Zdieľaj článok:
Prepošlite článok emailom

Vážení priaznivci DAV-u DVA

Väčšina našich čitateľov má silné sociálne cítenie a hlási sa k zdravému vlastenectvu. Čakajú nás zásadné politické udalosti - referendum o predčasných voľbách a následne zásadný boj o ďalších charakter našej spoločnosti.

V DAV-e DVA stojíme na Vašej strane. Pre pravidelných prispievateľov okrem iného pripravujeme aj špeciálne benefity: vypnutie reklamy, výrazné zľavy v e-shope INLIBRI, podielovú knihu a iné... Vernostný program zverejníme v apríli.

Ak chceme naďalej rásť, nebude to možné bez vybudovania silnej podpornej komunity. Staňte sa jej členom, pomôžte nám v tomto úsilí tým, že budete pravidelne finančne podporovať DAV DVA.

Podporte nás pravidelnou sumou, 4, 6, alebo 10 a viac eur mesačne..
Číslo účtu: IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712


Tak, ako postupne prekonávame zdravotnú hrozbu vírusu Covid 19 vynárajú sa legitímne otázky, akou cestou sa môže spoločnosť ďalej uberať. Nebudem špekulovať nad pôvodom vírusu a ani inak konšpirovať. Dôsledkom tejto pandémie však budú silné spoločenské otrasy nielen v oblasti zdravotnej, ale hlavne hospodárskej, ekonomickej a politickej. Faktom totiž je, že nastupuje obrovská systémová kríza kapitalizmu, ktorú nepochybne pocítime všetci.

Zopakujem a zdôrazním, že pandémia koronavírusu prekryla, či urýchlila, alebo  odhalila krízu kapitalistického systému v celej jeho podstate !

Jozef Hrdlička

Ľudia sú zatiaľ bežne povedané v pohodičke. Míňajú svoje zásoby a politici ich ubezpečujú, že je úplne normálne prekryť staré dlhy novými. Veria, že možno už o týždeň zahodia rúško a začnú konzumovať tak, ako pred krízou, podľa hesla „Spolu (s bankármi) túto krízu prekonáme“. Zrejme ani netušia, čo všetko ich čaká a neminie. Živelný a primitívny kapitalizmus (tentoraz liberálny) sa práve vyčerpal. Opäť  budú aktuálne témy sociálnej spravodlivosti a demokratizácie ekonomického systému. Bude to však dlhší a zrejme aj komplikovaný proces.  

Národná banka Slovenska predpokladá medziročný prepad o viac ako  9 % a očakáva, že toto číslo sa bude ešte zvyšovať. Rovnako tak sa predpokladá, že návrat do “normálu” bude trvať dlhšiu dobu. (Otázkou však je, čo považujeme za normál.) Objavuje sa stále viac ekonómov – analytikov, ktorí usudzujú, že hospodárska kríza, ktorá je pred nami,  bude vážnejšia nielen ako tá,  ktorá tu bola v roku 2008-2009 ale aj ako tá z 30-tych rokov minulého storočia. Ak by sa takéto odhady stali realitou, pôjde o mimoriadne vážnu situáciu, ktorá si bude vyžadovať nekompromisné celospoločenské opatrenia.

Ich výsledkom budú zrejme aj systémové zmeny vlastníctva výrobných prostriedkov, smerujúce k posilneniu úlohy štátu, predovšetkým v hospodárskej oblasti. Situácia pri tejto epidémii, či pandémii, jasne ukázala, že súkromní vlastníci – podnikatelia si nedokážu poradiť ani s dočasnými problémami vo vlastných podnikoch, ak sa do toho „nevloží“ štát.  Pri pohľade do minulosti sa podobné ekonomické otrasy riešili vždy radikálne a zvyčajne až revolučne.

Po II. svetovej vojne mnohé krajiny Európy pristúpili k procesu znárodnenia kľúčových hospodárskych odvetví a k budovaniu sociálne spravodlivejších vzťahov. Aj kapitalizmus sa značne reformoval, aby mohol konkurovať socializmu a zabezpečil sociálny zmier na dlhšie obdobie. Úlohy a funkcie štátu boli posilnené a toto je znova veľkou výzvou pre našu súčasnosť aj budúcnosť.  

Ekonomický prepad bude mať veľmi negatívny vplyv na celú spoločnosť. V podmienkach Slovenska sa očakáva prudký nárast nezamestnanosti, ktorý podľa odhadov môže v krátkej dobe presiahnuť číslo 100 000. Môžeme teda zabudnúť na rast platov, či takzvané „smerácke“ sociálne balíčky. Dá sa tiež očakávať frontálny útok podnikateľského prostredia, spoločne s pravicovou vládou, zameraný na okliešťovanie práv zamestnancov a pritvrdenie legislatívy vo všetkých oblastiach.

Minister hospodárstva Richard Sulík, ako agresívny liberál, ktorý by štát najradšej osekal len na základné funkcie, s tým problém mať nebude. Drastické zhoršenie príjmov obyvateľstva, ktoré je už dnes až po uši  zadlžené, bude viesť k nesplácaniu úverov, k nárastu exekúcií, rozvratu rodín a k ťažkým psychickým traumám. Nezabúdajme na starú pravdu, že nesplatiteľný dlh vždy zotročuje! Drasticky sa tak zmení sociálna situácia väčšiny obyvateľstva. Stredná vrstva sa bude zužovať a bude rásť počet tých, ktorí na vlastnej koži okúsia to, čomu sa hovorí chudoba.

