Kam speje slovenská a európska ľavica? Ľuboš Blaha v Michelkovej relácii Veci verejné

Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Kam smeruje naša (slovenská a európska) ľavica? Je Smer ľavicová strana? Prečo zlyhala tretia cesta? Prečo sociálno-demokratická ľavica prudko klesá a jej voličov oslovujú pôvodne okrajové krajne ľavicové či pravicové strany? Má ľavica reálne vízie ako ďalej? Chce len reformovať kapitalizmus alebo chce nastoliť demokratický socializmus? Aké sú nástroje ľavicovej politiky? Vie ľavica ponúkať reálne, uskutočniteľné a efektívne riešenia? Je základný nepodmienený príjem vhodný nástroj? Čo robiť? Vie to ľavica? Ako môže zlepšiť život ľudí? Je vôľa a je aj cesta? Odpovede na tieto a ďalšie otázky budete počuť v diskusii s poslancom NR SR a predsedom Výboru NR SR pre európske záležitosti Ľubošom Blahom.

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


18 thoughts on “Kam speje slovenská a európska ľavica? Ľuboš Blaha v Michelkovej relácii Veci verejné

  • 1. októbra 2019 at 14:53
    Permalink

    Niekto to zablokoval, aby neprešli ohlasy na rozhovor Blaha, Michelko, To je tá mafistická demokracia.

    Reply
  • 1. októbra 2019 at 14:53
    Permalink

    Intelektualčina? Uhm, ale DOBRÁÁÁ! Blahova i Michelkova.
    To je dobrý projekt, tie Veci verejné, fakt.

    K podmienenému príjmu: Súhlas, rozumiem tomu. Ale nedalo by sa efektívnejšie?

    Jeseň, aktivačné ráno:
    Za mizernú almužnu,
    robia prácu záslužnú,
    práve hľadajú list v tráve,
    jeden stojí,
    asi sa zohnúť bojí,
    traja zívajú
    a desiati ten list dvíhajú,
    po ceste ho stratia,
    hlavne, že ich za to platia.
    Jedna žena,
    z toho listu unavená,
    sedí na lavičke pri kávičke.
    Do reči sa pustím schuti:
    „Chutí?“
    „Oddychujem, lístie je už pohrabané.“
    Začnem si ju doberať:
    „Ešte na strome visí.“
    Podozrievavo na mňa pozerá:
    „Čo ste, zo stromu budem oberať.“
    Človek sa môže červenať.
    Tak to v našom meste chodí,
    do grotesky sa to hodí.

    Reply
  • 1. októbra 2019 at 15:08
    Permalink

    Takto ako Michelko a Bláha treba pomenovať vecne a pravdivo veci. Najmä v politike. V elektronických médiách počuť z úst politikov iba zavádzajúce populistické reči na oklamanie ľudí. Dúfam, že sa tentoraz vo voľbách nedajú oklamať.

    Reply
  • 1. októbra 2019 at 15:15
    Permalink

    Niekto robí korekciu komentárov, prípadne ich blokuje….Blaha a Michelko, ďakujeme!

    Reply
  • 1. októbra 2019 at 18:05
    Permalink

    Ľavica musí poukazovať na „riziká“ utiekania sa ku konzervativizmu, ako reakcie na súčasný „prúd dejín“.

    Zákernosť konzervativizmu je rovnaká, ako zákernosť liberalizmu – pseudotémami prekrývajú skutočne dôležité témy pre ľavičiarov a všetkých obyčajných ľudí vôbec. Konzervativizmus ako odpor proti liberalizmu, stavia do popredia ochranu a zachovanie „tradičných hodnôt“ , pričom však týmito častokrát nafúknutými pseudotémami zakrývajú to, že ich „ponuka“ v oblasti hospodárstva a v sociálnej oblasti je ten najreakčnejší kapitalihnus – v slovenských reáliách so silným závanom zatuchnutého ľudáctva a katolicizmu.

    Ľavica musí ľuďom odhaľovať, že zjavný súboj liberalizmu a konzervativizmu je súboj dvoch ( len ) pravicových, PROKAPITALISTICKÝCH ideológií, ponúkajúcich pre obyčajných ľudí všetky slasti kapitalizmu – o ktorých sa z veľmi zjavných príčin radšej nehovorí. Ľavica sa nesmie nechať vtiahnuť do súbojov pravice na osi konzervativizmus-liberalizmus, ale musí zo svojich ľavicových pozícií zjavovať a útočiť na oba pravicové prúdy na osi ľavica-pravica, alebo socializmus-kapitalihnus.

    České reálie popisuje odkazovaný článok, no riziká príklonu ľavicových voličov a obyčajných ľudí ku pravicovému konzervativizmu ( v mene „vyšších“ princípov ) sú myslím v našom stredoeurópskom priestore úplne rovnaké.

    Čítajte s porozumením !

    https://bit.ly/2mECFtb

    Reply
    • 1. októbra 2019 at 18:31
      Permalink

      Niekedy mám pocit, že za zdanlivý vznešený „hodnotový“ súboj konzervativizmu a liberalizmu sa skrýva súboj reakčného národného kapitálu ( je rozsiahlejší ) s progresívnym globálnym kapitálom ( je bohatší ) o reálnu ekonomicko-hospodársku moc vnad krajmi, štátmi, kontinentmi a onedlho celou zemou.

      Reply
  • 2. októbra 2019 at 7:53
    Permalink

    Myslím si, že slovenská „ľavica“ SMERuje vpravo. Hovorím o tej skupine pravicových politikov a strán, ktorý o sebe tvrdia, že sú slovenskou ľavicou.

    Som presvedčený, že potrebujeme skutočnú ľavicovú organizáciu, ktorá by dokázala rázne odmietnuť nielen kapitalistický SMER s Blahom, ale aj upadajúci spolok sympatizantov pravice – KSS, či prestupujúci VZDOR.

    Reply
  • 2. októbra 2019 at 10:03
    Permalink

    Súdruh Čelko, v podstate s Vami súhlasím. Ale! Pod Tatrami nedopestuješ pomaranče ani keby si sa na hlavu postavil, a tak tu pestujeme zemiaky, kukuricu…skrátka to, čo nám klíma dovolí. Chcem tým povedať, že musíme rešpektovať realitu, politickú klímu – tá ľavici nepraje, a tak ten, komu na ľavicových hodnotách skutočne záleží, by mal podporovať politické subjekty a osobnosti, ktoré sú k ľavici najbližšie. Politické subjekty a osobnosti vľavo robia veľkú chybu, že sa nevedia spojiť, spolu by dosiahli viac:

    Kráľ Svätopluk mal troch synov, ktorí SA MEDZI SEBOU NEUSTÁLE ŠKRIEPILI, kto bude vládnuť v krajine po smrti otca. Bývalo zvykom, že vladárom sa stal vždy najstarší syn. Synovia kráľa Svätopluka však CHCELI VLÁDNUŤ VŠETCI.
    Keď kráľ ležal na smrteľnej posteli, dal si ešte naposledy zavolať svojich synov a prikázal priniesť tri prúty. Otec podal viazaničku prútov najstaršiemu synovi a povedal mu, aby ju zlomil. Ten sa pokúšal, ale viazanicu prútov sa mu zlomiť nepodarilo. Potom podal kráľ viazanicu strednému synovi, ani jemu sa to nepodarilo. Ani najmladší nemal dosť síl, aby prúty zlomil. Potom starý kráľ zobral viazanicu a prúty rozdelil. Každému synovi dal jeden. Synovia teraz poľahky prúty polámali. Vtedy im otec povedal: „Synovia moji, AK BUDETE ŽIŤ SVORNE A VZAJOMNE SI BUDETE POMÁHAŤ, BUDETE SILNÍ A NIJAKÝ NEPRIATEĽ VÁS NEPREMOŽE. Tak, ako ste ani vy nemohli zlomiť tie tri prúty, keď boli zviazané spolu. AK VŠAK BUDETE NESVORNÍ, BUDETE SA HÁDAŤ A RÍŠU SI PODELÍTE NA KÚSKY, NEPRIATEĽ VÁS POĽAHKY AKO TEN PRÚT PREMOŽE A VY ZAHYNIETE.“

    P.S. PRAVICA, i tá oblečená do ľavicového rúcha, si brúsi zuby. Nedajme jej šancu!

    Reply
  • 2. októbra 2019 at 14:45
    Permalink

    VIDÍM ZÁSADNÍ PROBLÉM,
    KTERÝ NIKDO Z LEVIČÁKŮ NECHCE VYSVĚTLIT, ANI BLAHA NE

    Video je skvělé, rozhovor na úrovni, i proto jsem jej zařadil jako správce na web NÁŠ RESTART http://www.nasrestart.cz/ (viz řádek „Ľuboš Blaha – Kam speje slovenská a európska ľavica?“).

    Jenže, když už L. Blaha správně ve videu říká, že to, co pracující člověk, vlastně proletář, požaduje, jsou soc. jistoty, které zde již byly za socialismu před desítkami let, měl by vysvětlit následující, což, bohužel, on nečiní. Mám na mysli, že již skoro 1/3 století trvá naprosto schizofrenní stav věcí, kdy na jedné straně chceme jistoty z ČSSR, ale na straně druhé naše národy s ohromnou vehemencí ODMÍTAJÍ VE VOLBÁCH SOCIALISMUS, protože se domnívají, že soc. jistoty ano, ALE JEN A POUZE V RÁMCI EVR. UNIE A TEDY KAPITALISMU. Ačkoli právě tohle FYZICKY NENÍ MOŽNÉ!!!

    Tak jak řešit tento rébus, bratři a sestry Slováci a Češi? Tož jak? Podiskutujme zde na DAV-DVA, když už ani Blaha tohle nechce komentovat. On tvrdí, že SMER je levic. strana, jenže SMER nechce o socialismu ani slyšet!!!

    Reply
    • 2. októbra 2019 at 19:41
      Permalink

      Stačili mi prvé dve minúty, zavŕšené jednoznačným Blahovým konštatovaním, že Smer je ľavicová Strana. Po tomto už nemá zmysel rozhovor sledovať, lebo je to absolútna lož.

      Najprv stručne pojem ľavica a ľavicová strana:
      Pojmovými znakmi sú hodnoty presadzované v rámci socio-ekonomického systému. Z hľadiska štruktúry ekonomiky musí prevládať spoločenské vlastnictvo výrobných prostriedkov a to najmä v strategických sieťových odvetviach a kľúčových priemyselných podnikoch, ako aj aspoň jedna štátna banka a v nadväznosti na to čo najspravodlivejší podiel všetkých na distribúcii vytvorených hodnôt. Tak isto nesmú byť pripustené akékoľvek súkromné prvky, teda privatizácia v zdravotníctve, dôchodkoch a vzdelávaní. Ľavica musí presadzovať dostupné bývanie a minimálnu mzdu, z ktorej sa dá toto bývanie obstarať a uživiť rodina. Finančné toky (najmä cez dane) smerovať tak, aby vyššie uvedené bolo zabezpečené a aby nebolo možné unikať do daňových rajov. Umožniť a podporovať aj iné formy podnikania, vhodné podľa povahy odvetví, čiže aj družstevníctvo (pri bytoch vrátane úverových družstiev napríklad) a súkromné podniky samozrejme tiež. Princípy ľavice sú najmä spravodlivosť, solidarita a práca.

      A teraz otázka, čo z toho za 12 rokov Smer vo vláde a parlamente presadil? Čiže nejde o to, čo Blaha a Smer rozprávajú ale ako konajú. Ak má byť nejaká strana na Slovensku označená právom ako ľavicová, musí na zdedenom Miklošovom a Dzurindovom systéme urobiť zásadné systémové zmeny. A v tomto zmysle neurobil Smer vôbec nič, práve naopak.
      Kradnutie peňazí z prvého dôchodkového piliera do druhého postupne zvyšuje na 6%, čím ho priblížuje ku Kaníkovym 9%. Ostránenie valorizácie dôchodkov systémom rast priemernej mzdy plus inflácia delené dvomi sa ukazuje chybou, lebo priemerná mzda veľmi rýchlo rastie. Zlatým klincom je zabetónovanie druhého piliera v ústave, čo je svetový unikát. Nesplnenie sľubu zavedenia jednej štátnej zdravotnej poisťovne a tým možnosť „zisku“ súkromných zdravotných poisťovní. Ľavica má uprednostňovať zdravé a kultivované životné prostredie a nie tam pustiť neregulované podnikanie, viď drancovanie lesov a tisíce bilbordov na každom kroku. Mohli by sme ešte pokračovať, či sú ľavicové náhubkové ustanovenia v Trestnom zákone, hlasovanie za sankcie proti Rusku, za rozširovanie NATO ale radšej skončime…

      Len z uvedeného je zrejmé, že Smer nemá s ľavicou nič spoločné. A vôbec nie je pravda, že ľavica sa môže odlišovať podľa „miestnych podmienok“. Čo je napríklad ľavicové na demokratickej strane v USA? Boli USA ľavicovejšie, keď vládla, napríklad za Obamu alebo Clintona? Ľavicové hodnoty sú rovnaké (univerzálne) na celom svete, rovnako ako hodnoty pravicové, alebo liberálne či konzervatívne.

      Reply
  • 3. októbra 2019 at 10:34
    Permalink

    Pán Blaha,
    po Vašom rozhovore mi behá mráz po chrbte, hlavne z prvej časti, ak si pomyslím, ako hlboko klesli menševici na celom svete a na Slovensku. V podstate inými slovami (akademickým jazykom) v kontexte s dianím vo svete za posledné roky, ale povedal ste, že posledné roky menševici na celom svete nielen, že zlyhali, ale hlavne páchali zločiny, od vojnových zločinov počnúc (Blair, Clintonovci, Obama atď.), vojnových štváčov, cez genocídu národov, pašerákov migrantov až po podporu sexuálnych deviantov, na úkor zdravej populácie, ignorantov názorov a potrieb národa. Povedané inými slovami, ale sám ste to priznal. V druhej časti som si vypočul zaujímavú logiku, máme si odkúpiť to čo nám za 1 korunu rozkradli a zakladať družstva. Azda, aby mali nám čo znova ukradnúť.
    Aj som váhal či sa mám vôbec zapojiť do diskusie. Po Vašom vyjadrení , som presvedčený, že menševici-sociálna demokracia totálne zradila pracujúcich.
    Napriek tomu aj dnes sa Vás opýtam, ako chcete realizovať vytýčené smerovanie sociálnej demokracie? S kým? Koľko je tam Blahov, Ficov? Len sa pozrite okolo seba, sami vlastizradca, ignorant názorov národa, podporovateľ pašerákov migrantov, podporovateľ LGBT, hlasovateľov za kvóty, podporovateľov komisárky, podporovateľov oligarchov, slintošov na eurofondy . Preto som veľmi skeptický, či sa Vám to podarí zvrátiť na cestu“ ľavice“ a či je to vôbec myslené vážne, alebo len akademický?

    Reply
    • 3. októbra 2019 at 11:01
      Permalink

      Jožo, zdravím Vás!

      S Vaším postojem jen a pouze souhlasím. Existuje jediná cesta, jak ze současného marasu ven ─ výstup z EU a návrat k nár. státu a kultuře. Ovšem, vyvstává ruku v ruce s tím KARDINÁLNÍ OTÁZKA.

      A kdo z dnešních polit. stran a hnutí tohle chce? Pokud vím, ani SMER, ale ani KSČM či dokonce slov. komunisté ─ vystoupit z EU nechtějí! A to je vysoce závažná skutečnost! Na straně jedné Dr. Blaha velice dobře odporuje současný globalismus, všechna čest, opravdu, na straně druhé však Dr. Blaha ani slovem nezmiňuje NEVYHNUTELNOST rozvodu s EU, máme-li jako Slováci a Češi vůbec přežít. Naší JEDINOU nadějí je napojit se kulturně a ekonomicky na Čínu a na Rusko, jiná cesta pro nás ─ NEEXISTUJE! Vzpomeňme nedávné podvratné akce EU a USA proti Venezuele. To byla přece hrůza! Kdo ji podržel, aby nepadla na hubu jako Češi po Mnichovu na podzim 1938? Kdo? Rusko přece!

      Jako správce webu jsem zveřejnil na popud Dr. J. Skály tento vysoce přínosný materiál, podívejte a vyslechněte jeho videoprezentaci, rozhodně to stojí za to:

      http://www.nasrestart.cz/signaly-nadeje/73-hledali-jsme-svobodu-v-eu-nasli-jsme-ji

      Reply
      • 3. októbra 2019 at 12:15
        Permalink

        Pán Vašek,
        uviedli ste kľúčovú vetu:
        „NEVYHNUTELNOST rozvodu s EU, máme-li jako Slováci a Češi vůbec přežít.“
        Bohužiaľ, túto pravdu nikto nechce počuť. A „lavica“ už vôbec nie. Ako keby neexistoval osud Lužických Srbov, ako keby neexistoval Napoleon, Wilhelm ani Hitler, ako keby sa neudial Mníchov 1938, ako keby neexistovala Lisabonská zmluva (krycí názov pre ústavu EU), ako keby nikto nevidel, že Západ nás chce len ako kolóniu a inkdy inak.
        Pokiaľ sa nebude diskutovať na túto tému a hlavne podľa tejto pravdy konať, tak naozaj končíme. Salónne pseudoľavicové dialógy o akejsi ľavici, ktorá vlastne reálne dnes ani neexistuje, nemajú žiadny zmysel. Existuje len pár roztrúsených ozajstných ľavičiarov bez reálneho vplyvu na beh vecí.
        Nevyhnutnosť rozvodu s EU si uvedomujú práve tie strany, ktoré sú označované za „extrémne pravicové“. Prečo sú tak označované, je nie som schopný pochopiť. Žeby nedorozumenie v základných pojmoch :-)?

        PS
        Odkaz Jožovi: nepýtajte sa ich, ako chcú realizovať vytýčené smerovanie sociálnej demokracie. Radšej nech ho nerealizujú – v našom záujme.

        Reply
        • 3. októbra 2019 at 14:17
          Permalink

          Pane Juhár, vážený pane kolego,

          budu tentokráte v odpovědi naprosto stručný, avšak o to srozumitelnější. Pokud nerozbijeme okovy, kterými jsme připoutáni k německé Evropské unii, pak to povím jinak.

          Když byli Češi v Protektorátu Čechy a Morava v letech 1939-1945, tak to bylo stejné. Tj. buď anebo. Pokud by nás neosvobodila Rudá armáda, pak by český národ ve své původní podobě přestal existovat.

          Nynější totální ruinování české svébytnosti se vším všudy povede v konečném důsledku k likvidaci nejen Čechů, ale i Slováků. Pravda, tentokráte to proběhne „civilizovaně“, tj. bez sekání hlav gilotinou na Pankráci v Praze. Stačí, když nebudou mít mladí Slováci a Češi kde bydlet a když nebudou mít co žrát. Což, ostatně, se již děje. Tohle tzv. levice NEVIDÍ???

          Reply
  • 3. októbra 2019 at 13:15
    Permalink

    Dávam do pozornosti zásadné vyhlásenie V-SP, veľmi podobné môjmu predchádzajúcemu príspevku, ku nadchádzajúcim radným voľbám 2020 :

    http://vzdor.org/?p=5277
    https://bit.ly/2oKROdb

    Zlúčenie jednotlivých strán nie je nutné, hlavne v stave, keď KSS nie je ochotná „strpieť“ žiadne platformy vrámci strany. Takto môže každá zo strán oslovovať voličov vlastnou politikou a vlastným spôsobom.
    Naopak, predvolebná spolupráca ( spoločný zoznam uchádzačov ) je v súčasnom stave nevyhnutné, a všetky detinské a hlavne osobné spory musia ísť bokom, v záujme ľavice a ľavicových voličov.

    Veľmi ostražito by som však pristupoval k spolupráci s Chmelárom. Je to človek, ktorého osobnostná stavba nie je ochotná nie len že prijať, ale ani si vypočuť iný názor ako ten, ktorý je v zhode s jeho vlastným. K čo aj drobným ( ľavicovým ) oponentom vystupuje veľmi povýšenecky a pohŕdavo, až sa pýtam, ako takýto človek chce oslovovať jednoduchého a nevzdelaného človeka. Je to človek vodcovského typu, určujúci smer, a pokiaľ tým smerom nechcú ísť ostatní, tak ním pôjde teda radšej sám, ako by mal zvážiť kolektívne rozhodnutie o inom smere.

    Komunistické strany s ich mikropodporou sa pri spolupráci s Chmelárom vystavujú riziku rozbitia aj toho mála, čo ešte držia pohromade. Okrem toho vnesiete so spolupráce rozbušku konfliktu, do ktorého sa Vás budú intenzívne snažiť vohnať nepriateľské sily, keďže Chmelár sa veľmi nelichotivo vyjadruje o československom socializme – či o reálnom povojnovom východoeurópskom socializme vôbec, a naopak romanticky básni o údajných „ideáloch novembra“ za ktoré mrel na barikádach, bez štipky predtuchy, že ide o kapitalistický prevrat.

    Spolupráca s Chmelárom jedine ak by ste Egovi nadiktovali svoje podmienky spolupráce, a on ich bez výhrad prijal. O tom však pochybujem, že by to typ osobnosti akú má Ego vôbec akceptoval.

    Takže komunisti – s Egom Chmelárom radšej né – e.e.

    Reply
  • 3. októbra 2019 at 17:48
    Permalink

    Vyhlásenie V-SP je výborné!!! Spojte sa!!!
    Ľavica do parlamentu!!! Hrozí demontáž štátu, národných a kultúrnych hodnôt, sociálnych istôt /teda toho torza, čo z nich ostalo/.

    Reply
  • 5. októbra 2019 at 9:57
    Permalink

    Rozhovor podnetný, len by hádam bolo vhodné, trochu pomalšie hovoriť.

    Reply
  • 7. októbra 2019 at 17:53
    Permalink

    Súhlasím s Vami pán Peter Krumpál, mohol som svoj príspevok formulovať kultivovanejšie. Aj ja som to takto neskôr cítil. Žiaľ nechal som voľný priechod emóciám. Ospravedlňujem sa a žiadam redakciu o vymazanie môjho príspevku. Mojím zámerom bolo nastavovať zrkadlo nič viac. Viackrát sa už nezapojím do diskusie.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *