Ladislav Novomeský: Kríž a hviezda, o zmierení kresťanstva a komunizmu

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Sme si dobre vedomí, že predovšetkým treba rozptýliť starú, takmer tradičnú nedôveru medzi náboženstvom a komunistickými úsiliami, a to i v tom prípade, ak sa dajú odmyslieť prirodzené nepriateľstva medzi komunizmom a politickými úsliami, zahaľovanými u nás vždy do nejakého náboženského rúcha, keď chceme vytvoriť znesiteľný, ba dobrý pomer dnešnej svetskej moci k správam vecí náboženských a znesiteľný a dobrý pomer komunizmu k náboženskému životu u nás.

Nie je a nebolo tajomstvom, že slovenskí komunisti už v rušných a strastiplných časoch príprav na povstanie popri praktických problémoch najviac času venovali úvahám o určení správneho vzťahu k náboženstvu. Táto námaha sa vyplatila. Vyplatila sa Slovensku i náboženstvu a nič by väčšmi neupevnilo dnešnú pozíciu náboženstva, ako aj každý pozitívny postoj k nemu, ako určenie správneho a dobrého vzťahu jeho predstaviteľov ku komunizmu.

Skôr či neskôr musia tieto veličiny obapolne určiť k sebe jasný vzťah. Nech sa teda nájdu medzi pomazanými aj osvietené hlavy, ktoré vyslovia jasný výrok. Na komunistov už dávno nevedia zapôsobiť horlivci…

Istý katolícky kňaz, vynikajúci politik bývalého režimu – škoda, že veľmi neskoro, až iba v posledných časoch – povedal správnu vetu:

„Keď komunisti nevylučujú zo svojho kruhu katolíkov, niet dôvodu, aby katolicizmus vylučoval zo svojho radu komunistov.“

V podstate ide o to, aby sa táto téza preniesla do praktického života. Ide o to, aby sa u nás nenašiel nik, kto by dovolil zneužiť kríž, cirkvi a náboženstvá proti úsiliam, reprezentovaným hviezdou komunizmu. Už aj preto nie, lebo úsilia tieto – ako ukázali už aj doterajšie skúsenosti – nevylučujú, ba umožňujú jestvovanie kríža v najjasnejšej jeho žiari.

LACO NOVOMESKÝ

Celý text nájdete tu.

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


7 thoughts on “Ladislav Novomeský: Kríž a hviezda, o zmierení kresťanstva a komunizmu

  • 9. marca 2020 at 7:12
    Permalink

    Postoj marxistickej filozofie a komunistov k náboženstvu je jasný. Tak prečo tie snahy o prekrúcanie? Nieje žiadny komunista ten, kto podporuje kult šíriaci nenávisť a násilie voči tým, ktorí odmietajú uznať fantastické bludy tohoto kultu.

    Reply
  • 9. marca 2020 at 17:01
    Permalink

    Súdruh Čelko, chápem Vás; som ateistka, bola som a budem; aj nenávisti som si užila až-až. No som empatická a chápem i to, že niekto vieru potrebuje; keď mu viera pomáha a toleruje presvedčenie iných, TOLERUJEM. Navyše autor volá po zmierení, a ja to beriem. MIER nie VOJNA!!!
    Voči čomu som nekompromisná, to je KAPITALIZMUS!!!

    Reply
    • 10. marca 2020 at 9:32
      Permalink

      Pani Kotrádyová, tiež som ateista a nenávist od katolíkov tiež dobre poznám. Súhlasím s Vami, že viera je potrebná. Napr. viera v dobro, či spravodlivosť. Ale viera v nenávisť a násilie voči ostatným? S tým nemôžem súhlasiť.

      Bavil som sa s jednou staršou komunistkou, ktorá mala celkom dobré názory, dokiaľ neprišla reč na náboženstvo. Keď začala rozprávať o tom, že Ježiš bol prvý komunista a že komunizmus je podobný kresťanstvu, tak sme sa poriadne chytili. Bola to pekná ukážka toho, ako kresťanstvo komunistov rozdeľuje. Je to vojna, nie mier.

      Kresťanstvo je ohavné zlo, ktorého zverstvá sú zrovnateľné s fašizmom a kapitalizmom. Rozdiel je len v tom, že jedni rozdeľujú ľudí podľa farby pleti a pôvodu, druhí podľa moci a bohatstva, tretí podľa príslušnosti k náboženskému kultu. Odmietam niečo také tolerovať, alebo zakrývať pred tým oči.

      Reply
      • 10. marca 2020 at 10:26
        Permalink

        Pane Čelko, zdravím Vás.

        Napsal jste, že „kresťanstvo je ohavné zlo, ktorého zverstvá sú zrovnateľné s fašizmom a kapitalizmom“. Tohle bych, byť jsem členem KSČM, rozhodně nikdy netvrdil. Fašismus je produkt velkokapitálu, dnes spíše oligarchie, tedy těch, kdo staví moc peněz nad samotného Boha. Křesťanství je ideologie, asi jako marxismus.

        Pokud někdo ve jménu křesťanství páchal či doposud páchá zlo, to ještě neznamená, že na vině je samo křesťanství. Pokud někdo páchal zlo ve jménu socialismu (oba víme, že se tak dělo), pak to, ovšem, neznamená, že na vině je socialistická ideologie.

        Genadij Zjuganov je předsedou KSRF, a přesto chodí i s ostatními komunisty do chrámu poklonit se Kristu. Dole, pane Čelko, máte video jako důkaz. V tom videu G. Zjuganov jasně hovoří o tom, že Kristus byl prvním komunistou na Zemi. Měl byste také vědět, že Josef Stalin vycházel s pravoslavnými křesťany více než dobře. Navzdory vylhané propagandě o boji stalinových komunistů proti církvi. Nejen proto, že J. Stalin byl studentem kněžského semináře. Věděl jste tohle, pane Čelko? Řekl bych skoro jistě, že ne.

        A když němečtí fašisté stáli se svými vojsky u bran Moskvy, doslova na dostřel, bylo jasné, že je opravdu hodně zle. A tehdy, pane Čelko, se NĚCO stalo, pane Čelko, přečtěte si to, máte to dokonce ve Vaší rodné řeči:

        https://zn.sk/zachranila-moskvu-1941-zazracna-ikona/


        PRAVOSLAVNÍ KOMUNISTÉ RUSKA

        Reply
        • 10. marca 2020 at 13:12
          Permalink

          Pán Vašek, zdá sa, že sa nezhodneme.

          Stalin sa kňazom nakoniec nestal a už v seminári rebeloval a tvrdil o sebe, že je ateista. Myslím, že bol naopak zameraný proti cirkvi. Matne si spomínam, že nechal zbúrať nejaké náboženské budovy a na ich mieste postaviť socialistické pomníky.
          Napríklad ja som chodil na náboženstvo, do kostola i na všetky tie magické obrady. Pretože som musel. Kult a jeho predstavitelia to prikazovali rodičom.

          Vôbec neverím, že nejaký magický obraz zachárnil počas vojny Moskvu. Ak tomu niekto verí, tak akákoľvek argumentácia stráca význam. Pretože vo svete náboženskej fantázie je možné vymyslieť si čokoľvek. Stačí vidieť Ježišovu tvár na záchodovej doske či na topinke a už je zázrak na svete.

          Ak niekto pácha zlo v mene socializmu, tak to samorzejme neznamená, že na vine je socializmus. Pretože socializmus je myšlienková filozofia, nezávislá na ľuďoch. Bola tu dávno pred socialistickými filozofmi.
          Socializmus nájdete aj medzi zvieratami, ktoré o socializme nikdy nepočuli.

          Kresťanstvo nabáda ku zlu už vo svojich základných princípoch. Odmieta slobodu, požaduje fyzické tresty alebo smrť. Samotné kresťanstvo nieje ideológia. Z ideologického hľadiska je kresťanstvo podobné fašizmu a kapitalizmu.
          Kresťanstvo určite nieje podobné marxizmu. Ledaže by Marx hlásal o tom, aby sa robotníci nechali vykorisťovať skupinou pomätených bláznov a klaňali sa fantastickým bytostiam. Marxizmus je naopak o materializme a slobode – „Proletári nemajú čo stratiť, iba ak ich okovy“.
          Cirkevní hodnostári nezneužívajú kresťanstvo. Sú priamo jeho predstaviteľmi – „Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju cirkev…“. To oni určujú smerovanie náboženstva. Medzi prestaviteľmi cirkví nenájdete žiadne božstvá ani duchov.

          Reply
      • 10. marca 2020 at 13:03
        Permalink

        Súdruh Čelko , máte pravdu: „…je potrebná viera v dobro, či spravodlivosť. Ale viera v nenávisť a násilie voči ostatným? S tým nemôžem súhlasiť.“ Ani ja!
        Tak teda nepodľahnime nenávisti a násiliu voči ostatným! A bude mier!

        Reply
  • 10. marca 2020 at 9:31
    Permalink

    Ako by mohol skutočný komunista veriť v ideológiu, ktorá okráda pracujúcich, ktorá im chce vziať slobdu a rozhodovať o ich životoch? Myslím si, že skutočný komunista by niečo také nemohol tolerovať vo svojich radách.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *