Limonádový Joe ako aktuálna paródia na voľný trh a marketing

Padouch nebo hrdina, my sme jedna rodina.

Limonádový Joe ide bojovať proti zlu. Etický, slušný, morálny kapitalizmus bez alkoholizmu, kde po zuby ozbrojení gangstri popíjajú limonádu – takú absurditu vyprodukovali českí tvorcovia a ich úspech dokázal, že hlášky z tohto filmu doslova zľudoveli. Tvrdý konkurenčný boj medzi alkoholikmi a abstinentmi končí idealistickou spoluprácou „dobrých a zlých“ v mene spoločnej prosperity.

Kto by nepoznal geniálnu paródiu na western, Limonádový Joe alebo Konská opera z roku 1964 od dnes už legendárnych autorov Oldřich Lipský (preslávený filmami „Marečku, podejte mi pero!“, Zabil jsem Einsteina, pánové…, „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“, Jáchyme, hoď ho do stroje!) a Jiří Brdečka (spoločne vytvorili taktiež paródie na 19. storočie, Adéla ještě nevečeřela či Tajemství hradu v Karpatech).

Myslel jsem, že jste muž zákona…
Co je dobré pro Kolaloku, je dobré i pro zákon.

Nie je náhodou, že sa Limonádový Joe svojou absurdnou aplikáciou českého humoru do štylizácie country & western, vynikajúcim soundtrackom a špecifickou scénografiou s využitím farebných filtrov reagujúcich na atmosféru deja, stal jedným z najslávnejších a najobľúbenejších parodicko-komediálnych filmov celej československej kinematografie. Herecké obsadenie pozostáva z tých najlepších českých hercov od modelového padoucha v podaní Miloša Kopeckého, archetypu drsňáckeho burana Jozefa Hlinomaza, supermodelky Olgy Schoberovej v role zlatokopky, československej superstar Waldemara Matušku a napokon „idealistického“ podnikateľa s limonádou v podaní Karla Fialu, ktorý sa v kľúčovej chvíli v mene marketingu a PR Kolaloky™ pokúsi kúpiť aj gangstra Horáca.

Paródia na boj dobra a zla

Univerzálny dedic… Viliam Kolalok, prezident akciové společnosti, Kolalok a syn™… pistolník a továrnikuv syn, co chcete víc má milá?

Dej sa odohráva v Trigger Whisky Saloone v meste Stetson City na divokom západe v roku 1885. Majiteľom podniku je istý Doug Badman. Boj proti alkoholizmu v tejto „milej komunitke“ spustili pán Goodman a jeho dcéra Winnifred. Ich pokus o nastolenie sporiadanej spoločnosti bez alkoholizmu končí fiaskom. A tu prichádza kovboj v bielom obleku, ktorý v podniku plnom po zuby ozbrojených gangstrov požiada po „sklenici kolalokovej™ limonády.“ Jeho marketingová misia je úspešná. Potom ako Limonádový Joe nastolí poriadok, Goodman otvára nealkoholický bar, ktorý dovedie Trigger Whisky Saloon do krachu. Ale na scénu prichádza brat Badmana, Horác alias Hogofogo, hľadaný políciou piatich štátov. Horác, okrem toho, že je modelový padouch, užíva si život, má rád ženy, whisky, šampanské, zábavu a prepadávanie bánk. Horácovi sa podarí svojim unikátnym guerilla marketingom pritiahnuť gangstrov späť do Trigger Whisky Saloonu. Prichádza do Kolaloka baru, kde vysloví známu vetu: „Alkohol podávaný v malých dávkách, neškodí v jakémkoliv množství.“ Horác sa pokúsi zviesť Goodmanovu dcéru v čom mu v poslednej chvíli zabráni Joe. Goodmanova dcéra sa do Joa zamiluje hneď potom, ako sa dozvedá o percentách univerzálneho dediča v spoločnosti Kolaloka & syn. Joe sa následne vydá zachrániť anti-alkoholický podnik. Marketing v štýle kampane Zuzany Čaputovej je úspešný! Po zuby ozbrojení gangstri pijú Kolaloku™ ako hipsteri latté. Ale tu prichádza Hogofogo… Ako to dopadne?

Vyvrcholením filmu je záverečná scéna, v ktorej sa splní americký sen. Hrdinova nachádzajú naftu, zlato a pán Kolaloka vyhrá 5 miliard dolárov.

Náš obchod potrebuje talenty všeho druhu.
Padouch nebo hrdina my sme jedna rodina.

Pro alkoholiky i abstinenty, WhisKola .™

#ZaSlušnúArizonu

Forma parodického filmu ako je Limonádový Joe dokonale odhaľuje ideologickú podstatu liberálnej spoločnosti, kde sa všetko stáva predmetom predajnosti. Vízia Nozickovského anarcho-kapitalistického minimálneho štátu je doplnená bezprávím a chaosom, v ktorom silnejší vyhráva. Boj za slušnú Arizónu je len zámienkou pre nové zisky.

Lou už je jiná. Lepší. I ona chce bojovať za mravnejší Arizonu.

Problémom je, že Československá socialistická spoločnosť 60. rokov nemala skúsenosť s tragikomickým neskorým kapitalizmom tak, ako ho poznáme dnes. Nemala skúsenosť ani s agresívnym marketingom v tej lacnej forme ako je tomu dnes. Reklama s Lincolnom a Kolalokou™ a „dobrý anjel“ úžerník, to sú paralely, ktoré dokazujú nadčasovosť tohto filmu. Československá spoločnosť nemala skúsenosť s delením na slušných a neslušných a americký imperializmus bol v tej dobe vnímaný iba ako propaganda komunistov. Preto film, ako svojrázne originálna, skryto antikapitalistická paródia na Ameriku 19. storočia, nebol po tejto stránke pochopený. Avšak práve dnešná doba ukazuje genialitu a nadčasovosť tohto diela. Stačí si dosadiť za Horáca (Hogo Fogo) všetkých nebezpečných nepriateľov liberálnej spoločnosti, za Limonádového Joa „dobrého anjela Andreja“ a za slečnu Winifred Zuzanu z pezinskej skládky. Osobne si myslím, že ide o jednu z veľmi chytrých paródií na trhovo-liberálnu spoločnosť a všetky tie marketingové kampane od produktov umeleckých, spotrebných až po politické. Brdečka a Lipský boli géniovia.

Mgr. Lukáš Perný

Limonádový Joe
Komedie / Muzikál / Western / Dobrodružný
Československo, 1964, 95 min
Režie:Oldřich Lipský
Předloha:Jiří Brdečka (kniha)
Scénář:Oldřich LipskýJiří Brdečka (scénář, divadelní hra)
Kamera:Vladimír Novotný
Hudba:Jan RychlíkVlastimil Hála
Hrají:Karel FialaRudolf Deyl ml.Miloš KopeckýKvěta FialováOlga SchoberováBohuš ZáhorskýJosef HlinomazKarel EffaWaldemar MatuškaEman FialaJiří LírVladimír MenšíkJiří SteimarJaroslav ŠterclOldřich LukešAlois DvorskýMiloš NedbalJuraj HerzJiří JelínekJiří SchulzJaroslav MarešAntonín ŠůraViktor Očá… (více)(další profese)

Zdieľaj tento článok:

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *