ROZHOVOR: Kto je zastrašovaný na východe Slovenska?

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Ľudia si v stále horších pracovných podmienkach začínajú uvedomovať svoje postavenie v tejto spoločnosti a  dovoľujú si nevídané:  bojovať. Zatiaľ rešpektujú legislatívny rámec pre vyjadrovanie protestu- za zlepšenie svojho postavenia v zamestnaní i uznanie od svojich nadriadených i majiteľov-nákupcov ich pracovnej sily. Žiadajú reálnu a nie podhodnotenú cenu práce.  V tomto roku sa zobudil aj východ krajiny pod Tatrami. Oslovili sme, v médiách hlavného prúdu, zaznávaného. Predsedu odborového zväzu vodičov v DP mesta Košice. Pán Ivan Horváth robí v DPMK už 30 rokov. Za ten čas prešiel viacerými pozíciami a má neoceniteľné skúsenosti a vedomosti s fungovaním tohto, na Východe veľkého kolosu (nateraz stojaceho  na hlinených nohách). Opätovne v tomto roku zvolený v ZO  VMHD  predseda vodičov-odborárov  snaží sa obhajovať ich oprávnené záujmy a požiadavky pred novým vedením a.s. DPMK. Položili sme mu niekoľko otázok, v snahe upriamiť pozornosť a vysvetliť situáciu  nielen vodičov v Košiciach, ale zrejme veľkého počtu vodičov hromadnej mestskej dopravy.

Pán predseda, na základe Vašich dlhoročných skúsenosti pri práci v DPM Košice, čo by ste chceli cestujúcej verejnosti povedať?

S ohľadom na neustále sa zvyšujúci počet osobných áut v mestách sa MHD stáva pre našich občanov najvýhodnejším dopravným prostriedkom. Má to však viacero háčikov. Je potrebné vyriešiť priepustnosť hlavných ťahov v mestách, zabezpečiť čistejšie ovzdušie a tým aj ekologickejšiu dopravu, ktorá je však o niečo drahšia ako bežná. Skoro všetci politici, ktorí sa tu za ten čas, odkedy tu robím, vystriedali, nasľubovali hory, doly, lenže skutek-utek ako hovoria bratia Česi.

Aký je pomer električkových – ekologických, a autobusových tratí v meste?

Vyše 80% pokrýva v meste autobusová doprava. V tej sú však aj elektrické autobusy, a autobusy na plynový pohon. Elektrické  autobusy sú využívané hlavne v trhaných zmenách počas špičiek v doprave lebo kapacita batérií nestačí na celodennú prevádzku. Plynové autobusy sú už staršie a pomaly dožívajú.

Čo by pomohlo doprave v meste?

Systémové riešenia, ktoré však sľubuje každé nové vedenie mesta i DP, ale pokiaľ sa oboznámi  so stavom a pochopí problematiku, už príde niekto nový. V prvom rade je treba zamedziť prepchatie ciest v meste. Spoplatniť vjazd do centra mesta a vybudovať záchytné parkoviská, z ktorých by jazdila kyvadlová mestská doprava. Ďalej je potrebné vybudovať autobusové jazdné pruhy, ktoré by umožnili zrýchlenie mestskej dopravy a tým aj rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu cestujúcich. To je však hudba budúcnosti.

Ako je na tom DPMK pokiaľ sa týka ekonomiky?

Poviem to polopatisticky: Zavoláte si taxík a poviete kde chcete ísť. Taxikár opýta 5 euro a vy mu dáte 3 eura. Dve eura sľúbite neskôr ak vôbec. Kapitálové výdavky sú zdrapom papiera.

Ako sú na tom zamestnanci DP mesta  Košice. ?

Pre zamestnancov sa urobilo minimum. Boli prví , na ktorých sa začalo šetriť.  Neustále v médiách omieľaná priemerná mzda vodičov v podniku totiž pozostáva z viacerých zložiek a hodinový základ 4,70 eura pri bežnom pracovnom mesiaci vám dá ani nie 750 euro v hrubom. Vodiči však svoju prácu začínajú skoro ráno aj pred 4.00 hod. a každý druhý deň začínajú v inom čase alebo končia neskoro v noci pred 24.00 hod. Za to sú príplatky. Osobné hodnotenie je 15%,  práca v soboty a nedele i sviatky je vyššia ako v bežných dňoch. Príplatky sú aj pre takzvaných dispozičných vodičov a tiež trhanárov. Počas výluk električkových tratí jazdili šoféri / vodiči / autobusov a neraz mali aj 30 nadčasových hodín. Teraz majú nárok iba na fond pracovného času, kde neraz im v niektorom mesiaci v kvartály chýba aj 40 hodín, ktoré sa potom vo zvyšných dvoch mesiacoch dobiehajú.

Aké sú požiadavky zamestnancov pre vedenie podniku.?

Navýšiť základnú hodinovú mzdu o 10% a v budúcom roku o ďalších 8%. Nechceme zarábať na nadčasoch a rôznych príplatkoch. Chceme sa rovnako ako cestujúca verejnosť venovať svojim rodinám i záľubám a nechodiť z práce dobití ako psy.  A chceme aby si objednávateľ uhrádzal  záväzky za služby,  ktoré si objednal.

 Ako chcete presadiť svoje požiadavky?

Do jednania s vedením a.s. i mesta sme vstúpili ešte minulého roka. Niečo, ešte za bývalého vedenia, sa nám podarilo vyjednať a teraz, už s novým vedením a.s. jednáme 6 mesiacov,  ale nenachádzame spoločné riešenia. Preto sme ešte v apríli vyhlásili štrajkovú pohotovosť a z dôvodu, že sme ani tak nedosiahli výsledky, sme pristúpili k zatiaľ dvom obmedzeným štrajkom. Vedenie mesta i podniku si mohli vyjadrenia i názory našich členov vypočuť osobne na konferencii odborárov 13.4.  kde vyše 150 členov si nedávalo servítku pred ústa a myslím, že primátor i jeho pomocníci pochopili, že za svojimi oprávnenými požiadavkami si ľudia stoja, čo aj následne vyjadrili štrajkami, na ktorých sa zúčastnilo vyše 97 % všetkých vodičov autobusov a 100  % vodičov električiek . Pridali sa k nám aj ostatní zamestnanci podniku, bez ktorých by doprava v meste nemohla fungovať.

Cestujúca verejnosť sa však z médií mohla dopočuť, že ste na zamestnancov vyvíjali nátlak aby sa štrajku zúčastnili. Je to pravda?

Nie, nie je. Nátlak je vyvíjaný na nás. Vyhrážajú sa nám  vyvodením osobných následkov za účasť na štrajku. Strašia nelegálnosťou štrajku a prepúšťaním z práce. My však postupujeme podľa Ústavy SR čl. 37 ods. 4  a nie podľa zákona č. 2 /1991 Zb. V takom prípade, žiadne lehoty na oznamovanie nie sú zákonom stanovené. Napriek tomu, tento stav je vedeniu podniku a aj primátorovi známy už dlhšie, minimálne od 13.4.2019, t.j. od konferencie odborárov a ostatných zamestnancov, ktorej sa zúčastnili !

Aká je organizovanosť zamestnancov DP v odboroch?

Členmi našich odborov je vyše 50% zamestnancov. Takže aj tí, ktorí nie sú našimi členmi dali svojou účasťou na štrajku najavo, že s našimi požiadavkami súhlasia.

Aké ešte aktivity robí Vaša odborová organizácia pre svojich členov?

Každý rok usporadúvame ples dopravákov,  ktorý má každoročne vysokú účasť a naši členovia sa tam dobre zabavia. 22.6 Robíme deň dopravákov v areály bowling spot na Čermeli. 1. júna sme usporiadali pre deti a vnúčence našich členov deň detí. Je to spojené s viacerými akciami pre deti i rodičov. Našim členom tak isto umožňujeme právnu poradňu v prípade ak o ňu požiadajú. Pre našich členov sme vybavili rôzne rekreácie i kúpeľné pobyty v rôznych rekreačných zariadeniach po Slovensku.

Čo by ste chceli povedať na záver?

Ďakujem za možnosť vyjadriť sa aj našej strane k danej problematike. Je dobré ak sa ľudia dozvedia aj názor druhej strany a urobia si vlastný názor. Verím, že ľudia si na základe prečítaného urobia neskreslený obraz  o danej problematike.

Ďakujem za rozhovor. Lubomír Tweeter

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *