Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

POPIERAJ A ODĎAĽUJ: LOBING AUTOMOBILIEK PROTI VEDE

Automobilka Toyota, ktorá bola kedysi známa pre svoje inovácie a šetrnosť k životnému prostrediu financuje kampane ktoré zamietajú vedu a popierajú klimatickú krízu. Podľa novej správy organizácie občianskeho združenia Public Citizen do konca volebného cyklu v roku 2024 Toyota darovala $808,500 členom amerického Kongresu, ktorí popierajú zmenu klímy a globálne otepľovanie, viac ako Ford, ktorý minie $670,000 a takmer dvakrát toľko ako General Motors $387,500. Za posledné tri volebné cykly automobilka podporila 207 volebných kampaní zákonodarcov, ktorí odmietajú alebo bagatelizujú globáne otepľovanie, čím si upevnila pozíciu najväčšieho sponzora popierania klimatických zmien v automobilovom priemysle.

Toyota dlhodobo podporuje politikov odmietajúcich klimatické zmeny a intenzívne lobuje proti emisným a palivovým štandardom. Po posledných prezidentských voľbách v roku 2024 sa spojenci Toyoty dostali k moci a firma je teraz ešte lepšie pripravená oslabiť klimatickú politiku v automobilovom priemysle.

Toyota tak agresívne lobuje za oddialenie a oslabenie klimatických opatrení, že v roku 2022 organizácia InfluenceMap označila Toyotu za tretiu najhoršiu firmu na svete (po Chevron a Exxon) za jej protiklimatické lobistické aktivity. Toyota pravidelne obsadzuje prvé miesto medzi automobilkami v antienvironmentálnom lobingu. V máji 2024 InfluenceMap vo svojej hodnotiacej správe uviedla, že Toyota mala rušný rok. Firma opäť získala hodnotenie D, najnižšie spomedzi všetkých automobiliek pretože intenzívne pracovala na opozícii voči klimatickým reguláciám po celom svete. Report od Public Citizen poukazuje na lobing Toyoty proti emisným štandardom v USA a Austrálii, proti mandátom na elektrické vozidlá v Kanade a Spojenom kráľovstve a na úspechy Toyoty v oslabovaní emisných a palivových štandardov v USA a Austrálii.

Toyota má mimoriadnu moc najmä v Japonsku, kde je s prehľadom najväčšou spoločnosťou v krajine, s príjmami viac ako dvojnásobne vyššími ako jej najbližší konkurenti. Táto pozícia jej dáva obrovskú politickú váhu. Žiadna iná firma neprispieva viac vládnucej Liberálno-demokratickej strane (LDP), ktorá vládla Japonsku väčšinu z posledných 70 rokov. Jedinou organizáciou, ktorá v roku 2023 darovala viac, bola Japonská automobilová asociácia (JAMA), ktorej predsedal Akio Toyoda v rokoch 2012–2014 a 2018–2023. Toyodova rodina bola na čele tejto asociácie viac ako dve desaťročia.

V lete 2022 plánovalo Japonsko ukončiť predaj vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035, čo bol krok podobný historickému záväzku Kalifornie, EÚ a Veľkej Británie. Na poslednú chvíľu však Akio Toyoda, vtedy CEO Toyoty, zasadol s Akirou Amarim, kľúčovým predstaviteľom LDP, a intervenoval, aby vláda nepresadzovala úplný zákaz fosílnych palív. Nasledujúci deň na stretnutí LDP Amari predstavil Toyodov odkaz: „Hovoril som s predsedom Toyodom a povedal, že JAMA nemôže podporiť vládu, ktorá odmieta hybridy… Ak to nevyjadríme jasne, JAMA sa postaví na odpor celou svojou silou.“ Po tomto odkaze bol dokument upravený a cieľ nulových emisií odstránený.

Toyota ukázala, že jej prioritou nie je udržateľná budúcnosť, ale udržanie dominancie fosílnych technológií za každú cenu – aj na úkor životného prostredia. Napriek tomu, že je to zarážajúce, v súčasnom kapitalistickom systéme to nie je nič prekvapivé ani ojedinelé. Každý biznis bude svoje správanie riadiť v prvom rade tak ako diktuje logika kapitalizmu. Zisk musí rásť a náklady sa musia minimalizovať.

Toto je však pokus o obrovskú manipuláciu verejnej mienky, politiky a vedy. Nemusíme súhlasiť s politikou elektromobilov, a môžeme sa zhodovať na tom, že elektromobily sú riešením viac pre záchranu automobilového priemyslu ako riešením pre planétu. Avšak financovaním zákonodarcov popierajúcich klímu a lobovaním proti prísnejším emisným normám Toyota aktívne zasahuje nielen do politiky a vedy, ale aj do demokracie.

A tak bez toho aby sa diskusia o tomto článku zvrhla na polemiku o tom, či elektromobily sú naša budúcnosť, či chrlenie ďalších áut, ťaženie nových minerálov na ich výrobu a či s tým spojená zvýšená spotreba elektrickej energie sú tie správne riešenia na odvrátenie klimatickej katastrofy, chcem upriamiť pozornosť najmä na princíp toho ako veci fungujú.

1. Ako napísal Edward Bernays, priekopník modernej propagandy takmer pred sto rokmi: ,,Riadia nás, formujú našu myseľ, náš vkus, naše myšlienky, zväčša ľudia, o ktorých sme nikdy nepočuli.“ Toto je neviditeľná elita, ktorá rozhoduje o tom, čo sa vyrába, ako sa to predáva, a dokonca aj o tom, ako sa to reguluje, za zatvorenými dverami, na míle ďaleko demokratického procesu. Predstava, že žijeme v demokracii, kde verejnosť riadi politiku prostredníctvom svojich volených zástupcov, je prinajlepšom zjednodušená.. Nehovorím tým, že máme individuálnych politikov, ktorí sú na strane biznisu, zbaviť viny a zodpovednosti za zlyhanie v hájení záujmov verejnosti. Avšak realita je taká, že každý politik, ktorý sa chce dostať do úradu v zastupiteľskej demokracii sa musi usilovať o veľký počet hlasov. A ak chcú politici mediálny priestor, podporu a zviditeľnenie pre ich kampaň, a ak chcú mať vôbec nejakú šancu musia sa stať zástancom tých, ktorí držia kapitál. Vlády alebo politici akéhokoľvek politického presvedčenia sú preto držané v zajatí biznisu. Len ekonomická rovnosť a totálna a radikálna zmena systému môžu priniesť aj politickú rovnosť – demokraciu.

2. Výrobcovia automobilov vedú verejné dezinformačné kampane, šíria argumenty vyvolávajúce strach, aby odradili politikov od prijatia ráznych krokov, ktoré sú síce v záujme verejnosti, ale im nevyhovujú. Lobujú proti zákonom a pravidlám na obmedzenie emisií, zlepšenie bezpečnosti vozidiel a za zlepšenie spotreby paliva. Toto odhalenie Toyoty však nie je izolovaný prípad a praktiky ako táto nie sú obmedzené na automobilový priemysel. Príkladov korporátneho dosahu na politiku a podobných manipulácií z iných odvetví je nespočetne. Podobne ako Big Oil a Big Tobacco, aj americký automobilový priemysel už desaťročia vie, že ich produkt spôsobuje škody. Avšak obchodné združenia a koncerny namiesto krokov, ktoré by mohli prispieť k riešení týchto zistení, využívajú tie isté taktiky na popretie zodpovednosti a boj proti prísnym nariadeniam, ktoré ochraňujú verejné zdravie a planétu. Automobilový priemysel ako aj iné znečisťujúce odvetvia sa striktne držia postupu “popieraj” a “oddiaľ”. Vedenia spoločností bojujú nielen v americkom Kongrese proti federálnym investíciám do výskumu elektrických vozidiel (EV). Financujú pokusy o vytvorenie alternatívnych „teórií“, ktoré by spochybňovali vedu o globálnom otepľovaní, aj keď existuje všeobecný vedecký konsenzus o zmene klímy. Podporujú a iniciujú falošné naratívy o tom, že regulácie a nariadenia, ktoré maju riešiť následky znečistenia automobilovým priemyslom sú prehnané, neefektívne a nedosiahnuteľné. To všetko pokiaľ ich zisky rok čo rok rastú a prekonávajú rekordy, zatiaľ čo veda jasne ukazuje, že stav klímy na svete sa konzistentne zhoršuje.

Môžete aj nemusíte bojkotovať Toyotu. Čo ale musíte, je bojkotovať kapitalizmus.

Lucia Hubinská

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne




Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *