Vladimír Manda: Nemecký štandard v Mladej Boleslavi

Nemecký kapitalizmus dorazil, aspoň na nejaký čas už aj do Českej republiky, teda zatiaľ aspoň do Mladej Boleslavi a okolia, kde zamestnanci v apríli dostali vo výplate 100 tisíc korún v hrubom a 75 tisíc v čistom, čo je v prepočte 3000 eur. Ak by takéto platy alebo im aspoň veľmi blízke brali všetci zamestnanci na Slovensku a ekonomické podmienky by sa inak nemenili, teda nenaháňala by nás napríklad inflácia, nerástli by ceny všetkého možného vrátane veku odchodu do dôchodku, neobjavovali sa ekonomické krízy a iné neduhy kapitalizmu, tak by pravdepodobne prieskum, ktorý bol nedávno zverejnený nedopadol tak, že viac ako 40% občanov Slovenska je stále presvedčených o tom, že život za socializmu bol lepší a len 32% si myslí, že dnes je život lepší. (pozri bližšie)
Príklad Škodovky ukazuje jednoduchý návod, ako bez ideologického tárania o prednostiach kapitalizmu je možné zvýšiť jeho príťažlivosť, stačilo by podstatne pozdvihnúť životnú úroveň občanov. Pretože pokiaľ sa u nás bude 640 tisíc občanov potácať na hranici biedy, teda hranici sociálneho života a smrti, potiaľ tento systém nemá nádej na to, že si získa aj srdcia väčšiny občanov. (pozri bližšie)
A fakt, že nie len na Slovensku sme sa k nemeckému štandardu príjmov nastolenému v Mladej Boleslavi nijako významne nepriblížili ani po 29 rokoch budovania kapitalizmu, napriek tomu, že pokiaľ ide o ceny tovarov, v nich už dávno v ničom proti Nemecku nezaostávame ukazuje, že daný systém nemá záujem alebo nie je schopný zabezpečiť vysokú životnú úroveň všetkých svojich občanov.


Vladimír Manda

PODPORTE nezávislé médium.

Všetok obsah na tejto stránke je bezplatný. Vaša podpora bude použitá na propagáciu stránky, aby sa o nej dozvedelo čo najviac ľudí.
Aj malá čiastka dostatočne pomôže.

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


3 thoughts on “Vladimír Manda: Nemecký štandard v Mladej Boleslavi

  • 15. mája 2018 at 20:40
    Permalink

    Platy sú jedna vec a pracovné podmienky druhá.

    Je rozdiel, ak porovnávame zamestnania, kde je mimoriadne náročná práca zo samotnej povahy práce a ktorá ľahšia byť nemôže ( baníci, hutníci, ale aj takí pekári ), so zamestnaniami, kde je pracovné tempo a čas ( denný, týždenný a mesačný ) a smennosť práce určovaná ľubovôľou kapitalistu a benevolenciou štátu.

    Je absolútne neprijateľné, aby v prevádzkach kde to nie je nutné a dané povahou práce, bola životnosť pracovníkov 10 – 15 rokov ako je to v „našich“ robotárňach, montovniach a káblikárňach. Pritom by stačila úprava pracovného tempa na normálnu a znesiteľnú úroveň, odstránenie nadčasovej, nočnej a víkendovej práce ( 3. a 4. smeny ), aby sa z neznesiteľných zamestnaní stali ( potenciálne ) zamestnania na celý život.

    Toto je ďalšie bojisko ľavice, prípadne štátu s kapitalistami, aby ich nútil nahrádzať zrýchľovanie výroby, jej rozširovaním.

    Škodovkárom taký ( žiaľ jednorazový ) plat samozrejme želám, no nezávidím im podmienky, za akých si naň zarobili. Ale aspoň majú na výber peniaze, alebo zdravie. Zato čo má na výber robotník v robotárni na Slovensku – ňi peňáze – ňi zdravja…

    Reply
  • 16. mája 2018 at 8:46
    Permalink

    Citujem z textu: „Príklad Škodovky ukazuje jednoduchý návod, ako bez ideologického tárania o prednostiach kapitalizmu je možné zvýšiť jeho príťažlivosť, stačilo by podstatne pozdvihnúť životnú úroveň občanov. “ Pre mňa nikdy kapitalizmus príťažlivý nebude, peniaze ma o tom nepresvedčia. Je to morálne zvrhlý systém, ktorý vťahuje ľudí do ulít chladného individualizmu, slepého, hluchého, necitlivého egoizmu, primitívneho konzumného života. Jednoduchý človek je v kapitalizme zredukovaný na obyčajný ľudský zdroj, ktorý, keď je dobre zaplatený tak funguje, ale nie ako ľudská bytosť, ale ako bezduchý stroj.

    Reply
  • 16. mája 2018 at 14:18
    Permalink

    SLOVO K AUTOROVI ČLÁNKU

    Pane docente, srdečně Vás zdravím z Valašska.

    Mám k Vám v zásadě tyto tři poznámky.

    1) O německém standartu ve Škodě MB patřící německé mateřské fy Volkswagen, jak jste uvedl, můžeme hovořit jen a pouze ve smyslu samotné práce, co se odměňování týče, zapomeňte. Češi jsou v bývalém čs. státním podniku akorát tak na plnění německých povinností na pracovišti s nezměrně tvrdými normami za 3-4x nižší mzdu, než-li je tomu v německé matce Volkswagen za Krušnými horami.

    2) Pane docente, ve svém článku jste uvedl naprosto mylné informace, čerpané kdoví odkud. Ofic. firemní zdroj vypovídá totiž o něčem zcela jiném, než jste uvedl Vy:

    ZDROJ: https://prace.kurzy.cz/skoda-auto-as-00177041-firma/

    3) Pane docente, popisujete mladoboleslavskou Škodu, jako by se jednalo o jakousi výkladní skříň českého kapitalismu. Měl byste ale vědět, že 2/3 českých zaměstnanců neberou ani 20 tisíc Kč za měsíc. U nás na Valašsku si lidé vydějí nezřídka i méně než 15 tisíc Kč.

    Ing. V. Václavík, Vsetín

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prepošlite článok emailom
%d blogerom sa páči toto: