Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Text na ilustračnom obrázku od Koushik Chowdavarapu z Unsplash:
„Hra skončila – kapitalizmus je prekonaný – ak to chcete“.

Ten titulok – čítali ste niekedy podobný v slovenských médiách hlavného prúdu? Určite nie. Dokonca aj predseda KSS Jozef Hrdlička sa na stránkach nášho portálu vyjadroval umiernenejšie. Ten titulok však je presný preklad titulku z Washington Post – hlavného prúdu v USA!

Autorkou článku z decembra 2019, teda ešte pred koronakrízou, nie je žiadna extrémistická osoba, ale pravidelná autorka ekonomických stĺpčekov a oceňovaná novinárka Katrina vanden Heuvel. A ona sama tvrdí, že nehovorí len za seba, že v USA je veľa ľudí, ktorí otvorene hovoria to isté. Netají sa sympatiami k Demokratickej strane, zvlášť k Berniemu Sandersovi, a ani antipatiou k Donaldovi Trumpovi, no oponuje aj Joe Bidenovi, ktorý Bernieho Sandersa odstavil postojom: „Nepotrebujeme žiadne radikálne riešenia socialistického typu. Naopak, musíme zabezpečiť, aby kapitalizmus fungoval tak, ako má. Musíme ho zachrániť pred Trumpom.“

Katrina vanden Heuvel však píše, že kapitalizmus v troch zásadných aspektoch nefunguje:

Po prvé: Kapitalizmus vytvára obrovskú nerovnosť. Hoci advokáti kapitalizmu tvrdia, že vďaka kapitalizmu sa milióny ľudí dostali z chudoby, pravdou je to, že mnoho miliónov ďalších ľudí by sa z chudoby mohlo dostať, nebyť extrémnej nerovnosti, ktorá v kapitalizme existuje v rámci jednotlivých krajín, ale aj medzi krajinami. Z rastu produktivity nemajú osoh pracujúci, ale trieda investorov. (Prosím, všimnite si tú zmenu oproti obvyklej terminológii, keď sme zvykli hovoriť o triede vlastníkov výrobných prostriedkov. Ide o dôležitý a nie náhodný rozdiel.)

Po druhé: Kapitalizmus ničí demokraciu. Nie je to len slovenská špecialita, ale všade na svete sú politické strany závislé od sponzorských darov a politici, ktorí z týchto strán pochádzajú, sú teda oveľa viac zaviazaní a oddaní oligarchom, ktorí ich podporujú, než svojim voličom a politickým programom. Človek nemusí byť socialistom, aby mu to bolo zrejmé a aj v USA je to jeden z najväčších problémov demokracie.

A po tretie: Kapitalizmus ničí prírodu a životné prostredie. Formálne sa síce aj kapitalizmus snaží o trvale udržateľný rozvoj, na druhej strane však lobysti v záujme korporácií pomáhajú rozvracať regulačné mechanizmy a nadnárodné korporácie v snahe o dosahovanie ZISKU za každú cenu nám otravujú vodu, vzduch aj pôdu. Dnes už je jasné, že ekologická katastrofa sa nebude dať odvrátiť kozmetickými zmenami a treba hĺbkovú zmenu politiky.

Autorka podčiarkuje, že na vyriešenie týchto troch oblastí už nestačia žiadne prostriedky, ktoré má kapitalizmus k dispozícii a bude potrebná hlboká štrukturálna prestavba základných inštitúcií a funkcií. Je potrebný nový systém, ktorý bude lepšie slúžiť spoločným záujmom.

Autorka ďalej píše, že v tomto novom systéme by mala byť radikálne obmedzená moc monopolov nad malými podnikmi a živnostníkmi, mal by v ňom existovať iný model vlastníctva korporácií, ktorý by chránil pracujúcich a zabezpečoval by im viac moci, mala by sa zastaviť bezhraničná honba za konzumom a v tom novom systéme by mali existovať aj preventívne mechanizmy, ktoré by zabraňovali vzniku plutokracie.

Desaťročia skúmam kapitalizmus a píšem o ekonomických otázkach. Kapitalizmus, ako sme ho poznali, už nefunguje. Tlačí nás čas. Kvôli nášmu ekonomickému, demokratickému a ekologickému prežitiu prišiel čas na niečo lepšie.

Katrina vanden Heuvel

Radikalizmus už nie je extrémizmom

Čo sme sa od Katriny vanden Heuvel naučili?

Kapitalizmu už prestávajú veriť ekonómovia hlavného prúdu. Dnes už nejde o ideológiu. Zmena systému nie je niečo, čo by bolo dobré len pre „tých dole“. Ekonómovia, ktorí rozumejú veci a vedia si to spočítať, už vidia, že ide o všetko – o prežitie. Dostávame sa do obdobia, keď nie my v ľavici, ktorí hovoríme o zmene systému, sme pre spoločnosť „hrozbou“, ale naopak, objektívnou hrozbou sa stávajú tí, čo sa snažia udržať kapitalizmus čo najdlhšie pri živote.

A na záver: prestaňme sa báť. Cítim trochu zahanbenie, že americká ekonómka hlavného prúdu sa vyjadruje radikálnejšie ako my.

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


42 thoughts on “Kapitalizmus nefunguje. Je čas na niečo nové.

  • 8. júna 2020 at 6:16
    Permalink

    V týchto vidinách krásneho nového sveta mi vždy – ale že fakt vždy ! – chýba návrh čo s bohatými a majetnými … lebo tí, v akomkoľvek spoločensko-hospodárskom usporiadaní, si vždy vedia poradiť…na úkor ostatných…

    Preto akákoľvek vidina „riešiaca“ chudobných, ale „neriešiaca“ bohatých je nedôveryhodná !

    https://bit.ly/378MlPv

    ZOŽERME BOHATÝCH !

    Reply
    • 8. júna 2020 at 8:21
      Permalink

      Martin, odpovedali ste si sami. Bohatí „si vždy vedia poradiť“. Keď sa pozriem do histórie, tak všetky revolučné hnutia doplatili na to, keď (v negatívnom zmysle) príliš riešili bohatých. Dnes je situácia taká, že aj bohatí prichádzajú na to, že to takto ďalej nejde (trebárs Bill Gates alebo Zuckerberg) a paradoxne sa dá počítať aj so spoluprácou niektorých z nich.

      Reply
      • 8. júna 2020 at 9:41
        Permalink

        Z krátkodobého hľadiska to naozaj platí „bohatí si vedeli vždy poradiť“…. Moji rodičia zažili, že pred uzatvorením hraníc ČSR /zmena režimu/ po 2. svetovej vojne tí správni ľudia dostali info, že majú zbaliť svoj majetok a vypadnúť. Asi 5 vlakov potom prešlo CHEBOM bez toho, aby ich niekto zastavil. Mnohí ľudia sa potom čudovali, koľko ľudí požiadalo o vrátenie majetkov po r. 1989 – boli to práve títo ľudia a ich potomkovia. Tí „menší“ a menej majetní tie informácie nedostali a nedostali sa ani do týchto vlakov. Po r. 1989 sa rozbehol potom boj o zákony upravujúce práva reštituentov a práva privatizátorov. Aj prezident Havel sa potom preslávil milosťou pre svoju kamošku, ktorá podvodne reštituovala….
        Po r. 2008 sa tiež tí najbohatší v USA, ktorí prispeli ku kríze (finančná ekonomika) nebáli o svoje majetky…. neskôr sa prihlásili o odškodnenie. A zarábať sa dá aj počas korona krízy – pokiaľ ste dosť bohatí. Dosť výstižný názov má jedna maďarská kniha (klasika)….Segíň gazdagog…. (úbohí boháči alebo „chudobní“ boháči).

        Reply
  • 8. júna 2020 at 7:13
    Permalink

    Každý systém funguje v určitom prostredí (prírodnom, spoločenskom) a prostredie je podmienkou pre jeho existenciu (nemôže existovať vo vzduchoprázdne a bez ľudí). Ukazuje sa, že kapitalizmus ako ekonomický systém naráža na limity, ktoré sám vytvoril …. nekonečná honba za ziskom (miera zisku, masa zisku) a tým snaha všetko zrýchľovať… závislosť na nekonečnom raste…. závislosť na nekonečnom raste spotreby…. Ľudia sa čudujú, že sa im „veci“ kazia. Mnohí však zistili, že „veci“ majú v sebe „udělátka“, ktoré spôsobujú, že sa veci pokazia. A sú tam namontované ako samodeštrukčné mechanizmy – a potom si musíme kúpiť novú a drahšiu vecičku. A takéto fungovanie navyše nesie aj z tohoto dôvodu…. tie problémy, ktoré sú spomínané v článku. Ako mantra sa hovorí, že neexistuje nič lepšie ako to čo funguje….teda ten „kapitalizmus“, ktorý zažívame. Kedysi sa propagoval kapitalizmus, že je založený na konkurencii a slobodnej súťaži. Dnes tomu neveria ani najväčší zástancovia kapitalizmu, hoci to hlásajú. Kapitalizmus je vraj sloboda, kapitalizmus je vraj demokracia…. a zrazu pri každej príležitosti (ekonomická kríza juhovýchodná Ázia, vojenské dobrodružstvá USA a krajín NATO za posledných 40-50 rokov, pandémia corona …) ľudia registrujú, že dostávajú slobodu na prídel….. Tak ako sa psychologicky pripravuje zrušenie hotovosti už niekoľko desiatok rokov….. tak sa ľudia pripravujú, že ako peniaze budú iba na prídel z BANKOMATOV…tak aj SLOBODA bude iba na prídel zo SLOBODAMATOV… Je jedno či nás začípujú alebo nie…. Je jedno či budete mať na účte peniaze alebo koľko ich tam budete mať. Jednoducho „zhora“ (vyššia moc… ale nie ACT of GOD) niekto rozhodne, kto a koľko si bude môcť dovoliť „kartou“ zaplatiť. Dokonca existuje riešenie ako rozhodovať aj o nákupoch. Pre zaujímavosť: v USA sa desiatky rokov hádajú o tom, že zakážu to ozbrojovanie obyvateľstva. Ani zakázať by to nemuseli, ak by zrušili hotovosť – jednoducho by niektorí ľudia (alebo všetci) nemohli platiť tou kartou za určitý tovar (napr. zbrane). Dosť to smeruje k zavedeniu iného typu nevoľníctva…. Kapitalizmus v praxi… hľadá a zavádza malé „inovácie“, ktoré majú aspoň dočasne riešiť jeho ekonomické a spoločenské problémy. Ale napriek INOVÁCIÁM kapitalizmu, napriek letom súkromných rakiet do vesmíru…atď…. KAPITALIZMUS nie je ochotný riešiť problémy, ktoré spôsobuje. Každý systém má problémy zaviesť skutočné zmeny zvnútra…. nie premaľovanie marketingových sloganov.

    Reply
  • 8. júna 2020 at 10:17
    Permalink

    Pekný článok, ale má to ale. Vo všetkých spoločenských analýzach sú len konštatovania. Doteraz nikto nepovedal „ako“ zmeny urobiť a „aké zmeny by mali nastať“ a „kto by zmeny mal urobiť“! Často mi to pripomína, ospravedlňujem sa, diskusiu v krčme na dedine, kde v dlhšej debate jeden povie: „no, chlapi mali by sme stým dačo robiť“ a hromada odpovie: „veru veru bolo by treba“ a odpijú si z pohára! V súčasnosti sú pomenované kritické situácie, ale žiaľ nenašla sa ešte osobnosť, ktorá by ukázala na možnosti riešení, ktoré nemusí byť jedno. Niet „revolučného“ pozadia pre rázne sociálne a spoločenské premeny. V pozadí spoločnosti prevláda závislosť na nekonečnom raste spotreby, ako to správne pomenoval pán Cumil, ale hlavné je, že prevláda strach – strach z nezamestnania, ktorý je v súčasnosti umocňovaný koronavírusom. O nevyhnutnosti ďalšej celosvetovej ekonomickej kríze sa hovorí cca 3 roky, a teraz v súvislosti s „koronou“ nastal ten pravý čas. Ekonomická kríza nebude riešená v záujme širokých más pracujúcich a obyvateľstva ale v prospech bankového systému a oligarchov. Preto ekonomické krízy sa budú opakovať, aby v spoločnosti sa udržiaval strach, aby spoločnosť – ľudia boli poslušní! A poslušní ľudia sú správnou spoločnosťou pre kapitalizmus. S poslušným ľudom a pracujúcimi, žiadne spoločenské zmeny nebudú! Zmeny môžu nastať, keď sa objavia vodcovské osobnosti s dobrými ideami, ktoré ľud oslovia. Zatiaľ sme ovládaní strachom a relatívne „plným hrncom“! A, čo je hlavné, doteraz sme neboli schopní pomenovať, aká spoločnosť po kapitalizme by mala byť!

    Reply
    • 8. júna 2020 at 12:15
      Permalink

      K Vašim otázkam :

      V prvom rade tými „chlapmi v krčme“ by mali byť filozofi, ktorí by definovali základnú, dosiahnuteľnú a zároveň trvalo udržateľnú životnú úroveň ľudí – teda aby bol človek v prvom rade sýty, aby mal strechu nad hlavou, aby bol odetý, aby mal zdravotnú starostlivosť , a vzdelanie. V druhom rade, navyše všetko to, čo si môžeme dovoliť bez toho, aby to naša zem neprežila – napr. nárok na to, aby každý absolvoval raz ročne pobyt v kúpeľoch. Zastrešovateľom takýchto ušľachtilých cieľov by mal byť štát – kto iný ?

      Podobnú predstavu mal aj socializmus, s cieľom komunistickej spoločnosti.
      Akú strednodobú, či dlhodobú vidinu má kapitalihnus ? Ja neviem o žiadnej, snáď len o verejne utajenej, zakonzervovať systém, kde drvivá menšina, žije na úkor drvivej väčšiny.

      Až si povieme čo a za akých podmienok chceme v spoločnosti dosiahnuť, potom v druhom rade môžu prísť na scénu technokrati rôzneho zamerania, aby vymysleli ako tento cieľ zabezpečeného ľudského života dosiahnuť.

      Ak má byť teda štát zastrešovateľom smerovania k ušľachtilým cieľom, potom musí mať určitú moc nad prostriedkami k ich dosiahnutiu. Tu musí prebehnúť revolúcia vo vnímaní pojmov – zem a voda nemôžu byť majetkom, ale sú životnými zdrojmi, rovnako ako bývanie nemôže byť chápané ako majetok, ale ako právo. Neviem si predstaviť nejakú zásadnú spoločenskú zmenu, pokiaľ nedôjde ku zospoločenšteniu životných zdrojov ( zeme a vody tvoriace územie štátu ),pretože inak akákoľvek snaha o zmeny a ich riadenie narazí na vlastnícke „práva“ držiteľov „odBoha“ zosúkromnených životných zdrojov.

      Takže najprv si povedzme čo chceme – vo vzťahu ku človeku – jednotlivcovi – aká jeho životná úroveň je cieľom, potom hľadajme odpoveď na to, ako tieto ciele dosiahnuť, a napokon získajme ( my=štát ) všetky prostriedky na dosiahnutie týchto cieľov.

      Toto Vám nahnevaní ľudia z ulice nepovedia. Tí sú len“ krovie“ na to, aby vládnuca moc v bezvýchodiskovej situácii „ochotne“ odovzdala svoje miesto tej nastupujúcej.
      Ak však ľudia majú aspoň o málo viac ako to kritické málo, potom aj to málo, čo môžu stratiť ich dostatočne motivuje k poslušnosti a nechuti revoltovať. Toto má kapitalihnus veľmi dobre vymyslené…lebo žena, deti a suchý kút na najbližší mesiac sú im bližšie, ako vidina lepšieho sveta…
      Veď nebol čas na spoločenskú zmenu už pred 12 rokmi ?! Ľudia pripravení o bývanie, vznik chodníkových stanových get v centrách miest USA, ponížené a horiace Grécko…a o chvíľu všetko zas v starých koľajach, a bohatí ešte bohatší, a ľudia znovu ticho…

      A ak ste ľavičiar, nečakajte na červeného spasiteľa, ale konajte kolektívne – zmenu neprinesie jednotlivec – prinesme ju my, kolektívne…

      Reply
  • 8. júna 2020 at 10:40
    Permalink

    Kam to možno speje:

    Monarchia sa zvrhne na tyraniu, aristokracia na oligarchiu a demokracia na anarchiu-
    Polybios-gr.politik 2OO-l2O r. pred nl

    P.S.: pokiaľ dôjde k tomu, že sa ľudia budú báť o svoje životy a bruchá viac ako od sily a prepojených elít, tak to bude neriadený výbuch – ktorý nedokážu elity ukontrolovať ani so svojími ITčkármi a tajnými službami. Skoro každý pokus o zmenu je monitorovaný. Stačí si založiť akýkoľvek diskusný krúžok… a už tam o chvíľu pribudne „maulwurf“… Stačí ak niekto začne „mudrovať“ v diskusiách na internete, tak sa ocitne prinajmenšom na čiernej listine. Vtrhnutie NAKA do bytu 74. ročného docenta je len jedný z ďalších metód preventívneho zastrašovania neposlušných. Sú prípady keď tieto elity zasahujú aj z pozadia. Príkladom je kauza Technopol – Kováč (tento spis ukradol vyšší policajný dôstojník už v r. 1992…teda dávno pred únosom, skartoval ho v r. 1994 protizákonne… a doteraz sa mu nič nestalo). Takéto veci sa dejú… a nemôže si to jednotlivec dovoliť, pokiaľ nemá za sebou 100 % krytie. Elity robia mnoho vecí „preventívne“ a s riadnym predstihom. Na to, aby sa s tým dalo niečo robiť, je potrebné mať zdroje (najmä ľudské) alebo využiť nejakú náhodu (ale médiá to asi ťažko budú potom šíriť). Len pre zaujímavosť ako to môže vyzerať…. keď sa ukázalo, že sa nedarí defenestrovať Trumpa ani vyšetrovaním…. tak sa použije niečo ako študent Šmíd. Tentoraz je to brutálna vraždy černocha nasnímaná na video. Takýchto záberov zvyčajne pri podobných zákrokoch veľa niet a nie sú také brutálne a dlhé. Keď sa to využije mediálne, tak sa s tým dajú urobiť naozaj „zázraky“…. ako vidíme, tak nielen v USA ale aj inde vo svete (napr. v Londýne zhodenie sochy otrokárskeho obchodníka…. alebo v belgicku sochu kráľa). Pre zaujímavosť aj iránska revolúcia začínala budovaním pomníkov pre Rézu…. a ich zhadzovaním z podstavca alebo vyhadzovaním do vzduchu. Kapitalizmus sa môže rozpadnúť (pokiaľ sa neobjavia iné fenomény) iba zvnútra tým, že stále viac prostriedkov pôjde na udržiavanie poriadku (polícia, vojaci, tajné služby…) a stále menej na udržiavanie sociálneho zmieru. Ale ten chaos čo nastane ….

    Reply
  • 8. júna 2020 at 12:05
    Permalink

    To sú v článku mnohé prisvojené heslá z práce amerického filozofa Davida Schweickarta „Po kapitalizme – ekonomická demokracia“. Aj tá „trieda investorov“…U nás bola tá kniha vydaná v 2010 v slovenčine, bolo pár konferencií, ľavica sa nadchla a keďže z toho nevzbĺkla žiadna revolúcia ale muselo by sa tvrdo pracovať, spľaslo to. Píše sa rok 2020.
    Vždy som vravel, že nový sociálny a hospodársky systém príde z Ameriky. A že to nebude skôr ako po roku 2020. Hura?

    Reply
    • 8. júna 2020 at 12:27
      Permalink

      Investorov ?!

      Prečo investorov ? Prečo nie kapitalistov ? To je už aj vo vede zakázané či neslušné používať slovo kapitalizmus, kapitalista ?

      Veď investor = investičný kapitalista je ten najpôvodnejší druh kapitalistu, popisovaný v 19. storočí, keď boháč investoval „do podniku“, ktorí (mu) viedli cudzí ľudia a on sa podieľal len na zisku, či strate.

      Kapitalisti investujúci svoje vlastné prostriedky, do svojich vlastných podnikov, ktoré riadili a kde pracovali sú až neskorší , ( so živnostníka ) odvodený druh kapitalistu.

      Keď už aj ľavica vrtí so ZÁKLADNÝMI pojmami – tak takhle ten socialismus nevybudujeme, soudruzi.

      Reply
      • 8. júna 2020 at 19:52
        Permalink

        Tiež ma ten pojem zarazil, Martin: až do chvíle, ked som si uvedomil, koľko našich „klientov DSS“ takzvane „investuje“ svoje dôchodkové odvody cez DSS na svetových burzách – a možno i našinci, čo sú tu ľavičiari a majú zmluvu o dôchodkovom poistení s DSS a.s.
        Je to babylónsky jazykový chaos, ale má nejakú logiku. Napríklad dnes masmédiá riešili ako bude vláda riešiť „nájomcov“…pochopil som, že nejde o rodiny bývajúce v nájomných bytoch (tých je v SR ozaj málo) ale o PODNIKATEĽOV ktorí platia nájom v Obchodných centrách! Tož to už je ale sociálny aspekt našej vlády… Vzorový príklad Mäsiarstvo Orbán v Bratislave – si radšej kúpilo a vybudovalo vlastné prevádzky než by platili nájomné kde-kade…ale my máme sociálny problém – „nájomcovia potrebujúci pomoc od štátu“ – ich prevádzky v Obchodných centrách sú zavreté…oj, ľuto mi ich, či?

        Reply
    • 8. júna 2020 at 14:07
      Permalink

      Prečo z Ameriky a nie zo Slovenska. Zrejme pätolizači vždy boli aj ostali pätolizačmi „Na prameni“!

      Reply
  • 8. júna 2020 at 17:30
    Permalink

    POKUD NEDOJDE KE ZNOVUOBNOVENÍ SOCIALISMU V RUSKU,
    PAK V ČESKU ČI NA SLOVENSKU ANI NÁHODOU

    Zdravím všechny.

    Ne trpaslíci, ale titánové určují chod dějin. A těmito titány jsou jen dva státy, RF a USA, nikdo jiný, ani ČLR ne, protože ta ideologii socialismu pohřbila, kromě ekonomiky nic jiného neuznává. Důkazem jsou dolaroví miliardáři a nadnárodní vlastníci v tzv. lidové Číně.

    Nicméně, dovolím si zdůraznit jednu poznámku, která se ani v ČR, ale ani ve SR zcela jistě nezveřejňuje, byť se jedná o věc v podstatě veřejnou. Info pochází z USA, dokonce od známého seriálu SIMPSONOVI. Protože ani zdaleka se nejedná o jediný takový případ předpovědi společenských událostí, dovolím si vám všem říci, že podle tohoto amer. seriálu dojde k restauraci SSSR nejen v RF v r. 2024 s tím, že připojeny k RF budou nejen všechny bývalé svaz. republiky, ale i celá Skandinávie. Hloupost? Možná, nechme se překvapit. ) Simpsonovi to tvrdí jasně a důrazně. Je to jen v ruštině. Ovšem, ještě je to anglicky v originále. )

    RUSKÝ ZDROJ: https://www.youtube.com/watch?v=GX2T5IZuEkQ

    Reply
  • 9. júna 2020 at 6:13
    Permalink

    V „Bedároch“ Victor Hugo píše: “ Ľudí treba prebudiť krutým zaobchádzaním, aby sa vyslobodili. Oči im musí oslepiť pravda a jej svetlo musí ľudí zaplaviť strašnou silou. Ľudia musia ostať omráčení obrazom svojho osudu, len tak sa prebudia…“
    Pokým je čo stratiť budú ( zvlášť na Slovensku) ľudia tolerovať režim. (Zastrašení propagandou a konfrontovaní s neschopnosťou režimných odporcov ponúknuť riešenia). Balansujeme (ľavičiari) medzi propagandou a osvetou, zajatí pocitmi, že „viac sa aj tak nedá urobiť“. Argumentujeme, že „oslobodenie“ nie je biznis „vyvolených“, ale iniciatíva „poškodených“. Nechce sa nám čakať, hrozíme sa kolapsu. No, čo sa dá reálne iné urobiť? Máme sily ( a zdroje) poraziť v nerovnej súťaži kapitál a jeho politické a mediálne realizačné tímy? Nezožierajme sa zodpovednosťou, ktorú nemáme. S Leninovými aprílovými tézami : nechajme ich samotných sa zdiskreditovať. Nezachraňujme „kapitalizmus“ a ponechajme jeho manažérov a ich kolaborantov sa vymáchať, v hrôze, ktorú páchajú… Našou zodpovednosťou by malo byť, nedopustiť, opakovanie – rekonštrukuciu kapitalizmu po jeho nevyhnutnom kolapse. Opäť- inšpirovaní Leninom vo Fínsku- pripravme „dekréty“ čo urobiť, aby sa civilizácia pustila novým, lepším smerom (určite nie novým SMERom ). Ak moc deformuje (korumpuje) musíme ju odstrániť. Pritom musíme vyriešiť, ako režim „bezmoci“ chrániť pred snahou mocných uplatniť svoju moc! To je program demokratizácie „demokracie“- priama demokracia, všade, kde sa dá. Subsidiárne riešenia dohodou, namiesto triedneho (a politického!) diktátu. Demokratizácia, bez informačnej slobody, nie je v spoločnosti, kde informácie rozhodujú možná. Musíme odstrániť informačnú exkluzivitu v komunikácii (médiách) aj vo vzdelávaní. Všetky informácie musia byť dostupné ( a kontrolované) všetkými… Nie je možné eliminovať mocenské štruktúry, v prostredí,ˇv ktorom ovládajú existenčné podmienky. Teda „nepodmienený príjem“ ( ale nie hrúbka masla na chlebe určená žoldákmi kapitálu, ale „podiel“ každého na minulej práci (vytvorených hodnotách a autorstve), na planetárnych zdrojoch a ich využívaní. Ak je práca (tvorivá) zdrojom a základom pokroku, jasné pravidlá jej oceňovania! Každá z týchto téz je program na prácu výkonných tvorcov novej civilizácie…

    Reply
    • 9. júna 2020 at 13:20
      Permalink

      Pán Juraj, vcelku súhlasím, len poznámka k tejto vete: „Nezožierajme sa zodpovednosťou, ktorú nemáme.“ Nemáme zodpovednosť za to, aby sa realizovali vízie Marxa, Engelsa alebo kohokoľvek iného. Máme zodpovednosť za vlastné životy a za to, aby sme sa snažili zorganizovať si ich podľa svojich predstáv. V tom môžeme byť úspešnejší, keď si budeme pomáhať. To je naša zodpovednosť.

      Reply
  • 9. júna 2020 at 8:43
    Permalink

    Keď sa rúbe les, lietajú triesky…

    Každý spoločenský prevrat prináša porazených. Je však rozdiel ak porážka znamená obmedzovanie bezohľadnej slobody a bezbrehého sebectva, alebo „slobodnú voľbu“ zamrznúť na ulici.

    Nespočetné množstvo osobností a nadaní ohraničené určitým systémom vždy spôsobí, že niektorí sa dostanú dnu a iní ostanú von. Spoločnosť vyhovujúca všetkým nie je možná.

    Tak ako sa my cítime značne nepohodlne v kapitalizme, tak ( by ) sa oni cítili v socializme. Prečo im teda ustupovať ?

    Preto ľavičiari nemusia mať výčitky z toho, že by aj socializmus priniesol porazených – nech ich tešia lepšie čísla kvantity porazených a lepšie vyhliadky kvality ich porážky.

    Reply
    • 9. júna 2020 at 10:22
      Permalink

      Martine, vítejte.

      Vaše příspěvky pod článkem Mariána Moravčíka se mi líbí, v zásadě se shodujeme ve všem. Jenže… Vyvstává naprosto ZÁSADNÍ PROBLÉM. Jak chcete, Martine, bojovat proti kapitalismu, když tento kapitalismus mají rádi i levičáci a lůza? Levičáci z vypočítavosti, lůza z blbosti. Chápete… Dokonce i KSČM a KSRF (to už je opravdu co říci).

      Ba co hůře. Kapitalismus obzvláště s láskou zbožňuje PROLETARIÁT. Martine, žijeme v jakémsi více než podivném světě plném zvráceností, asi jako svět antihmoty, kde protony mají záporný náboj a elektrony kladný náboj. A hmota s antihmotou koexistovat nemůže, protože anihilace jak hmotu, tak i antihmotu zničí a přemění na energii. Je to obdoba termonukleární války, ve které se buržoazie s proletariátem vzájemně zničí s přeměnou v energii.

      Vzájemná láska buržoazie a proletariátu je zvrhlost, kterou Vesmír nikdy nepoznal. Je totiž naprosto NEMYSLITELNÝ FAKT koexistence hmoty a antihmoty. Kromě jediné výjimky, kterou všichni prožíváme už 30 let. Po celou tuto dobu TRVÁ MOHUTNÝ SOULAD BURŽOAZIE, LEVICE A PROLETARIÁTU, asi jako symbiotický vztah raka poustevníčka a sasanky nebo symbióza KSČM s dolar. miliardářem a premiérem Babišem.

      Osobně jsem se k tomuto vyjádřil pod výborným příspěvkem pana Janošovského, když citoval Victora Huga: „Ľudí treba prebudiť krutým zaobchádzaním, aby sa vyslobodili. Oči im musí oslepiť pravda a jej svetlo musí ľudí zaplaviť strašnou silou. Ľudia musia ostať omráčení obrazom svojho osudu, len tak sa prebudia…“

      Reply
      • 9. júna 2020 at 11:58
        Permalink

        Vašku,

        a preto je otázne, či dať neuvedomelému a nevedomému proletariátu moc ( voľby ) do rúk, pretože je schopný so zdvihnutou hlavou, hrdo voliť proti sebe, a ani okom nemrkne. A ktomu pridá zopár riekaniek o zlých komunistoch…

        Žiaľ, nie som znalcom rozorvanej duše proletára a teda neviem ani odpovedať na to, ako je možné že už roky volí proti sebe.
        Asi to bude len tým chýbajúcim širším rozhľadom a hlbším pochopením súvislostí, čo z nich robí(z)manipulovatelných jedincov. Do nekonečna opakované kolovrátky o neľudských komunistoch sa stali v ich vnímaní skutočnosťou. Veď vlastne komunisti týrali svoj ľud tou masívnou bytovou výstavbou – však ? Takže komunisti – nie !

        Zdanlivé ovládanie svojho „osudu“ v podobe kapitalistického divadla volieb je takpovediac granátom, ktorého poistku zahodia do poľa mysliac si, že teraz im to ukážem, a granát si s pokojom vložia do vrecka, – a ten granát im aj ukáže…. a v nasledujúcich voľbách zas.

        Prečo bola v malých kmeňoch hierarchia ? Zvolení staršinovia rozhodovali o dôležitých otázkach týkajúcich sa celého kmeňa, čo museli ostatní rešpektovať, no na druhej strane doslova fyzická blízkosť medzi vodcami a vedenými nedovoľovala zneužívať vodcami moc vo svoj vlastný prospech.

        Z vašich slov vyplýva, že nie ste veľmi nadšený z činnosti KSČM. Tu, na bohabojnom Slovensku je to podobné, možno ešte horšie. Kolaborácia komunistov s buržoáznymi kapitalistami je absolútne neprijateľná, no aj prvorepubliková KSČ musela hrať podľa nôt, ktoré písala buržoázno-kapitalistická moc, a niekedy jednokrokové ústupky znamenali v budúcnosti dva kroky vpred – samozrejme na dnešné pomery s OBROVSKOU PODPOROU VEREJNOSTI.

        Vašku, aké sú Vaše postrehy stotožnenia sa zotročeného proletariátu s kapitalizmom ?

        Reply
        • 9. júna 2020 at 13:48
          Permalink

          Martine, dík za Váš koment.

          Stručně. Zaprvé k úvodnímu odstavci Vaší odpovědi. Pak to skončí ZLATOU MILIARDOU, ostatní na jatka. Karel Čapek svého času napsal: „Třeba na jatka, ale hlavně že nás vedou.“

          Martine, uvedl jste ZLATÁ SLOVA, za která Vám opravdu MOC DĚKUJI: „Zvolení staršinovia rozhodovali o dôležitých otázkach týkajúcich sa celého kmeňa, čo museli ostatní rešpektovať, no na druhej strane doslova fyzická blízkosť medzi vodcami a vedenými nedovoľovala zneužívať vodcami moc vo svoj vlastný prospech.“ Bohužel, tohle v technologicky vyspělé společnosti fungovat nebude.

          Martine, je to tak, nejsem nijak nadšen z činnosti KSČM. Mé členství v této straně v zásadě pozbylo smysl. Čestně Vám povím, že ONI nás uklidí ze scény do stavu ZLATÉ MILIARDY. A pak se divte, že už nevěřím v lepší budoucnost, když se našim národům dnešní stav ze srdce líbí.

          Martine, položil jste mi otázku, „aké sú moje postrehy stotožnenia sa zotročeného proletariátu s kapitalizmom“? Již jsem se vyjádřil směrem k panu Janošovskému. Jinak řečeno, pokud nedojde ke katarzi, nemá smysl uvažovat o restauraci socialismu. Vy jste to napsal s těmi socialistickými byty naprosto přesně. Jen doplním. Jsou to králíkárny, ale vnuci a děcka těch, kdo je projektovali a stavěli, s nimi dobře kšeftují. Tohle je důkaz, že socialismus stál za hovno, protože všecko vybudoval jen pro kapitalisty.

          Reply
          • 9. júna 2020 at 14:16
            Permalink

            Vašku,

            viete že na svete je 2000 miliardárov s celkovým majetkom 7,1 biliónov €

            Viem, je to špekulatívna ( fiktívna, trhová ) hodnota majetku, ale…

            …ale každému obyvateľovi Zeme, by sa tak ušlo 900 €…

            …nemcovi na kávu, sudáncovi na chyžu, stádo kráv a 3 ženy…

            A teraz si k tomu pripočítajte všetkých tých milionárskych príštipkárov, zo všetkých tých „strmých vŕškov“ po svete, ktoré máte isto aj u vás navalach…

            …takže – je na svete veľa plebsu, alebo veľa milionárov a miliardárov…?

  • 9. júna 2020 at 8:48
    Permalink

    Pane Janošovský, srdečně Vás zdravím ze Vsetínska!

    Citoval jste Victora Huga přiléhavě stavu věcí, to se mně zalíbilo. Stejně se mi zalíbila Vaše zmínka o nepodmíněném příjmu. Tohle, konec konců, je jediný možný přístup k hrozícímu sociálnímu kolapsu. Už ve světle 4. průmyslové revoluce především.

    Ovšem, je tu ještě jedna možnost, že NWO začne vybíjet planetární stádo ovcí pomocí násilné vakcinace, jak se vyjádřil nahlas se vší vážností všemi milovaný soudruh Bill Gates. Co mě v této souvislosti ZAUJALO, že levice tohle NIJAK NEKOMENTOVALA, ANI KOMUNISTI NE. PROČ ASI?

    Kdesi na ruském webu jsem si přečetl více než zajímavý názor jednoho levičáka, že když komunisti stáli u pádu socialismu v SSSR a ostatních soc. zemích, jak po nich pak můžeme chtít, aby bojovali za socialismus? Opravdu pozoruhodný názor, to mě fakt zaujalo!

    Vždyť si vezměme třeba KSČM. Psal jsem x-krát předsedovi Filipovi a europoslankyni Konečné ohledně toho, co zde zmiňuji. A co myslíte? Nejenže mi neodpověděli, nikdy, ale navíc sama KSČM se chová, jakoby bylo all right. Místo tohoto strašlivého tématu komunisti řeší naprosto marginální problémy se sochou Koněva v Praze-6 a věčně se jen omlouvají za zločiny komunismu. Jakoby zločinů kapitalismu nikdy nebylo.

    Nicméně, jedna ZÁHADA, zřejmě více psychologická než politická, mi stále nejde na rozum. PROČ naše národy ochotně kráčejí na společná jatka, zatímco v ČSSR dělníci věčně řvali jako paviáni, že jim komunisti činili jen samá příkoří?! No fakt, Pane Janošovský, on ten Victor Hugo to napsal přesně: „Ľudí treba prebudiť krutým zaobchádzaním, aby sa vyslobodili. Oči im musí oslepiť pravda a jej svetlo musí ľudí zaplaviť strašnou silou. Ľudia musia ostať omráčení obrazom svojho osudu, len tak sa prebudia…“

    Reply
    • 9. júna 2020 at 10:38
      Permalink

      Buržoázia od prvej republiky, v 21. storočí, pokročila v manipulácii. Má na to dostatok kapitálu, skúseností a ľudí…Proletariát prvej republiky – až na výnimky vymrel. Dnešní zamestnanci sú akcionármi svetového kolonializmu: jedia banány, čo zobrali hladným v treťom svete, obliekajú sa do lacných šiat, ktoré ušili desaťročné deti v noci v Pakistane, nadávajú na emigrantov a gastarbeiterov lebo im ujedajú „z dávok“…Nerobme si ilúzie, mýtus konzumného kapitalizmu funguje: ľudia chcú radšej nové auto, než vyriešenie globálnych kríz… Sociologicky, ide o technológiu „varenia žiab“- najprv povariť v príjemnej teplote, potom pomaly zvyšovať teplotu a nechať vytuhnúť a potom , bez odporu dovariť! (A tých, čo kuvikajú pozatvárať, kazia všeobecné nadšenie…)

      Reply
      • 9. júna 2020 at 11:48
        Permalink

        Pane Janošovský, proletariát nevymřel. Byl sice ve Vašem pojetí proletariát v První republice, ale on je i dnes. A nemusí jím být nutně pomocný dělník, ale třeba mladý ruský programátor zaměstnaný u amer. Microsoftu.

        Věděl jste, že tito mladí Rusové vesměs s VŠ diplomem tvoří celou jednu třetinu programátorského týmu Microsoftu? Nebo to, že tito mladí Rusové tam dřou jako koně i 16 hod denně za pouhou jednu sedminu platu jejich amer. kolegů? Asi ne. Takže proletariát zde máme. Protože ten vlastní jen svou prac. sílu, tedy mozek a svaly, nikoli však výr. prostředky, kterými zde nejsou CNC stroje, ale software v rukou vedení firmy Microsoft.

        Napsal jste: „Nerobme si ilúzie, mýtus konzumného kapitalizmu funguje.“ Prima. Pak to ponechejme svému osudu, aby ten konzum trval i nadále. Jenže všeho dočasu, pane Janošovský, všeho dočasu. Nic netrvá věčně, ani láska k věrné slečně. Jednou ten konzum skončí. Až udeří další glaciál, a on ZCELA JISTĚ UDEŘÍ, tak Vám garantuji, že konzum už pak nenajdete ani v historické literatuře, natož na talíři.

        Reply
        • 9. júna 2020 at 15:47
          Permalink

          Proletariát nevymrel (to som nikde a nikdy nepovedal). Proletárom, z podstaty pojmu nie sú rentiéri. Časť bývalých „proletárov“ žije rentiérskym spôsobom, z vôle buržoázie, ktorá si ich pestuje ako rezervoár a kulisy režimu. Upozornil som iba, že proletári Prvej republiky v súčasnej reštaurácii kapitalizmu z veľkej časti stratili triednu príslušnosť a sú iba skorumpovanými užívateľmi kapitalizmu, ktorý ich paralyzuje mediálnou manipuláciou. Osvojujú si ideologické floskule režimu a zčasti sa dokonca stávajú antikomunistami. Kolaborujú a oportúnne prežívajú pričom strácajú príslušnosť k civilizácii a sú iba „produktom“ systému – konzumenti,.

          Reply
  • 9. júna 2020 at 11:23
    Permalink

    „Niečo nové…“, čo to je? Nejaký nový šialený experiment, ktorý skončí krachom? Pozerám okolo seba – väčšina ľudí je spokojná. Občas frflú, ale je spokojná. Nepriamy dôkazom spokojnosti ľudí je aj to, že časopis DAVDVA má malú a klesajúcu čítanosť, podľa Similarweb – v decembri 19 počet návštev webu bol 50 tisíc, teraz ho Similarweb ani neeviduje – v apríli mal asi 20 tisíc. Prečo? Blúznenie o novom socializme ľudí nezaujíma.

    Reply
    • 9. júna 2020 at 12:06
      Permalink

      …lebo žena, deti a suchý kút na najbližší mesiac sú im bližšie, ako vidina lepšieho sveta…

      Reply
    • 9. júna 2020 at 12:14
      Permalink

      V Máji sme mali skoro 30tis návštev. Raz to trochu stúpa raz trochu klesá. Ale celkovo čítanosť nemáme klesajúcu.

      Reply
      • 9. júna 2020 at 14:19
        Permalink

        Máte prehľad aj o originálnych návštevách – teda približne koľko jednotlivcov/počítačov číta mesačne D2 ?

        Reply
        • 9. júna 2020 at 14:45
          Permalink

          To su unikatne navstevy.

          Marec – 30,4tis unikatnych navstevnikov
          April – 21,7tis unikatnych navstevnikov
          Maj – 28,3tis unikatnych…

          Reply
          • 9. júna 2020 at 16:43
            Permalink

            Ak tomu správne rozumiem, to je každý deň 700 – 1000 nových čitateľov v danom mesiaci.

            To je 20-30 tisíc čitateľov.

            Na to, že sa to robí na kolene a že textu, často skôr vedeckého ako populárneho, je viac ako obrázkov, je to slušné číslo.

            Samozrejme na yntelygentních, vzdelaních a úspešních čitateľov “10-30 mil.” aktualít, sme a hlieNu, ktorí zhltnú celú zložitosť dnešného sveta za necelých 5 min. svojej bystrej návštevy, miestni čitatelia vôbec nemajú – veď napríklad ľavicovým tupelám je treba na prelúskanie argumentu až 16x toľko času…

            Mimochodom, taký istý čas ( do 5min. ) trvá prelúskanie bohatého obsahu dívateľom tupiek či plusky, zatiaľ čo duchaplný obsah zomri zamestná závity hĺbavého milovníka “satiry” až na celých 7 minút !

            No nič to, aspoň vieme že nepohodlné stránky sú sledované analytickými análikdickmi a prípadná vyššia sledovanosť sa hneď prejaví zakakávaním besied pravicovými (k)aktivistami.

        • 10. júna 2020 at 10:46
          Permalink

          Dovoľte pár reakcií na vysvetlenie mladým, prečo je to tak sko píšete.

          Správne úvahy p. Bednár.
          Určite to ale nebude totalitný komunistický či nacionalny socializmus, lebo tie sa ukázali v praxi ako vadné. A tiež veľký vodcovia, to je riešenie na jednu generáciu.
          Kapitalizmus je dobrý v tom že dokáže relatívne rýchlo sa vysporiadať s každou krízou
          (oproti socialistickému štátu , ktorý neakumuluje zisk a ani ho nechce)
          Preto že kap. má, dostatok kapitálu, má dostatok výrobných prostriedkov (fabrík) dostatok skusených podnikateľov a má dostatok pracovníkov (nezamestnanosť).
          V socializme nevznikajú krízy, lebo socializmus býva v trvakej kríze, nemá žiadny zisk, len straty. Soc. permanentne rieši len nedostatky, stále sa len hasí.
          Na riešenie katastrofy nemá financie má len poslušné masy a brigády- (práca za chlieb) . Všetko trvá dlho, nič nemá v zálohe, okrem vojakov, všetko rozdelil a prejedol.

          PROČ naše národy ochotně kráčejí na společná jatka, zatímco v ČSSR dělníci věčně řvali jako paviáni, že jim komunisti činili jen samá příkoří?
          Odpoveď bola tu už daná.
          Asi sú teraz spokojnejší ako vtedy, majú svoj osud vo svojích rukách a keď robia dobre zarábajú a banky nemajú problém im dať hypoteku na byt a leasig na auto
          a tak majú okamžite to na čom si socislizmus zakladal a prideloval za úplatky a desiatky rokov čakania.

          Ten poznáte: Ľavičiar nieje
          je len neschopný človek uplatniť sa.

          Reply
  • 10. júna 2020 at 10:48
    Permalink

    Dovoľte pár reakcií na vysvetlenie mladým, prečo je to tak sko píšete.

    Správne úvahy p. Bednár.
    Určite to ale nebude totalitný komunistický či nacionalny socializmus, lebo tie sa ukázali v praxi ako vadné. A tiež veľký vodcovia, to je riešenie na jednu generáciu.
    Kapitalizmus je dobrý v tom že dokáže relatívne rýchlo sa vysporiadať s každou krízou
    (oproti socialistickému štátu , ktorý neakumuluje zisk a ani ho nechce)
    Preto že kap. má, dostatok kapitálu, má dostatok výrobných prostriedkov (fabrík) dostatok skusených podnikateľov a má dostatok pracovníkov (nezamestnanosť).
    V socializme nevznikajú krízy, lebo socializmus býva v trvakej kríze, nemá žiadny zisk, len straty. Soc. permanentne rieši len nedostatky, stále sa len hasí.
    Na riešenie katastrofy nemá financie má len poslušné masy a brigády- (práca za chlieb) . Všetko trvá dlho, nič nemá v zálohe, okrem vojakov, všetko rozdelil a prejedol.

    PROČ naše národy ochotně kráčejí na společná jatka, zatímco v ČSSR dělníci věčně řvali jako paviáni, že jim komunisti činili jen samá příkoří?
    Odpoveď bola tu už daná.
    Asi sú teraz spokojnejší ako vtedy, majú svoj osud vo svojích rukách a keď robia dobre zarábajú a banky nemajú problém im dať hypoteku na byt a leasig na auto
    a tak majú okamžite to na čom si socislizmus zakladal a prideloval za úplatky a desiatky rokov čakania.

    Ten poznáte: Ľavičiar nieje
    je len neschopný človek uplatniť sa.

    Reply
    • 13. júna 2020 at 0:33
      Permalink

      Pane Jurisa, zdravím Vás!

      Dovolím si okomentovat pár Vašich výroků, které svědčí o Vaší vysoké úrovni znalostí v oblasti společensko-vědních disciplín. ) Zejména jsem pochopil Vaši mimořádně vysokou úroveň znalostí ve smyslu fungování kapitalistické ekonomiky, v tom jste opravdu nedostižný. )) Takže…

      Kapitalizmus je dobrý v tom, že dokáže relatívne rýchlo sa vysporiadať s každou krízou (oproti socialistickému štátu, ktorý neakumuluje zisk a ani ho nechce) ►Kapitalismus se opravdu umí a uměl vypořádat s každou krizí, v tom s Vámi plně souhlasím. Sice to vždy bylo za cenu mnoha miliónů mrtvol a mrzáků, za cenu rozbombardovaných celých států i s jejich veškerou infrastrukturou a průmyslovou základnou, ale to přece patří k prosperitě kapitálu, že ano? )) Je to fakt prima, pane Jurisa, máte naprostou pravdu, účel světí prostředky, fakt, je to sranda jako v silvestrovské televizi. ))

      Ta sranda se projevila např. tím, že báječný svět. kapitál rozpoutal dvě světové války se 75 milióny mrtvol, 200 milióny mrzáků bez rukou, nohou, s vypálenýma očima atd., s 200 milióny sirotků, s 50 až 100 milióny mrtvol vlivem španělské chřipky způsobené válečným běsněním v letech 1914-1918 a následným hladem, zimou a nezměrnou bídou desítek miliónů Evropanů, jakož i rozbitými celými státy koberc. nálety doslova na šrot. To vše umořilo astronomické dluhy velkokapitálu a bankéřů.

      STÁLE ROSTOUCÍ DLUHY JSOU V ZÁSADĚ JEDINÝM HNACÍM MOTOREM KAPITALISMU, který se umí takto vždy otřepat, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Je to fakt SRANDA. ))) A protože dluhy nemohou narůstat donekonečna, musí se banky jednou za čas, v průměru 1x po 60 letech sanovat válečnou vřavou, anebo, jako v současnoti, korónovou chřipkou, asi jako španělskou před 100 lety. Kdyby nebyla vyvolána akce KORONAVIRUS, což je svého druhu světová válka, musela by být vyvolána JADERNÁ VÁLKA, protože GIGANTICKÉ DLUHY svět. bank jsou NESPLATITELNÉ!!!

      Dolar je v zásadě nekrytá měna, je to inflační mýdlová bublina, jejíž kurs určují SPEKULACE NA BURZÁCH, kterou je třeba sanovat jen a pouze tak, že STOVKY MILIÓNŮ OTROKŮ, NEZŘÍDKA VE VĚKU 10-15 LET, DŘOU OD RÁNA DO NOCI JAKO DOBYTEK ZA 1-2 DOLARY NA DEN. Pane Jurisa, čestně Vám povím, to Vám je taková sranda, že kolikrát až slzím dojetím. Pane Jurisa, dole máte na to téma video, vřele Vám ho doporučuji. Jsem si jist, že se budete smát od ucha k uchu, jaká je to prdel, fakt, takovou prdel jste ještě neviděl. ))) A nenatočili to komančové, ani bolševici, ani stalinisté, ale, jen se podržte, pane Jurisa, Američani a Britové! ) No řekněte, není to prča? ))

      Preto že kap. má, dostatok kapitálu, má dostatok výrobných prostriedkov (fabrík) dostatok skusených podnikateľov a má dostatok pracovníkov (nezamestnanosť). ►Pane Jurisa, samozřejmě, máte pravdu. Ale za jakou cenu, člověče? Za tu cenu, že kapitalismus doslova odírá až na kost STOVKY MILIÓNŮ OTROKŮ PO CELÉM SVĚTĚ! Jsem netušil, že Vy, jakožto vysoce vzdělaný člověk, tohle nechápete. Povím Vám jedno malé tajemství, o kterém nevíte zhola nic.

      Jistý darebák zvaný Zdeněk Bakala, zakotvil ve Švýcarech, protože v Česku by z basy už nevyšel. Tento ničema nakoupil 50 tisíc bytů na Ostravsku a Karvinsku, aby je posléze prodal za 10-násobnou (!!!) cenu. Tak se stal pan Bakala dolar. miliardářem. A lid mu to sežral i s navijákem. Tohle je podstata toho Vámi milovaného kapitalismu. Váš Jožo Ráž, kterého já osobně si VYSOCE považuji, řekl pravdu, že lidi jsou neuvěřitelní blbci, CO SE VZTAHU KE KAPITALISMU TÝČE.

      JOŽO RÁŽ:
      KAPITALIZMUS JE CESTA DO PEKLA, KOMUNIZMUS BOL LEPŠÍ
      https://www.youtube.com/watch?v=drHz-0GN0e4

      V socializme nevznikajú krízy, lebo socializmus býva v trvalej kríze, nemá žiadny zisk, len straty. Všetko trvá dlho, nič nemá v zálohe, okrem vojakov, všetko rozdelil a prejedol. ►Pane Jurisa, Vy jste geniální, víte to? )) Vyspělý anglosaský svět žije podle pravidla ČÍSLO JEDNO ─ KDO SI NEPŮJČUJE A NEKRADE, TEN NEJEDE A JEN ZÁVIDÍ!

      A opravdu, průměr dluhu na 1 Švýcara činí přes 200 000 USD, avšak v Nigérii je to jen asi 60 USD na hlavu. Ovšem, srovnejme život Švýcarů a Nigeřanů, Pane Jurisa, to je jako porovnat hmotnost Země a malého asteroidu, chápete… Švýcar je sice zadlužený jako hrom až do desátého kolene, ale zato si užívá prasátko v žitečku. A otrok z ropných polí v Nigérii? Nemá sice žádné dluhy, ale nemá ani dolar, aby si natankoval svého mopeda! A přitom těží mnoho miliónů tun ropy pro kapitalistickou elitu! No řekněte, není ten kapitalismus geniální??? )))

      Anglosasové z nás cicají jako koťata z kočičí mamy! Srovnejme ČSSR v r. 1989 s ČR a se SR v r. 2020! To je nebe a dudy, pane Jurisa! Jenže tehdy vládla KSČ, která organizovala mohutnou výstavbu a zvelebování republiky i se sociální politikou tak, že z toho žijeme dodnes, kdežto dnes prozápadní pravice v čele s Čaputovou a spol. ukáže akorát tak bílé zuby a líbivý ksicht, aby se národ posral nadšením! )) A tato novodobá sebranka raději zruší Benešovy dekrety, než aby se starala o obnovu chátrající infrastruktury z ČSSR! Co dělají děcka a vnuci dělníků, techniků a inženýrů ze socialistického Československa se stovkami tisíc bytů? Kšeftují s nimi za milióny! Zato nová bytová výstavba nikde! Jen samé kecy a hypotéky, na které si soudobá omladina nesáhne až do náhrobní desky!!!

      Pane Jurisa, dobře, ale dobře se podívejte, co nám jezdí za vlaky po české a slovenské železnici! Všecko až na výjimky lokomotivy a vagóny repasované ještě z Vagónky Studénka nebo z vaší vagónky v Popradě, většina vlaků jsou jen staré a vyhrkané ojetiny i ze 70. let, které se vlečou jako lokálka za Masaryka. ))

      Pane Jurisa, zeptejte se sám sebe, kdy se vybudovalo komplet celé Slovensko! To abyste pochopil, zda mohla ČSSR kolabovat, když budovala republiku jako divá! Ekonomika Slovenska vzrostla po Únoru 1948 ke konci r. 1989 14x!!! Co se vybudovalo na Slovensku po rozbití ČSSR? Hovno se vybudovalo, pane Jurisa! Akorát jen madam Čaputová cení zuby, když se směje! Žádné nové přehrady, elektrárny, školy, železnice, dálnice, domácí továrny, zemědělská družstva atd. Naopak, v Česku DENNĚ MIZÍ 25 HA ORNÉ PŮDY, protože se na ní staví golfová hřiště burž. šlechty, betonují a asfaltují se parkoviště a plochy pro montovny, sklady Amazonu, přízemní supermarkety (na Západě se staví do výšky, Slováci a Češi do šířky).

      Režim, který namnožil národní důchod Slovenska 14x BEZ DLUHŮ, tedy SOCIALISTICKÝ REŽIM, do prdele, nemohl přece kolabovat!!! Záměrně nepíšu o HDP, protože ten neříká o krachu současné ekonomiky zhola nic. Proč? Protože HDP je sice na hlavu vysoký, dokonce vyšší než v ČSSR, ale nár. důchod je nulový, protože všecko, co se vyrobí, se vzápětí rozkrade směrem do zahraničí, takže v republice nezůstane skoro nic.

      Víte Vy vůbec, pane Jurisa, jaké byly dluhy státu v ČSSR v r. 1989? Pár miliard Kčs, tedy skoro nula. A dnes, víte, jaké jsou státní dluhy SR a ČR? Na netu to najdete do minuty. Počítá se v biliónech korun, tedy v tisících miliard korun, to aby bylo jasno, kdy se kolabovalo.

      Asi sú teraz spokojnejší ako vtedy, majú svoj osud vo svojích rukách a keď robia dobre zarábajú a banky nemajú problém im dať hypoteku na byt a leasig na auto. ►No ovšem, samé DLUHY, DLUHY A JEŠTĚ JEDNOU DLUHY! Tedy to, co živí bankéře a veškerou současnou kapitalistickou šlechtu! A kdo a jak ty dluhy bude asi splácet, co??? Jaké jsou platy na Slovensku? Jako v Německu? Chápete to, pane Jurisa? Uvědomujete si vůbec, že Slovensko odvádí do kasy v Bruselu 2x více než inkasuje? A Česko takto odvádí dokonce 4x více než inkasuje? Vždyť Slováci a Češi slouží Německu, Francii a Británii jako užiteční idioti, když vydělají sotva jen polovinu, nebo dokonce jen čtvrtinu toho, co odvedou na daních. Se na mě nezlobte, pane Jurisa, ale chodit do práce jen proto, abych hovno vydělal a jen věčně prodělal, tedy více a více se zadlužoval, je prostě dokonalý debilismus… Aspoň už chápete, proč NIKDY Slováci, ale ani Češi, nedosáhnou na platy německých nadlidí.

      ▬▬▬
      DĚJINY RASISMU, TÁBORŮ SMRTI A SOCIÁLNÍ DARWINISMUS
      VE JMÉNU GENOCIDY CELÝCH NÁRODŮ:

      Reply
  • 12. júna 2020 at 22:38
    Permalink

    Dovolte aby som zacal Leninom:“Co robit?!“ Moj navrh – pokal mozno kazdu sobotu aspon 3 hodiny sa postavit na namestia (od 11 – do 14), rozadavat letaky, hovorit do megafonu napr. :o Stalinovej ustave z 1936 o jej bodoch, platnych aj dnes. Konkretne: Narok na pracu a odpovedajucu mzdu, z ktorej sa da dostojne zit. Narok na dostojne byvanie. Narok na bezplatnu zdravotnu starostlivost. Narok na bezplatne vzdelanie (od zakladnej az po akademika). Max 8 hod pracovny cas. (Sobota nedela volno.)
    Na kvikot a plac kapitalistov (aj Sulika a spol), ze to nie je mozne, dat jasnu odpoved: “ Ked to bolo mozne v 1936, tak by v tom bol cert, keby to nebolo mozne teraz!!!“ a pod. Chyba len politicka vola – teda chciet. Kolko nas je? Nenajdu sa do 3-5 najvacsich miest po 3 bojovnikoch? Ved to nemusia byt vzdy ti isti. Raz za 2-3 mesiace by to nemal byt pre nikoho problem. Ta ne? A ked by malo byt chladno, ved je frndzalica. Ako Pacho hovoril: „Frndzalicou na panov!“
    A preto – „Hor sa do boja!!!“

    Reply
  • 13. júna 2020 at 6:54
    Permalink

    „Co robit 2“ Pripojit dalsiu poziadavku, „Stop atomovym zakladniam!“ (alebo sme za?) Kontaktovat odbory, pana Suleimana,pana Blahu ,pana Kollara a inych, do akej miery by sa stotoznili s nasimi poziadavkami. Ak sa stotoznia a podporia, tak naniest temy v parlamente. Preniest temy do mainstreamu. (Nehra rolu, ci bude o nich pisat pozitivne alebo nie.) Najst galeonu, osobu v popredi (nie mna, podporujem pana Blahu). A „Sup, sup bojovat!“

    Reply
  • 13. júna 2020 at 8:43
    Permalink

    „Co robit 3“ Vasek to tu prekrasne zanalyzoval (5 hviezdiciek), presne moj nazor. Zapadny zapad si nas predsa neprevzal preto aby mal partnerov, ale sluhov. Mne sa nechce vela pisat, len to najnutnejsie…Vasku, co tak rozhoupnout to taky v Cesku a na Morave? Presne to samy jak „chvilkari“, jenze s podstatne lepsimi temami a za podstatne min penez? A jedem…(nebo ne? Navod uveden vyse.) Takze uz je zapojena aj cesko-moravska strana. Teda, to co iste robili Seligovci, ale za menej penazi a s podstatne vacsim zapalom/elanom. Nie za slusne Slovensko, ale „Za spravodlive Slovensko. “ (Vasku, Ty si to uprav.) Najdolezitejsie: nenechat sa rozhadat/rozdelit trollmi. A uz vobec nie malichernostami. Nebojovat medzi sebou ale proti kapitalistom. Staci, ze sme „za“ nase poziadavky. Teda, ked je niekto „za“, tak „hura“, ak nie, tak nech do toho nesprta… A „hor sa bojovat!“

    Reply
  • 13. júna 2020 at 10:23
    Permalink

    Práve som videl vyjadrenie k tomu, že v Anglicku idú váľať sochy … a o hlavnom dôvode prečo to robia. Stáročia V.Británia pálila dokumenty o tom, čo robili ich vojaci a politici. Za obdobie rozširovania koloniálnej ríše stúpol vraj HDP 350x. Ľudia v Anglicku sa tieto veci nevedia dočítať
    v ich knižniciach – ale zopár informácií o pôsobení politkov za posledných 100 rokov sa dozvedeli a preto sa obrátila ich zlosť proti tým sochám. Ale nevedia, že z otrokárstva a kolonializmu žila V. Británia dlhé roky nad svoje pomery. No a to čo som sa dozvedel (nie je to hoax)….. v Kenyi V. Británia vytvorila koncentračné tábory a tých ľudí tam vojaci kastrovali a upaľovali zaživa. Doteraz sa Británia nezmohla na odškodnenie. Keď sa niekto ešte pamätá na požiar v Anglicku kde zomrelo 72 ľudí…. tak miesto toho, aby to vyšetrili a povedali pravdu….tak naháňajú všetkých, ktorí chcú, aby sa zverejnilo ktoré firmy za tou stavbou a požiarom stoja. Navyše sa v období výstavby takýchto domov zrušilo plno regulatívov, ktoré umožnili takéto stavby ohrozujúce ľudí. Tí čo prežili, začali pátrať a hovoria o pozadí – z toho dôvodu dostali „nálepku“ nebezpečných buričov a nemôžu sa zamestnať.
    P.S.: mimochodom imidž Churchila sa vylepšovala tým, že sa z jeho života vymazalo viacero negatívnych vecí. Vypadlo z jeho životopisu to, že bol silný antisemita…. ale zmenil sa, keď jeho veľké dlhy (nákladný život) vyrovnal jeden bohatý žid. Preto sa hovorilo iba o jeho víťazstve pri záchrane V. Británie a nie o pôsobení ako koloniálny úradník a vojak.

    Reply
  • 13. júna 2020 at 11:42
    Permalink

    Vasek spomenul Svajciarsko a Nigeriu. Teda Svajciarsko. V referende rozhodli Svajciari, ze sa zadlzia z dovodu szavby/vrtania tunelu pod Gotthardom „Gotthard basis tunel“. Podarilo sa im to v predstihu, o rok skor ako bolo planovane. Svajciari. Nigeria. Obyvatelstvo je chudobne ako kostolna mys preto, ze od zistenia naleziska uhlovodikov predava tieto za smiesnu cenu cca $5.- za barel. Kupec (BP) to predava potom za svetove ceny. Kolko sa tym obchodom da zarobit – pozri Katar, Dubaj atd. To iste plati pre Venezuelu. Cena bola $7.- za barel. Ale „hnusny gauner“ Hugo Chaves im to zatrhol a ropny priemysel znarodnil. A aby to nemal lahke, prisly sankcie. Cely svet ma zakaz nakupu ropy z Venezuely a zakaz predaja nahradnych dielov pre ropny priemysel Venezuely. A tak „hnusni gauneri“ Hugo Chavez a Nicolás Maduro zruinovali Venezuelu… Je predsa kazdemu jasne.

    Reply
  • 13. júna 2020 at 22:50
    Permalink

    Kde zacat? Od Adama je to cele dlha historia. A mozno v skratke nieco preskocim. Tak mi to nemajte za zle… Clanok je napisany dobre, zakladne tema sedi. Teda,hviezda USA je na zostupnej a hviezda Ciny na vzostupnej trajektorii. USA a NATO nie su schopne viest vitazne vojnu vojakmi proti Cine a Ruskej federacii. Teda „topiaci sa slamky chyta“ a skusaju to ako sa da. Zabudaju na to, ze ak vyvinu nejaky naozaj silne patogenny patogen, a tento pustia do sveta, tak sa im to vrati ako bumerang. Plati pre kazdeho. Dokaz: CoVid-19. Nie je podstatne, kto ho vypustil, ale obletel cely svet. To znamena, ze niet 100% ochrany.
    K znizeniu populacie: To je zname uz desatrocia. Zadajte si do prehliadaca „Georgia guidestones“ a tam, ako prvy bod vytesany do kamena, stoji,:“Udrzuj populaciu pod 500 milionov“… Dedukcia/synteza – CoVid-19 je s velkou pravdepodobnostou len test.
    Neoliberalizmus, ako asi posladna faza kapitalizmu, sa chova ako skapinajuca kobyla. Pouziva vsetky triky len aby ostal pri moci.(cipovane, totalna kontrola, len elektronicke peniaze, vyvolavanie konkretneho a neurtciteho strachu atd). Nema plan/koncepciu, len zufalu volu/chtic nadalej udrzat status quo. Nadalej vyciciavat inych/svet.
    Fazy neoliberalizmu: Najprv bol divoky manchestersky kapitalizmus. Trval do velkej krizy 1929-30. Jeho najvacsi „uspech“- zalozenie privatnej FED-Federal reserve 23.12.1913. Trva dodnes. Boly aj ine privatne banky skor, v Britanii, Taliansku… ale tie boli zalozene este za feudalizmu. Po krize 1929-30 dohodol Franklin Delano Roosevelt s mocipanmi tohto sveta (Rothschildami, Rockefellermi, Morganmi atd) „New deal“, kde sa tito zaviazaly postupovat „socialne“ – umierneny kapitalizmus. Toto trvalo do skoncenia 2.svetovej vojny. Z 2.s.w. vysly USA ako ekonomicky vitaz a presadily v Bretton Woods pevne kurzy dolara k inym menam. Kedze mocipanom sa odnechcel „New deal“a Bretton Woods, rozhodli sa, na popud pana Hayeka, viac zarabat=viac vykoristovat a to odburavanim socialnych vymozenosti, znizovanim dani atd. Vojna vo Vietname prisla ako na zavolanie. Ked zacala byt poriadne draha, Nixon 1972 zrusil vazbu $ na zlato (1 unca = $35.-) Tak sa staly $ len potlacenymi rezanymi papierikmi. Situaciu este udrzaly zmluvou so Saudskou Arabiou, ze bude predavat ropu len za $ = petrodolar. 1972 sa ocakavalo,ze sa nahradnou svetovou menou stane Rubel, ale pan sudruh Chruscov povedal svoje „net“. $ je teraz kryty len vierou sveta,ze ma naozaj tu nominalnu hodnotu,co je na nom vytlacena a armadou USA. Zacalo kvantitatvne uvolnovanie 1. A zacalo do 1989 pomale, a stale zrychlujuce sa preberanie moci neoliberlizmu/neoconov, zavadzanie NWO-New World Order. Moc sa im to nedari. Kriza 2007-8, kvantitatvne uvolnovanie 2, vojny, najma proti tym, co neposluchaju, nechcu platit v $ atd… Strasne zadlzenie sveta. A mame tu dnes… Tak to je z rychlika a len na jednu stranu…
    Neoliberalizmus sa da/musi odstranit odbojom zdola. USA su zaneprazdnene svojimi problemami a tak maju menej sil a casu vyvijat tlak. Domace podrztasky sice vyvijaju iniciatvu, ale este nedostali presny pokyn zhora. A preto si myslim, ze je vhodny cas zacat…

    Reply
    • 14. júna 2020 at 1:16
      Permalink

      Pane Ommi,

      vidíme to oba naprosto stejně. Opravdu, názorově se nelišíme. V ničem. Píšete cosi o odboji zdola. Jenže…

      Jenže máme zde vysoce závažnou překážku v podobě Ruska. Mám na mysli děsivý fakt, že Rusko v osobě prezidenta Putina a ředitelky ruské Centrobanky Nabiullinové jsou naprosto dokonalou zárukou, že skoro veškeré vydělané peníze z Ruska tečou do FEDu v USA. Chápete, pouštění Rusku žilou ve jménu záchrany amer. dolaru.

      A to není všecko. Rusko se stává první zemí na této planetě, kde se mají zavést biometrické doklady, na pořadu dne jsou poslední přípravy ke zrušení bankovek v Rusku a zavedení povinné elektronické měny. Aby toho nebylo málo, Rusko se má stát VŮBEC PRVNÍ ZEMÍ NA TÉTO PLANETĚ, kde se provede povinné čipování veškerého obyvatelstva již do r. 2025. A od letošního podzimu, jako předkrm, POVINNÁ VAKCINACE RUSŮ. Čím? To nikdo neřekne. Třeba to bude vakcína ke sterilizaci Rusů. Ten dokument na ruském netu opravdu existuje, není ani nový, ani tajný.

      I proto dcera zavražděného ruského gen. Lva Rochlina Jelena Rochlinová svolává spolu s ostatními vlasteneckými a levicovými představiteli celoruskou demonstraci na 22.6. jako formu odporu proti fašizaci Ruska ze strany vlády a úřadů. Projev Jeleny Rochlinové ze dne 10.6. t.r. spolu s ostatními představiteli opozice je k dispozici zde:

      Reply
    • 14. júna 2020 at 9:04
      Permalink

      …a môžeme začať spontánnym zvalením najväčšieho symbolu kolonializmu – plotu okolo „Ambasády“…

      Reply
  • 14. júna 2020 at 9:38
    Permalink

    S tym Putinom je to zlozitejsie. Ma styky aj s Chabad-Lubavitch. Este Stalin slubil Krym pre zidovsku komunitu. (presidlil Tatarov – ale tam je viac dovodov…) Ale vznikom Izraela sa stal Krym len planom B. Preto tolky krik a jacanie, ze sa vymkol zpod priameho vplyvu USA pre pripad, ze by nebolo mozne udrzat Izrael. Toky penazi do FEDu nie su na zachranu $, ale majitelom FEDu.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *