Yanis Varoufakis: Globální minotaurus (recenzia)

Meno autora bolo v uplynulom období skloňované vo všetkých pádoch. Napriek krátkej, iba štvormesačnej anabáze vo funkcii gréckeho ministra financií utkvel v pamäti európskej verejnosti ako ostrý kritik vedenia EÚ a dôrazný obhajca záujmov krachujúceho Grécka. Stal sa dokonca jablkom sváru v procese náročných rokovaní, kameňom, na ktorý opakovane narážala kosa európskej Troiky v nepochopiteľnej snahe nanútiť Grékom opakovaný dlhový twister. V knižke, ktorú vydalo vydavateľstvo Rybka Publishers (2013), sa popredný svetový ekonóm zameriava na globálnu ekonomiku, „svoje“ Grécko spomína len okrajovo, v kontexte celosvetového diania. Varoufakis nepatrí k tým, ktorí si mastia grafomanské egá prehnane kvetnatými formuláciami, snaží sa polopatisticky ozrejmovať príčiny finančnej krízy, ako aj samotný spôsob fungovania globálnej ekonomiky. Odhaľuje tajomstvo dlhoročného privilegovaného postavenia USA, paradoxne profitujúceho z dvojitého deficitu (obchodného i rozpočtového). Výsledkom tejto politiky je astronomický americký dlh, ktorý už presahuje neuveriteľných 18 biliónov dolárov, pričom táto suma predstavuje takmer tretinu z celosvetového dlhu. Osvetľuje, akú úlohu zohrali v predvečer gigantickej krízy v roku 2008 finančné trhy Wall Street ako aj umelo udržiavaná hodnota dolára. Iste, pri lúskaní knižky sa zídu aj základy z ekonomiky, finančníctva či prehľad v politickom dianí, ale vďaka nápaditým metaforám, kreatívnym podobenstvám z mytológie a rôznym zjednodušeným modelom pochopí základné myšlienky každý laik.

Na našich stránkach poskytujeme priestor skutočne pestrej palete názorových línií, predstavujúcich alternatívu voči súčasnému zriadeniu. Preto čitateľov upozorňujeme, že nakoľko i samotní členovia redakčného kolektívu DAV DVA, spolupracovníci či korešpondenti vzišli z rôznych prúdov, v partikulárnych otázkach sa ich výklady a postoje môžu líšiť či si dokonca miestami protirečiť. Iba názorová pluralita totiž umožňuje skutočne plodnú a hodnotnú diskusiu s potenciálom vygenerovať tie najlepšie myšlienky, schopné načrtnúť pôdorys pre nové spoločensko-ekonomické zriadenie, zohľadňujúce potreby 21. storočia.

Zdieľaj tento článok: