Nie je to len „konšpirácia“. Tu sú informácie o tom, koľko mediálnych globálnych správ pripravujú PR firmy.Nemôžeme odmietnuť obavy z mediálnej globálnej kontroly informácií len ako „konšpiráciu“. Vzhľadom k tomu, PR spoločnosti, ktoré sa špecializujú na vytváranie vzťahov s verejnosťou pripravujú 60-80% globálnych správ, podľa nového akademického prieskumu – Giants: Global Power Elite [Giganti v médiách: Globálna mocenská elita]
*Tri propagandistické firmy*
Na trhu s „public relations a propagandou (PRP)“ (vytváranie vzťahov s verejnosťou) dominujú tri veľké spoločnosti. Ide o Omnicom Group, WPP a Interpublic Group. Prostredníctvom tlačových správ PRP tieto konglomeráty a ich dcérske spoločnosti pripravujú rozsiahle riadky „noviniek“ ako správy pre verejnosť, ktoré veľké mediálne organizácie potom púšťajú do obehu.
*Majitelia globálnych masovokomunikačných informácií*
Mimoriadne koncentrovaný je aj samotný mediálny trh. V novej vedeckej štúdii Giants: Global Power Elite [Obri v médiách: Globálna mocenská elita], sociológ Peter Phillips, poukazuje na to, že šesť korporácií pôsobiacich v masmédiách globálne kontroluje obrovský „leví podiel“ správ v médiách. Sú to:
• Comcast – vlastník značiek ako NBC, Telemundo a Universal Pictures.
• Disney – vlastník ABC, ktorý potom riadi 243 vlastnených a pridružených televíznych kanálov. Disney tiež vlastní ESPN a Lucasfilm. A od 20. marca 2019, Disney vlastní 21. Century Fox.
• Time Warner / WarnerMedia – vlastník spoločností ako HBO, Warner Bros., Cinemax a prostredníctvom inej dcérskej spoločnosti CNN.
• Fox Broadcasting Company (držaná oddelene po akvizícii Disney) a jej sesterská spoločnosť News Corp, ktorá prostredníctvom dcérskych spoločností vlastní Times, The Sun a Wall Street Journal.
• Bertelsmann – s vlastníkom vrátane vydavateľa Penguin Random House a RTL Group (popredného európskeho poskytovateľa zábavy).
• Viacom / CBS (vo vlastníctve National Amusements Inc.) – vlastník značiek ako Paramount Pictures, MTV a Nickelodeon.
Sú to americké spoločnosti, ale pôsobia globálne po celej planéte. Napríklad WarnerMedia pôsobí v 150 krajinách.
*Ovládanie mysle*
V súhrne výsledkov tohto korporátneho mediálneho prostredia sa vyjadril autor Peter Phillips:
„…program korporátnych médií je udržať nás hlúpych a nakupovať… Je to dosť úmyselné… korporátne médiá sú samozrejme masívne konsolidované … v posledných niekoľkých desaťročiach od 50 spoločností až po dnešných šesť hlavných mediálnych korporácií … mladí ľudia sotva čítajú noviny, takže ich správy sú na internete, ktorý je úplne kontrolovaný korporátnymi médiami… Takže je to propagandistický stroj na ovládanie mysle ľudí, aby nepochopili, ako globálne mocenské elity ovládajú ich životy.
*Ideologickí ochrancovia*
V knihe Peter Phillips píše, že týchto šesť hlavných mediálnych korporácií sú neoficiálnymi hovorcami Globálnej mocenskej elity (Global Power Elite) a ideologickými ochrancami koncentrovaného globálneho kapitálu. Tieto spoločnosti, ktoré vlastnia a kontrolujú multimilionári s veľkými investíciami z globálnych Gigantov, sú základom kapitalistickej ideologickej hegemónie.
Čo Phillips nazýva globálnymi gigantmi, je 17 kapitálových investičných spoločností, ktoré kontrolujú približne 50 biliónov dolárov $ [50 trillion 50 000 000 000 000 (= 1012)] „klaster krížového investovania centralizovaného kapitálu“. Bližší pohľad na fondy ukazuje, že ide o 200 „super-prepojených“ správcov aktív smerujúcich investície do obrovskej časti svetových peňazí a rozširujúcich svoje zdroje.
Toto je jadro nadnárodnej kapitalistickej triedy. Tieto investičné fondy, ako napríklad BlackRock, JP Morgan, Barclays plc a Capital Group, sú silne investované do šiestich spoločností pôsobiacich v oblasti masmédií a troch hlavných spoločností v oblasti PR vzťahov s verejnosťou podrobne uvedených vyššie. Fondy na riadenie kapitálu sú tiež silne investované do seba a do globálneho korporátneho systému ako celku. Pôsobia takmer v každej krajine.
Je jasné, že žijeme v nadnárodnom systéme skorumpovaného, prisluhovačského, kronického kapitalizmu s bankami a korporáciami (crony capitalism). Tieto masívne investičné fondy si nekonkurujú, vzájomne nesúťažia. Spoločne pracujú na zachovaní globálneho poriadku, ktorý reprodukuje grotesknú úroveň nerovnosti. Nákupom médií a najmä PR priemyslu si globálna elita zabezpečuje, že má tiež kontrolu nad tokom informácií. Pokiaľ je moc takto koncentrovaná, nežijeme v demokracii. Je to preto naša práca zmeniť to.
Preklad Nataša B.