V dvadsiatom storočí fašisti aj komunisti burcovali luzu, aby nenávidela moderné umenie.
Martin M. Šimečka v Denníku N
DAV DVA ako modernistický projekt sa prihlásil manifestom k NÁRODNEJ NEOMODERNE, k tomu najpokrokovejšiemu zo slovenského výtvarného umenia s cieľom nadväzovať. DAV DVA sa stal mediálnym partnerom jediného celoslovensky zameraného podujatia na počesť Mikuláša Galandu, ktoré bolo skôr symbolické a bolo pod kuratelou Dr. Ladislava Skraka, bývalého tajomníka Miroslava Válka (pozri 130. výročie zakladateľa slovenskej výtvarnej moderny, ilustrátora DAVu [videovýklad kurátora Dr. Ladislava Skraka]).
DAV DVA sa hlási k zakladateľom slovenskej moderny Fullovi a Galandovi nielen preto, že ilustrovali pôvodný medzivojnový DAV, ale aj preto, že aj samotný DAV DVA sa týmto esteticky inšpiruje (ročenka DAV DVA 2024/25 bola inšpirovaná niektorými grafickými postupmi, písmami či kolážami, ktoré boli aj v medzivojnovom DAVe, ktorý minulý rok oslávil storočnicu). A nie je to iba revue DAV, ale aj knihy samotných davistov, ktoré boli Fulllom a Galandom ilustrované.
Vzhľadom na to, že stojíme v opozite k postmodernistickej a nihilistickej iniciatíve tzv. otvorenej kultúry, hľadáme alternatívu v návrate k moderne. Je preto paradoxné, že aj niektorí aktéri „otvorenej kultúry“, nebudeme menovať, sa podieľali na nasledujúcich pre modernu cenných publikáciách. To však nemení nič na tom, že ich budeme odporúčať. Zásadný rozdiel medzi nimi a nami je v tom, že my sa k moderne programovo hlásime, a oni ju iba opisujú. Je to podobne falošné, ako keď sa k odkazu DAVu prihlásil vydaním prózy liberálno-ľavicový Kapitál, ktorý v duchu dobovej ideológie schvaľuje woke a cancel culture, čo by davisti rozhodne nikdy nepodporovali, naopak, ako ctitelia slobody slova by proti tomu určite bojovali. Davisti totiž boli skutočne pokrokoví, kým dnes je slovo pokrok len zneužívané tými, ktorí s tým skutočným, teda sociálnym pokrokom, nemajú nič spoločné.
No a vrátime sa na začiatok, k výroku elitára Šimečku, ďalšieho prejavu „otvorenej kultúry“, ktorá tak rada pohŕda ľudom, Slovákmi či celkovo každým, kto má ľavicové či národno-pokrokové myslenie. My, ľavičiari, socialisti, komunisti či antiliberálni disidenti režimu (lebo režim nie je vláda, ale to čo je nad ňou) z DAV DVA burcujeme tú „lúzu“ či „dezolátov“ (či ako nás voláte), aby (sme) práve naopak milovali moderné umenie. To, čo vyznávate vy, nemá s moderným umením nič spoločné.
(redActor)
Môžete si ich pozrieť v galérii nižšie:
POZRI AJ: Neodavisti navštívili SNG: Zaujala moderna, aj Vladimír Dedeček a Národná neomoderna ako koncepcia pre slovenskú kultúru 21. storočia





