Nešťastím Slovenska je, že v uplynulých tridsiatich rokoch došlo k totálnej likvidácií jeho vyváženej hospodárskej štruktúry, k rozpredaju strategických a “transformácii” (rozumej rozkradnutiu) štátnych podnikov, ktoré boli v rukách socialistického štátu. Táto sebestačne orientovaná ekonomika bola nahradená jednostrannou fixáciou hlavne na automobilový priemysel a jeho dodávateľský segment. Takže od toho bude závisieť naša nezamestnanosť a aké silné budú dopady krízy.

Dotkne sa to aj bankového sektora, oblasti stavebníctva a v dôsledku poklesu kúpyschopnosti obyvateľstva aj odvetvia služieb. V plnej nahote sa prejaví fakt, že Slovensko je ekonomicky okupovanou krajinou a že naša vláda je len akýmsi správcom kolónie, ktorá už nemá vlastnú ekonomiku, reálnu moc, ani vplyv. To, čím sa chválili naši politickí lídri, že sme automobilovou veľmocou, sa nám môže stať osudným. Pripomínam, že KSS pred týmto varovala politikov i občanov od samého začiatku a potom ešte opakovane niekoľkokrát.

Globálna prepojenosť ekonomík a naša absolútna závislosť na rozhodnutiach ekonomických elít v nadnárodných spoločnostiach, nám bude určovať tempo budúceho vývoja. Inak povedané, miera ekonomických a sociálnych otrasov, ktoré nás čakajú bude závislá od rozhodnutí manažmentov v nadnárodnom priemyselnom a bankovom sektore. A keďže tieto sú mimo Slovenska, tak hádajme, koho záujmy sa budú presadzovať?      

Väčšina ani len netuší, ako šikovne „koróna“ prekryla systémovú krízu kapitalizmu a že aj bez koróny by ju čakala bieda, úpadok a mizéria. Potácanie sa na okraji priepasti a červene čísla už dlho signalizovali, že niečo nie je v poriadku. Vláda sa snaží situáciu zľahčovať, ľudí ako aj podnikateľský sektor upokojuje refundáciami a rôznymi podpornými dávkami, či daňovými úľavami. V prostredí klanového kapitalizmu slovenského typu však táto pomoc vyzerá skôr ako paródia.

Mimochodom, aj v tejto situácií sa ešte len ukáže ako nesmierne dôležitý je štát. No treba povedať aj to, že v područí  súkromného kapitálu je neustále rozkrádaný, či zneužívaný a prokapitalistické subjekty pri moci k nemu pristupujú ako k dojnej krave. Veď nie je to tak dávno, čo minister financií Ivan Mikloš vyhlásil, že „štát je zlý vlastník“.

Liberáli ho prostredníctvom lúpežnej privatizácie na jednej strane takmer totálne odrezali od aktívnej ekonomickej činnosti a od stabilných príjmov zo štátnych monopolov a na strane druhej je to ten istý štát, ktorý má preberať na svoje plecia straty privátneho ekonomického sektora. Stalo sa tak počas krízy v rokoch 2008 – 2009 a deje sa tak aj dnes.

Deje sa tak po celom svete a deje sa tak aj na Slovensku. Jednoducho povedané,  zisky sú privatizované a straty zoštátňované. Aj toto je prejav systémovej chyby, či degenerácie kapitalizmu. Na mieste je otázka, ak štát dnes zachraňuje privátny podnikateľský sektor, kto bude zachraňovať nezamestnaných, bežných pracujúcich a dôchodcov?

Slovenská realita je taká, že veľká časť populácie je zadlžená. Tento systém priam nútil všetkých žiť na dlh a väčšina tomuto lákaniu aj podľahla. Zamyslime sa teda, ako dlho môže kapitalisticky štát platiť refundácie každému, kto si o ne požiada? Kto bude kupovať nové autá, keď  bude problém získať a hlavne  splácať uver v tak neistých časoch? Kto bude mať na to ísť bývať do novostavieb a kto sa pôjde ubytovať na hotel či penzión? Bohužiaľ len zlomok populácie, bežný občan už zrejme nie.

Koalícia sa zatiaľ tvári, že niečo rieši. Čaká na peniaze z EU, dramaticky nás zadlžuje a dúfa, že ďalšie dlhy nás všetkých zachránia. Lebo vraj našla prázdnu “špajzu”. Položme si však otázku, ktorá kolonizovaná krajina má, mala alebo niekedy mohla mať plnú špajzu? Veď tento systém mal iba zlé, alebo horšie časy (systematického rozkrádania a zadlžovania!). Ani parlamentná “prokapitalistická” opozícia s ničím zásadným to jest  systémovým neprichádza. Jednoducho nemôže ísť mimo mantinelov kapitálu a tak ani ona nemá (okrem kozmetických) žiadne reálne a účinné  riešenia.

Všetci čakajú v nemom úžase, čo padne ako prvé a jedine čoho sú schopní je len “nevedomá” kritika dôsledkov krízy kapitalizmu. Kotleba sa tiež zmohol len na reči o zlých a nenažraných bankách “neuvedomujúc si”, že už vlastne kritizuje jeho systémovú podstatu. Čo iné však môžeme očakávať, keď je občan iba zákazník a o jeho bytí rozhoduje korupčný trh ? Liberálny kapitalizmus, skrývajúci sa za demokraciu, v sebe nakumuloval to najhoršie z predchádzajúcich systémov. Legalizoval vzájomne okrádanie, umožnil bezbrehé zhŕňanie majetku, ktorý nadradil životu a priam “vyšperkoval” veľkú korupciu.

Či sa to niekomu páči alebo nie, východiskom z tejto situácie je “znovuobjavenie” spolupráce a hodnôt ktoré boli charakteristické pre socializmus, tentoraz však v novej situácii. Nie náhodou, aj v našich podmienkach, došlo za posledných tridsať rokov k systematickému útoku, dehonestácii až kriminalizácií všetkého, čo má niečo spoločné so socializmom minulého storočia. Je pochopiteľné, že strach zo všetkého pozitívneho, čo ľudom priniesol môže byť pre držiteľov renty obrovský.

Aj preto boli komunisti, ako nositelia tohto odkazu takmer v celej Európe zatlačení na úplný okraj politického spektra. No ich programové hodnoty budú žiadaným východiskom z dnešnej krízy systému všemocných peňazí. Súčasné a budúce generácie tak majú ideálnu príležitosť na nový, historických deformácií zbavený socializmus. Áno, doba sa zmenila, ale podstata myšlienok socializmu sa opäť hlási o slovo a nastáva čas nového zápasu o ich naplnenie.

27. mája 2020                                                                             Jozef Hrdlička, predseda KSS

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne


30 thoughts on “Do hry sa vracajú hodnoty socializmu!

  • 27. mája 2020 at 22:44
    Permalink

    hodnoty su pekna vec, tie su pekne u vsetkych mozno aj u kanibalov horsie je to s ich dodrziavanim v praxi tymi najdolezitejsimi aby sa uplatnovali teda ludmi pri moci a je jedno ci socialista ci krestan ci kapitalista kazdy hlasa „dobre“ hodnoty ale ako hovoria cesi skutek utek a to je jedno ci socialista ci krestan ci kapitalista, len zanedbatelna cast ludstva sa riadi takymi hodnotami ked sa dostane k moci-a to vo vseobecnosti k hocijakej moci ci moznosti o niecom rozhodovat – iste jeden viac druhy menej ale ako celok tu ludia zlyhavaju tak to bolo a dlho bohuzial to este tak aj bude, takze aj keby tu bol znova socializmus, nic sa na hodnatach tym radikalne nemeni, urcite by priniesol vo vseobecnosti socialnejsie prostredie, ale aj nespravodlivost tym nechcem povedat ze teraz nie je a mozno aj horsia rozpravajme sa o dodrziavani hodnot o spravani sa podla nich hladajme mechanizmy na to aby hodnoty vyhrali ci toho alebo oneho tym hodnotam je to lauter jedno ak sa nenaplnaju, pokial vladnuca skupina hlasajuca hodnoty nebude podla nich aj konat tazko sa na tomto svete nieco zmeni

    Reply
    • 28. mája 2020 at 12:15
      Permalink

      Kazdy spol system preferuje vlastny subor hodnot, ktory si presadzuje (vychovou, vzdelavanim, legislativou, spol.vztahmi atd.) Preto si nemyslim, ze je uplne jedno aky system tu prave je a ani toto porovnanie s kanibalmi nejako nesedi. Ako mozeme ocakavat cestnost a pracovitost v kapitalizme, ked vsetko navokol funguje na motivacii profitom a „sikovnosti“ okradat? Takze takyto primitivny subor spolocenskych hodnot kapitalizmu neumoznuje (a priam brzdi) prirodzeny vyvoj a niektore pozitivne spolocenske procesy. Zmena vztahov a myslenia bez systemovej zmeny sa teda zda byt len iluziou.
      Aj ked sa momentalne zda, ze su taketo zmeny nedosiahnutelne a prakticky nemozne, treba o nich hovorit aby sme boli pripraveni a snazit sa o ich presadenie ked sa otvoria moznosti.

      Reply
      • 29. mája 2020 at 9:59
        Permalink

        aj soliazmus preferuje vlastny subor hodnot , ktore ale nevedel dodrzat presne tak ako kapitalizmus a o tom som pisal , keby som mal polopate vsetko pisat tak to budem pisat tyzden treba sa zamysliet nad tym co prispievatel chcel povedat a nie len demagodicky sa na vsetko pozerat vlastnymi ocami ano treba hovorit treba hovorit o tom preco aj socialisti ked sa dostanu k moci sa spravaju podla kapitalistickeho systemu v ktorom vsetko podla vas je zalozene na sikovnosti ako okradnut apropo ten kanibal sa mozno chova menej kapitalisticky ako niektory socialista pri moci sorry ale tyzden pisat ma ani nebavi ani sa mi nechce a asi by ma to aj nudilo az unavovalo o vasom nazerani na „krviziadostivy“ -upozornujem dal som to do uvodzoviek lebo sa mi nechce tyzden vnimanie toho slova rozpisovat- kapitalizmus sa da prinajmensom polemizovat niektore kapitalisticke staty maju velmi dobre zavedena socialne systemy prinajhorsom sa tam roky zije beznym ludom velmi dobre dokonca az tak dobre ze aj bezni ludia by tak chceli zit a to netvrdim ze sa este nedaju rozvijat ale naozaj tyzden ….

        Reply
  • 28. mája 2020 at 8:23
    Permalink

    Ohodnotiť článok?
    Päť hviezdičiek!!!

    Reply
    • 28. mája 2020 at 11:16
      Permalink

      to je snad privela hviezdiciek , pripomina to hura prispievatel zabudol uviest, preco ludia socializmus odmietli, to je akoze fakt ak ste to nepostrehli rozpravajme sa teda hlavne o tom preco ludia odmietli socializmus ak ho chceme nalievajme si cisteho vina a nie len v dimenzii kazdy vtak chvali svoje perie

      Reply
      • 28. mája 2020 at 11:22
        Permalink

        Vy mi nebude diktovať, či sa mi článok má páčiť alebo nie, a na koľko hviezdičiek.

        Reply
      • 1. júna 2020 at 9:53
        Permalink

        Pamätníci politicky prevratných rokov, s objektívnym pohľadom, nemôžu poprieť, že ľudia neodmietli socializmus ako zriadenie a už vôbec nechceli kapitalizmus. Do ulíc VPN a OF organizovali študentov a mládež, teda mladých ľudí, bez životných skúseností a poznania rozdielu medzi obidvoma systémami. Že je to fakt, potvrdzujú aj súčasné prieskumy. Mladí sa správali väčšinou tak, ako ich usmerňovali rodičia. Mnohí mali na socializmus „ťažké srdce“ z rôznych dôvodov – kolektivizácia, normalizácia, ateizácia a podľa toho sa zúčastňovali aj protivládnych demonštrácií. Kto sa však zaujímal o podstatu kapitalizmu, bol zdržanlivý. Zákulisie novembrového prevratu politického systému je pomaly odhaľované a život v uplynulých tridsiatich rokoch väčšine ľudí už otvoril oči a verím, že najmä mladým. Možno stačilo len pozornejšie vnímať situáciu a vysvetľovať,či propagovať socialistický systém, aby nebol kapitalizmus vnímaný cez výkladné skrine napr. aj Tuzexu.

        Reply
  • 28. mája 2020 at 11:52
    Permalink

    samozrejme ze nie diktatura tu uz bola vyjadril som svoj nazor

    Reply
    • 28. mája 2020 at 12:03
      Permalink

      Áno bola a neboli vojny, tisíce ľudí nežilo na ulici bez domova, ľudia nepáchali samovraždy kvôli exekúciám, drogám…ľudia mali bezplatnú zdravotnú starostlivosť, bezplatné vzdelanie…A nechce sa mi, bavte sa ďalej, ale s niekým iným!

      Reply
      • 29. mája 2020 at 12:44
        Permalink

        ja sa nebavim s Vami, reagujem na Vas prispevok na webe ktory mimochodom nie je vas toto nie je diktatura tu slobodne moze v ramci urcitych pravidiel napisat svoj nazor kazdy ak sa s tym neviete zmierit odporucam Vam nepisat na verejny web nejaky prispevok inak Vam neviem pomoct

        Reply
  • 28. mája 2020 at 17:59
    Permalink

    Štát je kto, resp. čo, je to niečo neživé, je to len pomenovanie,
    štát slúži ako nástroj na potlačovanie jednej triedy v spoločnosti druhou,
    socializmus môže z vedeckého pohľadu byť len jeden, žiadny nový, zbavený deformácií, ak má deformácie to už nie je socializmus, ale niečo iné…

    Reply
    • 28. mája 2020 at 20:41
      Permalink

      Ste presvedceny, ze ten dalsi socializmus bude NAVRATOM do minulosti?

      Reply
      • 29. mája 2020 at 10:05
        Permalink

        myslite doviezt tu martanov a skusit to snimi ? za pokus by to mozno stalo

        Reply
    • 29. mája 2020 at 12:57
      Permalink

      z vedeckeho pohladu vedeckeho komunizmu ? ze tomu tak bolo a je neznamena ze to tak ma byt, stat urcite plni aj ine funkcie ako potlacania jednej triedy druhou a mohli by Ste z vedeckeho pohladu prosim Vas zadefinovat triedy v sucasnom Slovensku?

      Reply
  • 29. mája 2020 at 10:22
    Permalink

    nikto neupiera vydobytky socializmu ako zadarmo skolstvo , zdravotnictvo, atd s tymi vojnami ste na tom uz slabsie hoci je nepopieratelny zjavny nepomer ale napisat ze neboli je smiesne ci neznalost veci , tie vydobytky ale neznamenaju ze „papalasi“ na kazdom stupni sa mohli spravat ako ti Vasi kapitalisti a korupcia a protekcnost boli socialistickym fenomenom , a najma clovek nebol slobodny ale tyzden….

    Reply
  • 29. mája 2020 at 11:56
    Permalink

    Malá poznámka: ak by neexistoval v predchádzajúcom čase nejaký socializmus (s akýmikoľvek prívlastkami) tak by kapitalizmus nepopustil pracujúcim skoro nič. Je to podobné ako otrokárstvo…. aj to nerobilo skoro nič, kým sa niekde neobjavil feudál a poddaní, a aj feudálny štát nerobil pre poddaných nevoľníkov skoro nič (akurát používali ekologickejšie biče z kože a nie z plastu). A začal s uvoľňovaním poddanstva až vtedy, keď sa objavila nejaká buržoázna krajina kde potrebovali robotníkov (vyháňanie z pôdy v Anglicku, veľká francúzska revolúcia…). Sám kapitalizmus nemá dôvod meniť sa k lepšiemu, pokiaľ nemá konkurenciu v inom systéme…. alebo pokiaľ jeho existenciu neohrozujú vnútorné neudržateľné pomery (majetková nerovnosť a bieda). To čo vidíme okolo seba je ukážka ako funguje/nefunguje v celosvetovom merítku ako „kapitalizmus“. Je v Katare, Saudskej Arábii…atď kapitalizmus alebo feudalizmus? Alebo kapitalistický feudalizmus/feudálny kapitalizmus. Je ukážkové ako kapitalizmus po zlikvidovaní režimu v ZSSR dokáže investovať toľko peňazí (a oblbovacích a zdôvodňovacích ideí) do zbraní, armády, polície, tajných služieb, mediálnej propagandy, výchovy brojlerových ideológov kapitalizmu… ale investície do ľudí tam nižšie… sú akési málo efektívne. To čo vidíme a čo sa propaguje v období globalizácie/deglobalizácie určite nie je voľná konkurencia ani voľný trh. A boj proti iným názorom (v médiách, na internete) a ich kriminalizácia je všetko iné ako sloboda slova

    Reply
  • 29. mája 2020 at 13:31
    Permalink

    Ja sa osobne čudujem, ze v situácii, akú tu máme v zásade od roku 2008, sa v podstate v žiadnom štáte neobjavuje komunistická strana, ktorých bol kedysi plný celý svet. Len si spomeňme, aký populárny bol ZSSR na západe v revolučnom roku 1968; pamatám si, že v tom období boli vo Fancúzsku a Španielsku aj dve, tri KS. Na popularite stratili až po vstupe spojeneckých vojsk do ČSSR, po nevyhnutnom kroku z hľadiska ZSSR na zachovanie pomeru síl vo svete a v zásade to pomohlo socializmu udržať sa este 20 rokov.
    To, čo sa deje v kapitalistických krajinách v ostatných rokoch, by som označil za utiekanie sa k socializmu v časoch krízy, pre ktorú kapitalizmus nemá riešenie. Aby prežil, na chvíľu sa zahrá na socializmus spôsobom, aký spomína autor. Socializuje straty a nekapitalisti (ľudia žijúci z každodennej námezdnej práce) zachraňujú kapitalistov, aby ich opätovne dostali do lepšej kondície a oni im potom zase mohli „dávať“ prácu. Videli sme to aj počas hypotekárnej krízy po roku 2008 na bankách.
    V chaose politických strán je dezorientovaný volič ľahkým sústom. Politiku mu personifikujú, nie je dôležité, aká politická strana (ak vôbec ešte strana) a čo hlása, ale či je predsedom strany (hnutia alebo pomaly aj sro) Jano, Fero alebo Zuzka. Podľa popularity, o ktorej vedia rôzne sociologické agentúry, čo je pre ňu podstatné a dôležité. Keď sa bábkovodičom nejaká politická sila nehodí, zhnusia ju ľuďom nie cez politologické princípy, ale cez ľudí v jej vedení ich neustálym okydávaním.
    Vidíme to napr. teraz, keď štvrtinu voličských hlasov zobral jeden človek za ktorým nie je žiadna reálna politická sila, bez ideového ukotvenia, bez štruktúr, o ktorých by sa dalo predpokladať, že dokážu riadiť a organizovať štát. Človek, ktorý si uvedomil, že stačí, aby bol denne na obrazovke a má zabezpečenú dostatočnú voličskú základňu. A je smutné, že tento stav je vlastne umožnený demokratickým usporiadaním a rozhodovaním v spoločnosti, v ktorom desať upratovačiek prehlasuje deväť jadrových fyzikov.
    Bolo by to na dlhšie, len sa mi akosi nechce drať klávesnicu……………

    Reply
    • 29. mája 2020 at 17:23
      Permalink

      nemusite, to su vseobecne zname veci, viac by pomohlo ako cudovanie sa pytanie sa ci nebodaj hladanie odpovede na to preco je to tak ze komunistych stran je tak malo, kedze sa budovatelia socializmu spravali ako Vami charakterizovani kapitalisti tak to tak aj dopadlo ak niekto vodu kaze a vino pije a pritom este aj klame tak to mu neprejde ani u jadroveho fyzika ani u upratovacky to s tymi upratovackami je ale dost stupidny priklad ked je niekto jadrovy fyzik neznamena to ze nemoze byt primitiv a naopak poznam upratovacky ktore nie su primitivne /pokial ste to uviedli len ako priklad ze vacsina prehlasuje mensinu tak je to prinajmensom velmi nestastny vyber hlasujucich/ aj ten pomer vyskytu nesedi ale chvalabohu ze nie to by sme sa skoro vsetci bavili trebars o Schrödingerovej rovnici ale upratat by nemal kto ak ste chceli povedat ze je lahsie oblbnut volicov ktori su menej vzdelani urcite mate pravdu zaujimave je preco sa ale dali oblbnut tymi ktori ich oblbli a nie vami a preco sa dali oblbnut aj jadrovi fyzici myslim si ze tema spravanie sa volica a ako ho oblbnut sa hodi skor do agitacnych kancelarii ako na tuto podu ine je preco je aka je mienka volica ale tyzden…

      Reply
      • 30. mája 2020 at 9:16
        Permalink

        Vazeny pan kolega (kolegyna),
        vsimol som si, ze sa snazite byt supervizorom tejto diskusie a komentujete skoro kazdy prispevok. Kedze nie som dostatocne rozumny na to, aby som Vam neodpovedal, pokusim sa priblizit moje nacrtnute uvahy trochu detailnejsie.
        Jadrovi fyzici kontra upratovacky: ide samozrejme o priklad, ktory ma ilustrovat, ze z pohladu obcianskeho principu sa netestuje kvalita volicov, ich schopnost zaujat premysleny a uvazeny postoj k volbe, ale iba ich kvantita. Nemalo to znamenat, ze budeme zistovat znalosti volicov z kvantovej mechaniky a mieru ich stotoznenia sa s platnostou Schroedingerovej rovnice, Heisenbergovho principu neurcitosti a dalsich postulatov a zaverov teorie mikrosveta. Inymi slovami, pri aplikovani obcianskeho principu rovneho hlasu pre vsetkych sa spolocnost a priori zrieka najlepsieho riesenia politickych otazok a prijima riesenie statisticky najakceptovatelnejsie pre celu komunitu. To znamena, ze nechceme pre spolocnost ako celok riesenie (samozrejme da sa namietnut, co je najlepsie riesenie, pre koho najlepsie), ale iba to, co bude statisticky najvhodnejsie pre kazdeho. Aj ked konkretni jedinci aj s takto vybranim riesenim napriek tomu spokojni nemusia byt, alebo priamo nebudu.
        Konkretne sme to videli v ostatnych volbach. Spolocnost bola roky masirovana a spracovavana babkovodicmi proti politickej sile, ktora spolocnost viedla. Potrebnu mieru tohto masirovania spolocnosti nie je jednoduche odhadnut, a preto sa udialo to, co sa udialo. Komunita vybrala osobu, podotykam, nie politicku koncepciu, stranu s ideologicky jasnym ukotvenim, ktora by presadzovala urcite usporiadanie spolocnosti, prerozdelovanie statkov a podobne, ale zvlastnu figurku, ktora zaujala svojim do tej doby v zasade neakceptovatelnym spravani, vystupovanim, bez akejkolvek (hlbsej) vizie riadenie komunity a bez konstruktivnej vizie organizacie spolocnosti. A v tom vidim trochu problem, akoby vseobecne volby nezarucovali, ze nemoze dojst k niecomu, co aspon „rozumnejsia“ (som si vedomy, ze tu stojim na trasovisku) cast komunity dokaze demaskovat ako likvidacne, znicujuce, devastujuce – mozno trochu silne vyrazy, ale do akej miery, to uvidime mozno v nasledujucom obdobi.
        Este poznamka k budovatelom socializmu, ktori sa spravali tak, ako sa spravali. Pan kolega, Vy sa tu snazite hodnotit nieco ex post – po boji, ked je kazdy general. Nasi rodicia, ktori vybudovali vsetko, co okolo seba vidite, vsetky byty, fabriky, skoly, cesty, nemocnice, mosty, ktore dnes nedokazeme po nich ani opravovat, dali nam, ktori sme mali o to zaujem mimoriadne kvalitne vzdelanie, museli tieto veci riesit za jazdy v dobe, ktoru zili. Oni este nevedeli (ciastocny, dufam, ze docasny) vysledok, ako ho viete dnes Vy a nemohli ho jednostranne hodnotit. Svet bol rozdeleny, islo o to, kto z koho. Kazde opatrenie, ktore dnes naivne kritizujeme, bolo vynutene dobou a situaciou. Ludia, co to viedli, neboli ziadne hydry a zlocinci, ako su mnohi z nich dnes zjednodusene predstavovani. Vsetci sme vtedy pracovali okrem pre seba aj pre ostatnych ludi. Ze tam bolo niekolko menej cestnych – to vzdy bolo a bude, s tym nic neurobime.
        Historia samozrejme neskoncila, ideme dalej.

        Reply
        • 30. mája 2020 at 11:37
          Permalink

          neviem preco by som nemohol komentovat skoro kazdy prispevok, ak Vam nedalo a chceli ste sa ma vasim vyjadrenim: „…vsimol som si, ze sa snazite byt supervizorom tejto diskusie a komentujete skoro kazdy prispevok.“ osobne dotknut , ja na rozdiel od Vas do osobnych invektiv nesklznem taky nerozumny ja nie som a tyzden… Vas prispevok komentovat nebudem ako vidno pre Vas je to neprijatelne

          Reply
        • 30. mája 2020 at 12:12
          Permalink

          oprava: „aj s takto vybranym riesenim“, samozrejme s tvrdym „y“ plus nejake dalsie preklepy….

          Reply
  • 30. mája 2020 at 9:35
    Permalink

    Poznámka k perspektívam ovplyvňovania spoločnosti (v oblasti kultúry, politiky, ekonomiky….čohokoľvek):

    Je ťažko ovplyvňovať verejnosť, ak mysliaci ľudia nemajú prístup k médiám a šíreniu myšlienok v diskusii. Navyše narážajú na daný (vytvorený stav po r. 1989). Tu je časť z jednej práce študentov masmediálnej komunikácie – ak by toto chcel niekto zverejniť v mainstremových médiách, tak by mal problém:

    Moderné komunikačné techniky vyvolávajú aj v pluralistických spoločnostiach, dosahujúcich vysoký stupeň rozvoja, ilúzie o aktívnom zasahovaní širokých vrstiev do veci verejných.

    Virtuálne zľudšťujú politické elity.

    Odvracajú ľudí od kľúčových problémov, ich podstatu neraz redukujú na konzumentov spotrebných predmetov a plytkých názorových koncepcií.

    https://rasto.active.sk/skola/Teoria_masmedialnej_komunikacie.doc

    Reply
  • 31. mája 2020 at 9:19
    Permalink

    nikto neprekroci svoj tien ak sa nepouci z chyb ktorych sa dopustil, hoci robil aj spravne veci a ak tvrdosijne nechce tie chyby ani vidiet ci dokonca ich zakryva tak to s nim pojde len a len dole vodou

    Reply
  • 1. júna 2020 at 9:56
    Permalink

    Pamätníci politicky prevratných rokov, s objektívnym pohľadom, nemôžu poprieť, že ľudia neodmietli socializmus ako zriadenie a už vôbec nechceli kapitalizmus. Do ulíc VPN a OF organizovali študentov a mládež, teda mladých ľudí, bez životných skúseností a poznania rozdielu medzi obidvoma systémami. Že je to fakt, potvrdzujú aj súčasné prieskumy. Mladí sa správali väčšinou tak, ako ich usmerňovali rodičia. Mnohí mali na socializmus „ťažké srdce“ z rôznych dôvodov – kolektivizácia, normalizácia, ateizácia a podľa toho sa zúčastňovali aj protivládnych demonštrácií. Kto sa však zaujímal o podstatu kapitalizmu, bol zdržanlivý. Zákulisie novembrového prevratu politického systému je pomaly odhaľované a život v uplynulých tridsiatich rokoch väčšine ľudí už otvoril oči a verím, že najmä mladým. Možno stačilo len pozornejšie vnímať situáciu a vysvetľovať,či propagovať socialistický systém, aby nebol kapitalizmus vnímaný cez výkladné skrine napr. aj Tuzexu.

    Reply
    • 1. júna 2020 at 18:15
      Permalink

      ak niekto usmernuje svoje deti tak ako ich usmernuje asi ma na to dovod , samozrejme nemusia vsetci ich usmernovat dobre ale ak ich tak usmernovala vacsina rodicov tak asi sme blby narod kedze ich podla Vas usmernovali zle potom nejake mudrovanie nema vobec vyznam , co uz narobite s blbcami …, iba ak na to mali svoj dovod co ale nepripustate takze potom mozme byt len narod blbych rodicov, oci sa ludom otvorili len bojim sa ze inac ako si vy myslite alebo chcete ale suhlasim tuzex je tomu vsetkemu na vine keby ho nebolo tak by sme neprisli o socializmus

      Reply
  • 1. júna 2020 at 10:29
    Permalink

    O čom boli protesty v r. 1989 hovoril veľmi výrečne do kamery kandidát na prezidenta 16.12.1989. Dnes je z internetu skoro všetko vymazané. Pôvodne to bola videonahrávka TV prejavu V. Havla.
    Dnes už koluje iba nahrávka zvuková s jeho obrázkom. Ak by to bolo na výročie jeho zvolenia /alebo na výročie novembra 1989/ vysielané v TV, ľudia by neuverili, akým obhajcom socializmu bol v tomto prejave Havel. Dnes však mainstreamové médiá zachytia každý rok kolovanie tohoto prejavu a vyhlasujú ho za HOAX a konšpiráciu – vraj Havel nič z toho nepovedal. Nuž musím im veriť viac ako vlastným očiam a ušiam, keď som naňho pozeral v priamom prenose. A takto skoro každý rok nejaký agitátor-propagandista-bojovník za pravdu v denníku SME zverejní článok o tom, že tomu netreba veriť. Ale už to nehovoria ľudia, ktorí v tom období videli jeho prejav, už to robia novovypestovaní propagandisti, ktorí o tom období nemajú ani šajnu. Odporúčam vyhľadať na internete (nie je to jednoduché) a aspoň si to vypočuť….
    P.S.: keď sa začalo hovoriť o možnosti zvoliť Havla za prezidenta a začali útoky z Prahy na Dubčeka, tak sa na moste SNP objavil obrovský nápis: JEN SI ZVOLTE VAŠKA HAVLÚ…DOPUSTÍ SE ON JEŠTĚ FAULÚ…. do dvoch dní to havlisti z Bratislavy zmazali. A mainstream médiá pokračujú v takýchto fauloch miesto Vaška

    Reply
    • 1. júna 2020 at 11:12
      Permalink

      Súhlasím s vami. Keď sme robili demonštráciu 17.novembra 2019 v Banskej Bystrici, použili sme aj autentické vyjadrenia Havla. Vtedy sa dalo ešte niečo najsť na internete a aj vo svojich archívoch. Známe je hlavne vyjadrenie „budú vás strašiť nezamestnanosťou“ – nie je to pravda. Dnes sa už takmer všetko maže, a pokiaľ ste to prežili a pamäť vám ešte slúži, tak musíme hovoriť ľuďom pravdu, ako to v skutočnosti bolo (čakajú, kým vymrieme, tak, ako čakali, kým vymrú priami účastníci SNP), aby popierali historické fakty, ktoré ožívajú len živým dôkazom.

      Reply
      • 1. júna 2020 at 19:45
        Permalink

        Dovolil by som si suhlasne sa pripojit k predchadzajucim dvom prispevkom. V roku 1989 demonstracie neboli v ziadnom pripade smerovane k zmene ku kapitalisticke usporiadanie. Ludia tam chodili vo viere v tzv. demokraticky dubcekovsky socializmus alebo tzv. tretiu cestu. V podstate sme sa naivne domnievali, ze pojde tentokrat o vydarenu verziu roku 1968. Zapad na to vsak isiel tentokrat uz prepracovane – rozvratom zvnutra. Od roku 1985 bezala v ZSSR pod vedenym naivneho Gorbacova tzv. perstrojka (jej slaby klon aj u nas ako prestavba). Bola to v podstate „delostrelecka priprava“, v ktorej sa denunciovalo a okydavalo v tlaci a v televizii vsetko, co sa za socializmu vybudovalo. Napriek tomu, ze ludia v zasade skoro vsetko mali (banany nie vzdy, ale tie banany nas vysli draho). Neboli tu len mercedesy a striptizove bary. Rozhodujuce veci pre normalny zivot – praca, byvanie, zdravotnictvo skolstvo – bolo zabezpecene a zadarmo alebo skoro zadarmo. Malokto si pamata, ze od 1. januara sa uz aj do zahranicia malo volne cestovat, mal sa iba na hranici vypisat listok, aby stat vedel, ze obcan je mimo CSSR.
        Az ked sa namestia vyprazdnili, priviedli na tribuny Vaclava Klausa, ktory sa zacal pytat: „Jaky stat, jaka spolecnost?“ Chvilu na to sme sa zacali ucit cudzie slova: privatizace, lustrace, a pod. Namestia uz boli prazdne a „ludovy naboj“ bol uz vycerpany. V takom pripade treba cakat dalsich 20 – 30 rokov, aby dorastla nova mlada generacia, ktora je schopna revolucneho vzopatia preto, lebo este nevie, ze: strasne vela sa musi zmenit, aby vsetko zostalo po starom.

        Reply
  • 1. júna 2020 at 10:32
    Permalink

    po odoslaní príspevku sa mi objavilo toto:

    Your comment is awaiting moderation…..

    To sme to teda dopracovali
    zdravím

    Reply
  • 1. júna 2020 at 13:57
    Permalink

    rozumiem vsetci okolo vas su na vine ze podlahli burzoaznej propagande, tymto nazorom ci tvrdenim ale zase nikoho nepresvedcite , aj Fico/ viem, nie je clenom KSS/ doplatil na to, ze ludia „pri moci“ kradli, dali sa podplacat, ci podplacali a uplacali inych, neviem ci je naivny ci lenivy alebo take spravanie sa ludi nepredpoklada, ci to berie ako realitu alebo jednoducho mu to je jedno, ohanat sa nejakymi idealmi nestaci pokial nebudu fungovat kontrolne mechanizmy , najma ta glorifikacia- kde nepripustate akukolvek kritiku ci ine nazory -vam komunistom je vas hrob, cim skor si to uvedomite tym to bude pre vas lepsie, nielen pre ludi socialistickeho ci komunistickeho zmyslania ste sklamanim, ohanate sa vasim presvedcenim – v poslednom case skor zvalovanim viny na tych vsetkych okolo vas je tragikomicke ze to vlastne podla vas konate pre nich tych ktorych chcete presvedcit ze mate pravdu, nie vsetci volici ktori podla vas boli oblbnuti burzoaznou propagandou su hlupaci – ktore ma pre vas vyznam len pokial nenabudnete moc, mne z toho vychadza ze pre vas je akceptovatelna jedine diktatura, ale bojite sa to povedat nahlas,ze sa vynakladaju velke sily na ovladnutie mienky ludi je snad kazdemu jasne, davat to ale za jedinu ci najvacsiu pricinu mienkotvorby je vyhovaranie sa pred samym sebou aj pred ostatnymi netreba ludi podcenovat a snazit sa len o to sa dali viest nie vsetci su len stadom

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *