od niektorých odlišností medzi Morom, Campanellom a Baconom (aby sme ostali pri novovekej „zakladajúcej trojici“) ktoré sa týkali zdôrazňovania parciálnych aspektov sociálneho života (u Bacona to bol najmä dôraz na novú vedu, ktorá sa spolu s novou technikou mala stať nástrojom na ovládnutie prírodných síl, a tým aj na zlepšenie podmienok pre ľudský život), k spoločným požiadavkám utopistov patrila požiadavka sociálnej spravodlivosti a rovnosti, tá sa mohla dosahovať tam, kde nejestvovalo súkromné vlastníctvo; korene tejto požiadavky viedli až k antickým predstavámo ideálnom štáte. Zaujímavý je moment „ostrovnosti“, utopisti situujú ideálny štát do priestoru ostrova, teda priestoru oddeleného prírodnými hranicami od ostatného sveta (Platónova Atlantída bola samostatným kontinentom, teda rovnako priestorom bez kontinuity s ostatnými časťami zemegule), akoby aj geografické rozhraničenie naznačovalo odlišnosť imaginárnych priestorov od reálnych, ich špecifickosť.
Prv ako prejdeme k samotnému dielu Utópia, pristavme sa nakrátko pri zložitom Morovom osobnom príbehu, ktorý bol bohatý na radikálne zvraty a ktorý sa do istej miery premietol aj do jeho myslenia. Obdivuhodne vzdelaný, úspešný londýnsky právnik, člen Dolnej snemovne parlamentu, neskôr sudca Najvyššieho súdu a dokonca ministerský predseda napokon zomiera z rozhodnutia toho istého kráľa Henricha VIII., vďaka ktorému predtým tieto vysoké posty získaval. More bol človekom hlbokej kresťanskej viery a s rešpektom pred cirkvou, preto nemohol súhlasiť s rozhodnutím Henricha VIII. vyhlásiť sa za hlavu novoutvorenej anglikánskej cirkvi, a tým narušiť jednotu pôvodnej rímskokatolíckej.
Ako je známe, kráľ svojím rozhodnutím reagoval na to, že pápež mu odmietol dať súhlas na rozvod a na uzavretie nového manželstva. More odmietol podporiť kráľovo konanie, za čo zaplatil životom. Možno predpokladať, že Morov negatívny postoj k myšlienke rozkolu v rímskokatolíckej cirkvi zohral úlohu aj v odmietaní Lutherovej reformácie a jeho teologickej koncepcie, lutherovská idea založená okrem iného na kritike cirkevnej hierarchie a na rovnosti všetkých kresťanov vo vzťahu k Bohu, nezarezonovala v Morovi, hoci v súvislosti s ideálnym štátom princíp rovnosti vysoko vyzdvihoval a dokonca v Utópii pripúšťal existenciu viacerých odlišných náboženstiev. Spomínam to v súvislosti s faktom, že 500. výročie Lutherovej reformácie pripadlo na ten istý rok 2016 ako 500. výročie vydania Utópie, obe tieto významné kultúrno-politické udalosti mali dosah na ďalší vývoj európskeho myslenia. Ako poznamenáva Lenka Bohunická v predslove k Utópii, Morovo neprijatie Lutherovej reformácie malo nielen teologické dôvody, ale súviselo aj s jeho obavami z možných sociálnych a politických následkov reformačného hnutia (sedliacke nepokoje, radikalizácia odporu k vrchnosti, k čomu prichádzalo v Nemecku, s čím však nesúhlasil ani Luther).
„Prísne strážený ideál rovnosti sa u Mora spája s princípom nemenej stráženej rovnakosti, všetky mestá, ulice, domy sú utvárané dômyselne tak, aby boli vzhľadom, štruktúrou i funkciami rovnaké.“
V Utópii rozvinul More viac pozoruhodných myšlienok, ktorými chcel presiahnuť dobovú spoločenskú realitu a zároveň naznačiť ideály humanizmu, ktoré by sa mali naplniť v budúcom vývoji ľudskej spoločnosti. Dielo pozostáva z dvoch kníh a záveru, v ktorom More naznačuje hlavný cieľ rozprávania o najlepšom a najšťastnejšom štáte na svete, ba – ako píše – o jedinom, ktorý si zaslúži toto pomenovanie, pretože všade inde sa síce hovorí o spoločenstve, no ľudia „myslia len na svoje vlastné dobro“, jedine v Utópii, „kde nikto nič nevlastní, sa všetci horlivo zasadzujú o verejné dobro“...Tento citát je výstižným vyjadrením ideového piliera, od ktorého sa odvíja usporiadanie spoločnosti v Morovom ideálnom štáte. Je to štát, v ktorom nejestvuje nerovné rozdeľovanie a nikto v ňom nie je chudobný, nemusí sa báť o svoje prežitie, čo je predpokladom toho, ako pokračuje More, že „môže viesť pokojný a radostný život bez úzkosti“… Je to štát, v ktorom „hoci nikto nemá nič, sú všetci bohatí“, a v ktorom nikomu nič nechýba (mimovoľne sa natíska prirovnanie s aktuálnou štatistikou, podľa ktorej dnes osem subjektov vlastní toľko bohatstva ako ostatné obyvateľstvo Zeme!).
Celý text Utópie je presiaknutý ideou sociálnej rovnosti a spravodlivosti, s Morovými názormi sa stretáme prostredníctvom fiktívnej postavy filozofa Rafaela Hythlodaya, ktorý ich tlmočí v rozhovore s priateľom, More tu vystupuje ako ten, kto filozofove názory zaznamenáva a komentuje. Rafaelovými ústami tak More vyslovuje presvedčenie, že „väčšina vládcov sa venuje umeniu vojny, a nie užitočnému umeniu mieru“, že viac im záleží na dobýjaní nových území ako na múdrom a spravodlivom spravovaní území, ktoré už majú, alebo na vytváraní podmienok pre slušný a dôstojný život každého človeka. Nie trestať za zločiny (More má na mysli najmä krádež), ale vytvárať podmienky, v akých by k takýmto zločinom neprichádzalo, t. j. zabezpečiť obživu pre všetkých by malo byť hlavnou úlohou vládcov.
OBJEDNAJTE SI UTÓPIU NA INLIBRI
More podáva aj presné opisy geografických podmienok ostrova, na ktorom sa Utópia nachádza, približuje štruktúru a architektúru miest (je ich 54), spôsoby vládnutia, ktoré sa riadia presnými a prísne dodržiavanými pravidlami (v rovine jednotlivých rodín, miest, vidieckych osád i celej Utópie). Tieto pravidlá majú zabezpečiť, aby sa so všetkými naozaj zaobchádzalo ako s rovnými, ako aj spravodlivú deľbu moci a kontrolu nad politikmi a vysokými úradníkmi. Zaujímavá je organizácia vzťahov medzi mestom a vidiekom, cirkulácia pracovných síl je zabezpečená tak, aby všetci mali možnosť spoznať prácu v poľnohospodárstve a získať k nej patričný rešpekt(More kladie veľký dôraz na poľnohospodárstvo, pôda preňho predstavuje dôležitú hodnotu, „ak nebude poľnohospodárstvo zanedbané“, hovorí, „krajina má istotu, že nenastanú problémy s nedostatkom plodín“, opäť myšlienka, pri ktorej sa nemožno vyhnúť asociáciám s našou súčasnosťou).
Prísne strážený ideál rovnosti sa u Mora spája s princípom nemenej stráženej rovnakosti, všetky mestá, ulice, domy sú utvárané dômyselne tak, aby boli vzhľadom, štruktúrou i funkciami rovnaké. Rovnakosť charakterizuje odievanie žien, mužov, detí, plášte či šaty sú z jedného druhu materiálu, jednej farby, princíp rovnakosti diktuje správanie obyvateľstva, jeho zvyky, myslenie i konanie, čo nesporne pomáha odstraňovať konflikty vo fungovaní miest i celého štátu, ale môže viesť aj k obmedzujúcej unifikácii: vo všetkých súčastiach tohto sveta dominuje rovnakosť nad odlišnosťou, jedinečnosť je prekrytá podobnosťou s ostatnými. Rovnosť ako nepopierateľná hodnota sa v tomto ponímaní nespája s rozmanitosťou (ako takisto dôležitou hodnotou), nepredpokladá sa prirodzená vnútorná diferencovanosť celkov, čo očividne oslabuje príťažlivosť tohto v mnohom progresívneho modelu ideálneho štátu.
Deň je v Utópii rozdelený na pracovnú a oddychovú časť, pracovná povinnosť platí pre každého(!), strikný režim určuje typ a rozsah činností, ktorým sa v daný denný čas majú obyvatelia venovať. V Utópii sa kladie veľký dôraz na vzdelanie, všetci majú naň právo, usporadúvajú sa verejné prednášky na rôzne témy, diskusie, ale ak sa niekto nemá chuť ďalej vzdelávať, môže voľný čas tráviť iným spôsobom (venovať sa remeslám, hudbe, prechádzkam v prírode,rozhovorom…), cieľom je rozvíjať záujmy zušľachťujúce osobnosť obyvateľov, prispievať k ich pocitu životnej spokojnosti.
V Utópii sa však prejavuje aj sčasti limitovaný charakter rovnosti, čo potvrdzuje existencia otrokov, tí sa delia na niekoľko skupín, sú medzi nimi zločinci, ktorí si ťažkou prácou odpykávajú trest, ale aj chudobní ľudia zo susedných krajín, ktorí sa o túto pozíciu uchádzajú dobrovoľne, lebo takto nájdu ešte vždy lepšie zaobchádzanie ako vo svojej vlasti. Inou štrbinou rovnosti je vymedzenie vzťahu medzi mužmi a ženami, ako píše More, „manželia majú právo trestať svoje ženy a rodičia svoje deti“, v prípade veľkého previnenia hrozí verejný trest ako výstraha pre ostatných, v krajnom prípade až otroctvo (tu More neprekonal inšpiráciu Platónom, napriek takmer dvom tisícročiam, čo ich delili…). Rodina predstavuje v Utópii veľkú hodnotu, nepripúšťa sa polygamia ani rozvod (ten vo výnimočných prípadoch môžu schváliť senátori), More nezabúda ani na vzornú zdravotnú starostlivosť o obyvateľstvo Utópie, ak je však niekto nevyliečiteľne chorý a trpí veľkými bolesťami, je možná po schválení kňazmi a senátormi eutanázia… Už som spomenula odmietavý postoj Utópie k vojne ako k „surovej záležitosti“, ktorá je hanbou človeka, štát by mal podľa Mora oveľa viac pestovať umenie mieru ako umenie vojny, ak je táto však už nevyhnutná, možno sa uchýliť k istým taktikám, aby sa predišlo bojom a stratám na životoch (najmä z radov obyvateľstva Utópie). Bolo načase vydať Utópiu v slovenskom preklade, jej čítanie po piatich storočiach od prvého vydania podnecuje k premýšľaniu o tom, ako sa zmenili v technicky rozvinutej spoločnosti sociálne podmienky na dôstojný, slobodný a dobrý život väčšiny ľudí na Zemi, o tom, kam smeruje dnešný spoločenský vývin, aké ciele sleduje, a nemenej aj o potrebe ich kritického prehodnotenia..
Etela Farkašová pre Literárny týždenník, 9 – 10, 2017, s. 8 (pri príležitosti vydania slovenského vydania Utópie; )
Utópia mala ďaleko od dokonalosti a ešte ďalej od slobody jednotlivca.
Dokonalosť sa v prípade slobodných spoločností nevyžaduje ale sloboda vždy.
Existencia pracovnej povinnosti, manželstva, klasickej rodiny, trestanie manželky manželom a detí rodičmi, náboženstvo, dokonca otroctvo…
Napriek existencii ostrovnej lokalizácie musela Utópia rátať s atribútmi štátu ako armádou, súdmi väznicami… Bola poplatná dobe a formovaná religióznym formovaním sveta…
Na začiatok dobré ale nepostačujúce.
Je to výzva. Ale dnes je táto kniha už zastaraná.