Bratislava 16. decembra (TASR) – Slovenská rektorská konferencia (SRK) nesúhlasí s poklesom dotácie pre verejné vysoké školy na rok 2021 vo výške približne 23 miliónov eur. Zároveň upozorňuje, že sa tak deje v čase prebiehajúceho nového hodnotenia vysokých škôl Slovenskou akreditačnou agentúrou pre vysoké školstvo a transformácie študijných programov, pričom sa nezohľadňujú požiadavky už prijatých štandardov hodnotenia kvality napríklad na personálne garancie. Tvrdí, že priamo úmerne s nárastom výkonu verejných vysokých škôl by mala rásť aj celková dotácia. TASR o tom informovala Mária Čikešová zo SRK.
K návrhu metodiky rozpisu dotácií na verejné vysoké školy na rok 2021 predložili rektori viacero pripomienok. „Predložený návrh metodiky môžeme považovať za inovatívny. Ide o dokument, ktorý podporuje najmä vedecko-výskumnú činnosť. Vysoké školy však plnia zo zákona primárne úlohu vzdelávacích inštitúcií, na čo sa často vo verejnom diskurze zabúda,“ uviedol prezident SRK Rudolf Kropil. Ako dodal, verejné vysoké školy potrebujú najmä dlhodobú stabilitu kritérií financovania, tieto sa však každoročne menia. „Aj v tomto potrebujeme zmenu, ktorá bude platiť viac rokov. Len takto prinútime vysoké školy zamerať sa na priority vo výkonoch,“ doplnil Kropil.
SRK upozorňuje, že pri navrhovanom znižovaní objemu prostriedkov pre verejné vysoké školy je ohrozený nielen súčasný štandard vzdelávania, ale ohrozené môžu byť aj úspešné projekty univerzít, ktorým sa podarilo v roku 2020 uspieť vo výzve Európske univerzity s dôrazom na inovácie a excelentnosť vzdelávania a medzinárodnú spoluprácu. Ohrozená je aj implementácia a spolufinancovanie projektov dlhodobého strategického výskumu a vývoja. SRK tvrdí, že prepad v dotácii môže byť pre menšie vysoké školy likvidačný, pričom ohrozené budú aj jedinečné študijné programy, ktoré sú medzinárodne akceptované a vyhľadávané.
Napriek tomu SRK víta zavádzanie parametrov, ktoré majú podporovať kvalitu vedecko-výskumnej činnosti. SRK upozornila na potrebu bonifikácie kvalitných časopisov publikovaných na báze otvoreného prístupu. Rektori upozornili najmä na spoločenský rozmer vzdelanosti. Vysoké školy nemajú len pripravovať študentov na konkrétne pracovné miesta. Mali by vychovávať úspešné osobnosti schopné kritického myslenia, kreatívne, komunikatívne a schopné spolupráce.